آفتاب

سایه سنگین اشغال بر گردشگری فلسطین

سایه سنگین اشغال بر گردشگری فلسطین

صنعت گردشگری فلسطین در حالی تحت کنترل شدید رژیم صهیونیستی است که حتی راهنمایان تور، مکان‌های خرید و حتی توضیحاتی که به گردشگران داده می‌شود نیز باید از طریق آن‌ها تعیین شود.

صنعت گردشگری فلسطین در حالی تحت کنترل شدید رژیم صهیونیستی است که حتی راهنمایان تور، مکان‌های خرید و حتی توضیحاتی که به گردشگران داده می‌شود نیز باید از طریق آن‌ها تعیین شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اشغال و استعمار فلسطین توسط اسرائیل تنها به موارد نظامی محدود نمی‌شود، بلکه این اشغالگری در استفاده از صنعت گردشگری به عنوان یک ابزار سیاسی نیز نمود پیدا کرده است.

صنعت گردشگری نه تنها به عنوان روشی برای تقویت جایگاه اسرائیل و حفظ تسلط آن‌ها بر فلسطینی‌ها استفاده می‌شود، بلکه ابزاری برای اشاعه و القای پیام‌های تبلیغاتی آن‌ها به میلیون‌ها گردشگر شامل سیاستمداران، رهبران اجتماعی و خبرنگارانی است که معمولا با تورهای درجه یک و رایگان برای بازدید از سرزمین‌های اشغالی دعوت می‌شوند.

اسرائیلی‌ها به خوبی می‌دانند اگر گردشگران در معرض واقعیات تاریخ اشغال فلسطین قرار بگیرند با رویکردی معترض به سیاست‌هایشان علیه فلسطینی‌ها به کشورشان بازخواهند گشت، در حالی که برگزاری تورهای اسرائیلی درست نقطه مقابل این موضوع را هدف قرار داده است.

«ریفات کاسیس»، از هماهنگ‌کنندگان جنبش‌های ضد اشغال در فلسطین معتقد است هر ساله میلیون‌ها گردشگر به فلسطین سفر می‌کنند و بدون این که حتی کلمه‌ای با یک فلسطینی صحبت کنند به عنوان دشمن فلسطین به خانه بازمی‌گردند.

اسرائیلی‌ها گردشگران را به بهانه این که فلسطینی‌ها خطرناک و قابل اعتماد نیستند به مناطق فلسطینی‌نشین نمی‌برند و در نتیجه گردشگران با این تفکر به خانه بازمی‌گردند که فلسطینی‌ها تهدیدی برای امنیت اسرائیلی‌ها و گردشگران هستند.

همچنین قوانین نابرابر و محدودیت‌ها علیه فلسطینی‌ها، امتیازاتی را در اختیار برگزارکنندگان تور اسرائیلی و ارائه خدمات به گردشگران قرار می‌دهد.

در دو دهه اخیر تعداد معدودی مجوز تبدیل خانه‌ها به هتل اقامتی در مناطق فلسطینی‌نشین توسط مقامات اسرائیل صادر شده است، در حالی که از سال 1967 تاکنون 15 قانون نظامی درباره گردشگری صادر شده است که محدودیت‌هایی را در صدور مجوز و عملکرد موسسات گردشگری فلسطینی ایجاد کرده و در نتیجه این موسسات همواره در چالش رقابت نابرابر با موسسات گردشگری اسرائیلی قرار دارند.

این تبعیض‌ها در صدور روادید نیز جاریست، چنانچه اگر یک آژانس مسافرتی اسرائیلی برای مشتریان خود درخواست صدور روادید کند این درخواست بدون هیچ تاخیر و تنها با ارائه نام و شماره پاسپورت انجام می‌شود، در حالی‌که موسسات فلسطینی با موانع زیادی در این رابطه مواجه هستند و هیچ تضمینی برای پذیرش درخواست آنها وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N847214

وبگردی