آفتاب
بعد از گذشت سه ماه از سال ۹۴؛

آمار گردشگران داخلی و خارجی سال ۹۳ هنوز در دسترس نیست

آمار گردشگران داخلی و خارجی سال ۹۳ هنوز در دسترس نیست

آمارهای گردشگری سال ۹۳ هنوز در اختیار معاون گردشگری کشور است و او می‌گوید که هرزمان تحلیل این آمارها انجام شد پیرامون آن اطلاع رسانی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشار آمارهای گردشگری همیشه با حرف و حدیث رو به رو بوده چه در دولت نهم و دهم که عده‌ای می نشستند و عددهای کذایی می‌نوشتند و بعد در یک جلسه چند نفره نحوه حساب و کتاب این آمارها و درزهای لو رفتن آنها پوشیده می شد، تا دولت یازدهم که نمونه آن، آمارهای میلیونی سفر ایرانی ها در ایام نوروز بود. یعنی همان موقع که رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت ۱۵ میلیون ایرانی در ایام نوروز به سفر رفته اند و معاون گردشگری این آمار را تکذیب کرد!

در این دوره هم تحلیل آمارها به مذاق بسیاری خوش نیامد و آن را ساختگی دانستند هر چند که متولیان گردشگری سعی می کردند تا آمار نفر سفر، سفر نفر، نفر شب اقامت، اقامت شب در هتل و...  را از چرتکه آمارگیری های خود حذف کنند و فقط به تعداد اقامت های شبانه در هتلها و مراکز اقامتی رسمی بسنده کنند.

۱۶ فروردین ماه امسال مسعود سلطانی فر که اکنون ریاست سازمان میراث فرهنگی را بر عهده دارد، در نشست خبری نوروزی خود که پر بود از خبرهای آماری مربوط به سفرهای نوروزی، درباره میزان گردشگران ورودی و خروجی در این ایام گفت: مراحل تهیه این آمار در سازمان میراث فرهنگی بیستم به بیستم هر ماه انجام می‌شود پس از آن اطلاع رسانی می کنیم.

در ادامه این سخنان رحمانی موحد معاون گردشگری کشور توضیح داد: سه پایانه مهران، بازرگان و باشماق بیشترین میزان تردد را در ایام نوروز داشته‌اند. آماری که پایانه‌ها و مرزهای زمینی اعلام کرده‌اند، تردد ۷۵۸ هزار نفر بوده‌‌اند که از این سه پایانه اصلی گذر کرده‌اند. آمار گردشگران خروجی از بیستم اسفند تا بیستم فروردین ماه را جمع‌آوری کرده و در فرصتی دیگر آن را اعلام می‌کنیم.

اما تاکنون که دو ماه از ایام نوروز گذشته است نه آمار ورود و خروج مسافران در ایام نوروز به صورت دقیق اعلام شد و نه تعداد گردشگران ورودی و خروجی ایران در سال ۹۳.

در این باره، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در پی سوالهای متعدد خبرنگار مهر مبنی بر تحلیل آمار و ارائه آمار گردشگران خارجی در سال ۹۳ دو ماه است که تنها به این پاسخ اکتفا می کند: آمار در دست بررسی و تحلیل است.

آخرین آماری که معاونت گردشگری درباره ورود گردشگران خارجی به ایران داده بود، متعلق به روزهای آخر اسفند ۹۳ است که گفت: آمار گردشگران را هر سه ماه یک بار احصاء می کنیم. در ۹ ماهه اول امسال ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران آمده اند و ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار گردشگر ایرانی نیز از کشور خارج شده اند. این آمار با احتساب آمار مربوط به زائران در اربعین به دست آمده است. منتها به دست آمدن آمار دقیق بعید است. ما این آمار را به صورت کلی بیان می کنیم.

شاید بررسی آمارهای گردشگری آن هم مربوط به سال ۹۳ قرار است چنان با تحلیل درست و واقعی همراه باشد، که همه هم و غم اداره های کل معاونت گردشگری درگیر آن شده است مبادا که عدد نهایی را بتوان تکذیب کرد.

در هر صورت کارشناسان و تحلیل گران آمارها معتقدند که وضعیت گردشگری کشور را نمی توان با آمارهای کذایی بررسی کرد مهم تر از آن تحلیل بعد از آمار مهمتر از عدد آن است چرا که نشان می دهد آیا ما به آمارهای ارائه شده در صنعت گردشگری توجهی کرده ایم و برای آن برنامه ای داریم یا نه و گرنه داشتن آمار ۵ میلیون گردشگر یا کمتر از آن چه نفعی به حال صنعت گردشگری ایران دارد!؟

کد N846702

وبگردی