آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

نمایش زنده باعث توسعه صنعت مد می‌شود/ تصورات غلط را اصلاح کنیم

نمایش زنده باعث توسعه صنعت مد می‌شود/ تصورات غلط را اصلاح کنیم

رئیس انجمن طراحان، یکی از راه‌های توسعه صنعت مد را برگزاری نمایش‌های زنده لباس در داخل کشور دانست و گفت: ما نمایش زنده نداریم و مجوز برای برگزاری این نمایش‌ها، از سوی وزارت ارشاد به سختی صادر می‌شود.

صدیقه پاک‌بین رئیس انجمن طراحان پارچه و لباس، در گفتگو با خبرنگار مهر به واردات بی‌رویه پوشاک و عدم حمایت دولتمردان و صنعتگران از طراحان اشاره و بیان کرد: واردات بی رویه پوشاک و استفاده نکردن از طراحان داخلی برای اندک پوشاک تولید شده در داخل موجب شده تا بخش صنعت به طراحی بی‌توجه باشد و از وجود طراحان بهره نبرد.

پاک بین افزود: در واقع حلقه ارتباطی میان تولیدکننده و طراح در کشور ما گم شده است. در چنین شرایطی، بیشتر طراحان یا سرخورده شده‌اند و یا مایل هستند به فعالیت در مزون‌های شخصی خود ادامه دهند و مشتریان خاص خود را داشته باشند، بی‌آن‌که به تولید انبوه و فروش بیشتر فکر کنند.

حاضریم طرح‌ها را رایگان در اختیار تولیدکننده قرار دهیم

وی با اشاره به اینکه کشورهایی چون ترکیه، چین و مالزی منسوجات خود را با تنوع بیشتر و به ارزان ترین قیمت در اختیار ایران می‌گذارند، گفت: ایران دارای پیشینه‌ای کهن تر از این کشورها در زمینه طراحی لباس و پارچه است. ما در زمینه لباس زنانه می توانیم به سمت دانش محوری حرکت کنیم و رفتاری نوآورانه داشته باشیم اما دولتمردان و صنعتگران نیز باید ما را در رسیدن به این مسیر حمایت کنند.

پاک بین افزود: ما طراحان، حاضریم طرح‌ها را به صورت رایگان در اختیار تولیدکننده قرار دهیم تا طرح‌‍‌ها به تولید انبوه برسد و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد. در این صورت،مردم با طرح‌های ایرانی آشنا می‌شوند و از آن استفاده می‌کنند.

رئیس انجمن طراحان پارچه و لباس همچنین بیان کرد: ما برای ایجاد ارتباط فعال بین طراحان و بخش صنعت، حاضریم علاوه بر در اختیار قراردادن طرح، در مرحله تولید و الگوسازی نیز به تولیدکننده‌ها کمک کنیم. البته تولیدکننده‌ها در این شرایط اقتصادی، ترجیح می‌دهند کمتر از طرح‌های ایرانی و وجود طراح بهره ببرند چرا که به سود خود فکر می‌کنند و  نگرانند که استفاده از طرح‌های داخلی مورد استقبال قرار نگیرد.

وی افزود: اما تولید پوشاک با استفاده از نوآوری‌های طراحان و خلق ایده‌هایی که تحت تاثیر فرهنگ و تاریخ و پوشاک اقوام ایران تولید و به شکل مدرن و امروزی تولید شده، می‌تواند جای خود را در جامعه ایرانی باز کند. ضمن این‌که ما می‌توانیم این لباس‌ها را به کشورهای دیگر صادر کنیم چرا که استقبال خوبی از این طرح‌ها می‌شود.

انتظار مصرف‌کنندگان بالا رفته است

به گفته رئیس انجمن طراحان پارچه و لباس، مصرف کنندگان امروز در یک محیط متصل به هم زندگی می‌کنند و انتظارشان بالا رفته است. بنابراین طرحان و تولیدکنندگان پارچه و لباس، برای پاسخگویی به این انتظار باید برندهای مناسب و درخور تولید کنند و در تولید این برندها، توجه به فرهنگ ناب بومی که با ناخودآگاه ایرانی پیوند خورده ضروری است. از سوی دیگر، پوشاک ایرانی باید رنگ مناسب، دوخت خوب و جنس با کیفیتی داشته باشد آن هم در روزگاری که طراحی پوشاک می‌تواند از درآمدزاترین شغل‌ها باشد.

پاک‌بین، طراحی، تولید و توزیع‌ را سه ضلع یک مثلث دانست و افزود: اگر جایگاه طراحان لباس به رسمیت شناخته شود پیشکوستان تولید پوشاک می‌توانند بزرگ‌ترین حامیان این گروه باشند. اما از یک‌سو برنامه‌های اصلاح مد و ترویج الگوی ایرانی- اسلامی عموما به این شکل است که جلساتی تشکیل و تصمیم‌هایی گرفته می‌شود اما به خاطر عدم حمایت‌های دولتی به نتیجه نمی‌رسد؛ از سوی دیگر، هنوز هم برخی تولید کننده‌ها به دلیل هزینه‌ای که باید صرف طراح کنند، هنوز به این باور نرسیده‌اند که با وجود یک طراح خوب، فعالیتشان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای می‌کند.

به گفته این طراح پارچه و لباس، الزام واحدهای تولیدی به استفاده از طراحی داخلی می‌تواند در اصلاح روند مد و ترویج الگوی ایرانی اسلامی موثر باشد. اصلا تولیدکنندگان در تمامی کشورها، از طراح به عنوان مشاور اصلی خود در تولید و در تمامی زمینه ها استفاده می‌کنند؛ اما ولی در ایران به نظر طراحان اهمیت داده نمی‌شود. شاید تولیدکننده‌ها از این وحشت دارند که تولید با شکست مواجه شود و سودآوری نداشته باشد.

پاک‌بین، یکی از راه‌های توسعه صنعت مد و ترویج الگوهای ایرانی-  اسلامی را برگزاری نمایش‌های زنده لباس در داخل کشور دانست و گفت: ما نمایش زنده نداریم. البته شنیده‌ام که وزارت ارشاد، برای نمایش زنده لباس، مجوز صادر کرده و این اتفاق خوشایندی است چون تا زمانی که نمایش‌های زنده برگزار نشود امکان عرضه طرح‌ها وجود ندارد.

تصورات غلط نسبت به نمایش زنده لباس باید اصلاح شود

وی افزود:  مساله دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که تصور عامه اصلاح شود چون مردم به اشتباه فکر می‌کنند، لباس‌های عرضه شده در نمایش‌های زنده لباس، قیمت‌های بالایی دارند اما خود من با طرح‌های گران قیمت مخالفم و معتقد هستم باید طرح‌هایی را عرضه کنیم که علاوه بر زیبایی، مقرون به صرفه باشند.

رئیس انجمن پارچه و لباس به پارچه‌های موجود در بازار اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات طراحان ما محدود بودن طراحی و جنس پارچه‌های موجود در بازار داخل است. البته در زمینه پارچه‌های لباس مردانه، وضعیت نسبتا خوب است اما در بخش لباس‌های زنانه با مشکل مواجهیم و یکی از راه‌ها برای کمرنگ کردن این مشکل، چاپ پارچه است.

پاک بین ادادمه داد: ما امروز طراحان پارچه‌ای داریم که توان بالایی دارند و طرح‌های خوبی خلق می‌کنند. حالا برعهده کارخانجات نساجی است که به این فکر باشند که برای تولید پارچه های زنانه از طراح استفاده کنند. گرچه در صنعت نساجی اقبال زیادی نسبت به طراحان پارچه وجود ندارد.

پاک‌بین همچنین با اشاره به محدودیت‌های موجود در زمینه پوشاک بچه‌گانه و لباس برای نوجوانان و افراد مسن گفت: به جرات می‌توان گفت از پوشاک بچه‌گانه در ایران خبری نیست و جایی وجود ندارند که در آن، لباس‌های بچه‌گانه عرضه شود. همچنین لباس برای نوجوانان و افراد مسنی که خارج از سایز هستند نیز، کمتر تهیه می‌شود. خوب است دولتمردان و تولیدکنندگان بزرگ لباس به این بخش‌ها هم توجه ویژه داشته باشند.

کد N847212

وبگردی