آفتاب

تعطیلات، ضربِ پرونده سقوط اتوبوس را گرفت

تعطیلات، ضربِ پرونده سقوط اتوبوس را گرفت

اتوبوس گردشگران عراقی که بعدازظهر روز سه‌شنبه - 12 خردادماه - به دره‌ای در محور کندوان جاده چالوس سقوط کرد، جان 26 سرنشین آن را گرفت. ستاد هماهنگی خدمات سفر برای این سانحه، یک پیام تسلیت داد و اعلام کرد از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیر چگونگی وقوع حادثه خواهد بود.

اتوبوس گردشگران عراقی که بعدازظهر روز سه‌شنبه - 12 خردادماه - به دره‌ای در محور کندوان جاده چالوس سقوط کرد، جان 26 سرنشین آن را گرفت. ستاد هماهنگی خدمات سفر برای این سانحه، یک پیام تسلیت داد و اعلام کرد از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیر چگونگی وقوع حادثه خواهد بود.

4 روز از آن سانحه گذشته، اما خبری از آن پیگیری‌هایی که صحبت‌اش بود، نشد

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بعدازظهر روز چهارشنبه، 13 خردادماه پیام تسلیتی را در قالب اطلاعیه‌ای درباره‌ سانحه سقوط اتوبوس گردشگران عراقی به دره‌ای در جاده چالوس منتشر کرد که در آن نوشته بود: «این ستاد پس از اطلاع از سانحه، ضمن هماهنگی با مراکز امداد و نجات سازمان هلال احمر، پلیس راه، سازمان راهداری و دستگاه‌های ذی‌ربط در استان‌های مازندران و البرز، اقدامات لازم را به‌منظور امدادرسانی به حادثه‌دیدگان و رسیدگی به وضعیت مجروحان حادثه آغاز کرد. با توجه به این‌که کاروان گردشگران و زائران عراقی شامل دو اتوبوس بودند، سرنشینان دیگر اتوبوس در هتلی در چالوس اسکان داده شدند، اجساد فوت‌شدگان نیز به بیمارستان چالوس منتقل شد تا پس از تشخیص هویت، اقدامات قانونی انجام شود.»

در پایان این اطلاعیه هم آمده بود: «ستاد از طریق دستگاه‌های ذی‌ر‌بط پیگیر چگونگی وقوع حادثه و علت آن خواهد بود.» اما ظاهرا تعطیلات پایان هفته مانع از اقدامات بعدی این ستاد شده است. هرچند سایر دستگاه‌ها مانند پلیس راهنمایی و رانندگی، امداد و نجات، جمعیت هلال احمر و مراکز پزشکی طبق وظایف ذاتی خود اقدامات لازم را در این‌باره انجام دادند.

محمد ابراهیم لاریجانی دبیر دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر درباره‌ی نتایج پیگیری‌های این ستاد از جزییات سانحه‌ی رخ داده در محور کندوان چالوس به خبرنگار ایسنا می‌گوید: این پیگیری‌ها قرار است از شنبه (امروز) انجام شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا ستاد در این چند روز نیز به تعطیلات رفته بود که پیگیری‌ها به شنبه موکول شده است؟ پاسخ می‌دهد: ما هماهنگی‌های لازم را با بخش‌های مرتبط انجام داده‌ایم. قرار شد به درخواست معاون گردشگری این موضوع را هم پیگیری کنیم که اگر بتوانیم تمام سوانح رخ داده در این محور و نقطه را که قبلا هم سابقه داشته است، بررسی می‌کنیم و در اختیار وزارت راه قرار می‌دهیم.

جدا از این پیگیری‌ها که به نظر می‌رسد تعطیلات آخر هفته‌ی پیش ضرب آن را گرفت، مساله بعدی تامین امنیت گردشگران خارجی به دنبال ابلاغ مصوبه شورای امنیت ملی است، همان طرحی که جزییات‌اش مشخص نشد؛ اما طبق اظهارات رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار بود امنیتی که امروز در کشور وجود دارد را پایدارتر کند و به گفته‌ی معاون گردشگری هم برای اجرای آن، تعامل و تبادل نظر خوبی با دستگاه‌های مربتط برقرار شده است.

با وجود چنین تدابیری، سوال اصلی آن است، کارایی «طرح امنیت گردشگران» در چنین شرایطی چیست؟ اگر همه دستگاه‌ها طبق آنچه که مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌گویند نسبت به این طرح آگاه شده‌اند، پس چرا اتوبوس حامل 41 گردشگر عراقی اجازه دارد با نقص فنی به دل جاده‌ای بزند که سابقه‌ای دیرینه در سوانح جاده‌ای آن هم در روزهای پرازدحام تعطیل دارد؟

مساله بعدی آن است، آیا در طرح امنیت گردشگران جایگاهی برای نظارت عالیه تعریف شده است تا در زمان بروز چنین اتفاقاتی ناظر عالی پیگیر مساله باشد تا پرونده به لفافه نرود و یا مختومه گذاشته نشود؟

انتهای پیام

کد N846863

وبگردی