آفتاب
اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر

تاکید قالیباف بر به حاشیه نراندن هنرمندان

تاکید قالیباف بر به حاشیه نراندن هنرمندان

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با تقدیر شهردار تهران از ابراهیم حاتمی‌کیا و تاکید او بر حمایت از هنرمندان و به حاشیه نراندن آنها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا،‌ آیین پایانی پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر شامگاه گذشته 12 خردادماه در سالن همایش‌های برج میلاد با حضور شهردار تهران‌، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری‌ وجمع زیادی از سینماگران برگزار شد.

در این مراسم که اجرای آن را امیرحسین مدرس برعهده داشت‌، در بخش جداگانه‌ای محمدباقر قالیباف به همراه سیاوش حقیقی (دبیر جشنواره) و محمود صلاحی (رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) با اهدای تندیس و لوح از ابراهیم حاتمی کیا تقدیر شد.

در این برنامه که ساعت 21 آغاز شد سیاوش حقیقی پس از ارائه گزارشی از چگونگی برپایی و آغاز به کار جشنواره با بیان اینکه در بخش ملی بیش از 2000 اثر و در بخش سینمای ایران بیش از 1000 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیدند‌، گفت: در بخش بین‌المللی نیز 232 اثر از بیش از 50کشور جهان‌، از ایالت متحده تا کشورهای همسایه آثار خود را به این جشنواره ارسال کردند.

او با اشاره به اینکه در نهایت 40 اثر مورد قضاوت داوران قرار گرفت و ضمن درخواست بخشش از سینماگران نسبت به قصورهایی که ممکن است رخ داده باشد‌، اظهار کرد: اجازه می‌خواهم تا صراحتا به مسئولان و کارگزاران نظام مقدس‌مان بگویم که به یاری و حمایت از سینمای کشور برخیزید. امروز در شرایط بحران‌ها و تحریم‌های خصمانه تحمیل شده‌، تنور سینمای ایران فقط با آتش غیرت سینماگرانی چند، گرم شده است و این سینما به ذهن‌های خلاق و نفسهای تازه نیاز دارد.

او در پایان سخنان خود شهرداری تهران را یکی از بهترین و تواناترین نهادهایی دانست که در این میدان می‌تواند حامی و مایه دلگرمی فیلمسازان باشد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز در سخنانی با اشاره به وقفه‌ای که مدتی در برگزاری جشنواره فیلم شهر به وجود آمده بود‌ و شکرگزاری از آغاز به کار دوباره این جشنواره گفت: امیدوارم در آینده تعطیلی دیگری برای این جشنواره پیش رو نباشد‌ و ان شاء الله هم که این طور نخواهد بود.

او افزود: امروز اهمیت شهرها برای همه جوامع و مرم روشن است چرا که شهرهای ما مظهر تمدن هستند و آینده کشورها و مردم را در هرکجای این آب و خاک رقم می‌زنند.

وی با تاکید بر اینکه شهرها مرکز تولید هستند،‌ ادامه داد: شهرها مرکز تولید قدرت،‌ ثروت، معرفت و منزلت هستند و باید تلاش کنیم آنها به درستی شناخته شوند و برای شهروندان و خانواده‌ها به درستی به نمایش گذاشته شوند. البته نمی‌گویم که مکلف هستیم فقط زیبایی‌های شهرها را نشان دهیم؛چه بسا گاهی نشان دادن نازیبایی‌ها برای مدیران و نیز شهروندان ضرورت باشد‌ و ما را به سمت پیشرفت سوق دهد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه هنرمندان به ویژه سینماگران در به تصویر کشیدن شهرها و ارتقای کمی و کیفی آنها می‌توانند کمک کنند،‌ گفت: یک شهر مطلوب در دو پایه قرار دارد‌، نخست اینکه بر ایمان‌، دینداری و زندگی اخلاقی قرار داشته باشد و پایه دیگر آن که کارآمدی در بستر تفکر و علم است که با این دو پایه شهرها می‌توانند به سمت پیشرفت حرکت کنند.

وی با بیان اینکه شهر تهران در نقطه‌ای قرار دارد که زیرساخت‌های آن در شرایط قابل قبولی هستند‌، افزود: امروز برای ارتقاء به یک تحول اساسی در نوع رفتارها و مشارکت معنی دار مردم با یکدیگر و نیز مسولان نیازمندیم. این کار انجم نمی‌شود مگر اینکه اصحاب فرهنگ و هنر مهم‌ترین نقش کلیدی خود را برای ارتقا فرهنگ و رفتار در موضوعات شهری ایفا کنند.

محمدباقر قالیباف همچنین بیان کرد: من خود را مکلف می‌دانم که بدون منت در اختیار اصحاب فرهنگ و هنر باشم و در دوره مدیریت خود هم با فراز و نشیب‌هایی که بوده سعی کردم در این مساله غفلت نکنم. چرا که موثرترین افراد را برای تربیت و آگاهی بخشی‌، اهالی فرهنگ و هنر می‌دانم.

او با اشاره به اینکه همه جوامع خط قرمز دارند و ملت هنرمندان ما به این موضوع توجه دارند‌، گفت: ما مکلف هستیم از هویت ملی و دینی خودمان دفاع کنیم.همانطور که دیگر فرهنگ‌ها هم چنین کاری انجام می‌دهند هرچند بسیاری از فرهنگ‌ها به ویژه فرهنگ غربی‌آمریکایی با وا دادگی‌ای که دارد آثار منفی خود را هم به همراه دارد.

او در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر گاهی اشکالی در کار بود نباید فشار بیاوریم و هنرمندی را ازعرصه هنر به حاشیه برانیم. ما مکلف هستیم برای دفاع از فرهنگ و هنر این مرز و بوم و آینده‌ کشورمان فعالیت و حمایت کنیم.

به گزارش ایسنا،‌ در بخش‌های مختلف این برنامه دوساعت و نیمه،‌ اهدای جوایز بخش بین‌الملل که خواندن نام برگزیده‌ها را امیر اسفندیاری (مدیر بخش بین‌الملل) برعهده داشت‌، با سرعت تمام شد و در این بخش رضا میرکریمی و علیرضا رئیسیان‌ جزو کسانی بودند‌ که جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم و نیز بهترین فیلمنامه را دریافت کردند.

در بخش اهدای جوایز فیلم‌های داستانی بلند(ویدئویی) هم شهاب حسینی به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد معرفی شد که به دلیل فیلمبرداری امکان حضور در مراسم را نداشت اما پیش از آن جایزه خود را به کودکان سرطانی تقدیم کرده بود.

پایان بخش مراسم هم اهدای جایزه به علی ملاقلی‌پور کاگردان فیلم «قندون جهیزیه» بود که او پس از دریافت تندیس و لوح خود در سخنانی از هیات داوران انتقاد کرد.

او با ابراز تاسف برای هیات داوران مبنی بر اینکه کار آهنگساز فیلم «قندون جهیزیه» را ندیدند تا جایزه دستاورد فرهنگی هنری به او اهدا شود و نیز ندیدن بازی صابر ابر و نگار جواهریان‌، گفت: متاسفم که هیچ کدام از اعضای «قندون جهیزیه» شایسته کاندیدا شدن دانسته نشدند‌ و هیات داوران از مردم همیشه عقب‌تر هستند.

در این مراسم بهرام عظیمی کارگردان فیلم سینمایی انیمیشنی «تهران 1500 » نیز جایزه ویژه دبیر جشنواره را دریافت کرد.

از جمله هنرمندان و سینماگرانی که در این اختتامیه حضور داشتند به مسعود کیمیایی‌، سیروس الوند،‌ رویا افشار‌، مهتاب کرامتی‌، منوچهر محمدی‌، حسین ملکی‌، منصور لشکری قوچانی‌، محمدرضا عباسیان،‌ امیر سمواتی‌، بهرام عظیمی‌، بهرام توکلی‌، علیرضا رئیسیان،‌ سیروس الوند،‌ فرهاد اصلانی‌، مصطفی کیایی‌، علی و وحید جلیل وند‌، مریلا زارعی‌، برزو ارجمند‌، محمد ساربان‌، محمد حسین لطیفی‌، امیر آقایی‌، بهروز افخمی‌، مجتبی راعی‌، احمد میرعلایی‌،علیرضا امینی‌، محمد احسانی‌(مدیر شبکه یک سیما) و رضا میرکریمی‌ (مدیرعامل خانه سینما)، می‌توان اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N845082

وبگردی