آفتاب

دوباره برمی‌گردیم...

دوباره برمی‌گردیم...

آن‌ها هنوز به چین نرسیده‌اند، اما از میان همه‌ی کشورهایی که از لندن تا پکن در حال پیمودن‌شان هستند، ایران را افسانه‌ای و شگفت‌آور دانسته‌اند و می‌خواهند دوباره برگردند.

این احساس 15 موتورسوار اروپایی درباره‌ی کشوری است که پیش از آغاز سفر اکتشافی‌شان در مسیر ابریشم، آن را از نظر سیاسی چالشی‌ترین بخش سفرشان می‌دانستند؛ اما در پایان سفر اذعان داشتند که «سفر به ایران یکی از تجربه‌های بسیار مثبت بود و ما برمی‌گردیم.»

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، «کوین سندرز» راهنمای این اکسپدیشن است که تا کنون دو رکورد در کتاب گینس به خاطر سفر دور زمین با موتورسیکلت در 19 و نیم روز و طی کردن طول قاره‌ی آمریکا از آلاسکا تا آرژانتین در 35 روز ثبت کرده است.

او درباره‌ی آن بخش از این سفر اکتشافی که به مدت 8 روز در ایران و مسیرهای تبریز، بندر انزلی، ماسوله، رامسر، تهران، گرگان و بجنورد انجام شد، متن و تصاویری را در صفحه‌ی این گروه در فیسبوک منتشر کرده و خبر برگزاری دوباره‌ی این اکسپدیشن را در سال 2017 داده و هواداران موتورسواری را برای همراهی در این ماجراجویی دعوت کرده است.

سندرز در این متن نوشته است: «در هیچ جایی از ایران محدودیتی نداشتیم. در ایست بازرسی‌های پلیس توقفی نداشتیم، اصلا. فقط لبخند و استقبال بود. مردم مایل بودند با ما به زبان انگلیسی صحبت کنند. البته رانندگی در جاده‌های شهری دیوانه‌کننده بود، اما جاده‌های خارج شهر و کوهستانی مخصوصا در اطراف تهران،‌ عالی بودند و البته قیمت بنزین که هر لیتر سوخت تنها 20 پنی می‌شد!»

گرفتن ویزای ایران مهمترین دغدغه‌ی این گروه موتورسوار پیش از آغاز سفر بود. آن‌ها بارها این نکته را یادآور شده بودند که سفر به ایران با توجه به نبود کنسولگری این کشور به گرفتن ویزا بستگی دارد. راهنمای گروه موتورسواران ACE وقتی ویزا را از طریق کنسولگری ایران در استانبول هشت ساعته می‌گیرد، در همان صفحه اجتماعی این گروه موتورسوار می‌نویسد: «فکر می‌کنم ایران ما را شگفت‌زده خواهد کرد.»

آن‌ها پیش از سفر نکته‌ای را درباره‌ی هشدار وزارت امور خارجه انگلیس به اتباع‌اش برای سفر به ایران نیز منتشر کرده بودند که در مقابل آن نوشته‌اند: «گزارش‌های راهنمایان محلی نشان می‌دهد در مرزهای ایران با عراق، افغانستان و پاکستان هیچ مشکلی وجود ندارد.»

این گروه همچنین گذر از مرز ترکیه ایران را بدون هیچ مانعی اعلام می‌کند؛ اما در عین حال به این نکته هم اشاره دارد که اتباع انگلیسی، آمریکایی و کانادایی هنگام ورود به ایران انگشت‌نگاری می‌شوند و آن را دلیلی برای تاخیر در عبور از مرز دانسته است.

این موتورسواران با ملیت‌های انگلیسی، آفریقایی، روس، استرالیایی و آلمانی هنگام ورود به خاک ایران احساسات‌شان را این‌طور بیان کردند: «تجربه‌ کردن در ایران را در مقابل آنچه رسانه‌ها از این کشور به تصویر کشیده‌اند، واقعا دوست داریم. این حس ماجراجویی فقط به موتورسواری در ایران محدود نمی‌شود، چرا که می‌خواهیم ذهنی باز در مواجهه با هویت مردم و محل زندگی آن‌ها داشته باشیم.»

این گروه موتورسوار که قرار است در سفری اکتشافی از لندن تا چین، 12 هزار مایل (19 هزار و 312 کیلومتر) را 80 روزه طی کنند، تاکنون از کشورهای انگلیس، فرانسه، بلژیک، آلمان، اتریش، اسلوونی، کرواسی، مونته‌نگرو، آلبانی، یونان، ترکیه، ایران، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان گذر کرده‌اند و قرار است تا حدود یک ماه دیگر سفرشان را در شهر پکن چین به پایان برسانند. آن‌ها سفرشان را از لندن و کافه‌ای معروف به نام "ACE" که پاتوق این موتورسواران است آغاز کرده‌اند و قرار است شعبه‌ی دیگری از این کافه را در پکن راه‌اندازی کنند.

در این سفر اکتشافی طولانی علاوه بر چالشی که برای طی کردن این مسیر وجود دارد، قرار است چهار برند موتورسیکلت مرسدس، یاماها، بی.ام.دبلیو و Triumph به رقابت با یکدیگر بپردازند و در ادامه سفر هم موتورسواران در کمپ اصلی "اورست" در ارتفاع 5300 متری توقف کنند.

انتهای پیام

مرز ایران
کد N847963

وبگردی