آفتاب

شعرهای آلزایمری جایزه «گریفین» را برد

شعرهای آلزایمری جایزه «گریفین» را برد

«جین مونرو» با مجموعه شعر «سونومای آبی» موفق شد جایزه معتبر شعر «گریفین» را از آن خود کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جایزه شعر «گریفین» 2015 به کتاب «سونومای آبی» که مجموعه‌ای از سروده‌های جیم مونرو درباره درگیری‌ همسرش با بیماری آلزایمر است، تعلق گرفت.

«مونرو» که ساکن ونکوور کاناداست، با ششمین مجموعه شعر خود موفق به کسب این جایزه شد. سونوما شهری در ایالت کالیفرنیاست.

«شین بوک» و «راسل تورنتون» از رقبای مونرو برای کسب جایزه 75 هزار دلاری بودند.

هر یک از نامزدهای نهایی جایزه «گریفین» مبلغی 10 هزار دلاری را دریافت کردند و برنده نهایی به علاوه آن، جایزه 65 هزار دلاری را هم به خانه ‌برد.

از برندگان پیشین بخش داخلی این جایزه شعر می‌توان به «آنه کارسن»، «دیون برند»، «کارن سولی» و «کن وابستوک» اشاره کرد.

به گزارش گلوب اند میل، جایزه بخش بین‌الملل «گریفین» 2015 نیز به «مایکل لانگلی» شاعر سرشناس ایرلندی اعطا شد.

وی برای «پلکان» دهمین مجموعه شعرش، این جایزه را دریافت کرد. لانگلی پیش از این جایزه «تی.‌اس الیوت»، مدال طلای شعر ملکه و جایزه شعر «ویت‌برد» را به خود اختصاص داده است.

هیأت داوران این دوره برای برگزیدن برنده دو بخش داخلی و بین‌المللی 560 کتاب شعر از 42 کشور جهان را مورد بررسی قرار دادند.

در مراسم اعطای جوایز شعر گریفین جایزه یک عمر دستاورد ادبی نیز به «درک والکوت» برنده جایزه نوبل ادبیات سال 1992 تعلق گرفت. «شیموس هینی»، «توماس ترانسترومر» و «آدرین ریچ» از برندگان پیشین این جایزه معتبر ادبی هستند که امسال پانزدهمین دوره خود را پشت سر گذاشت.

«اسکات گریفین» این جایزه را در سال 2000 با همکاری «مارگارت اتوود» و «مایکل اونداجی» که هر دو از نویسندگان صاحب‌نام بین‌المللی هستند، بنیان نهاد.

«گریفین» که از مهم‌ترین جوایز شعر جهان است‌، سال گذشته به «انه کارسون» کانادایی اعطا شد و در بخش بین‌الملل به «برندا هیلمن» تعلق گرفت.

انتهای پیام

کد N846277

وبگردی