آفتاب

وقتی سایه‌ها خلاقیت را افزایش می‌دهند

وقتی سایه‌ها خلاقیت را افزایش می‌دهند

«دنیای شگفت‌انگیز بازی با سایه‌ها» کتابی از امیر قشقایی است که به بچه‌ها و بزرگ‌ترها بازی با سایه‌ها را به منظور افزایش میزان خلاقیت آنها آموزش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، «دنیای شگفت‌انگیز بازی با سایه» نوشته امیر قشقایی هم برای بچه‌هاست و هم بزرگ‌ترها. نویسنده در ابتدای کتاب آورده:«وقتی بچه بودیم، گاهی با چیزهآِی خیلی ساده یک بازی راه انداخته و همه از آن لذت می‌بردیم. یکی از ان بازی‌ها، بازی سایه بود.»

بسیاری از ما با بازی سایه آشنا هستیم و با انداختن سایه بر دیوار، آن هم به شکل‌های مختلف و جذاب، ساعت‌ها سرگرم می‌شدیم. کافی بود با وسایل روشنایی که در اختیار داشتیم، از نور شمع گرفته تا چراغ مطالعه، گوشه‌ای تاریک پیدا کنیم، آن وقت هریک از افراد خانواده و همبازی‌ها، هنر خود را نشان می‌دادند.

در این کتاب آمده بازی با سایه، قدرت تخیل بچه‌ها را افزایش می‎‌‌دهد و رمز و راز سایه‌ها همیشه برای بچه‌ها بسیار جذاب است. آنها در بازی با چراغ قوه در مکان‌های تاریک هیجان‌زده می‌شوند. نویسنده همچنین روش بازی را به بچه‌ها آموزش داده است.

برای این کار باید چراغ اتاق را خاموش کنیم سپس از یک چراغ مطالعه کمک بگیریم و دست‌هامان را به حالت‌های مختلف جلوی چراغ بگیریم تا سایه دست‌ها روی دیوار بیفتد. بچه‌ها می‌توانند سایه‌هایی را بسازند و از دیگران بخواهند حدس بزنند که آن سایه چیست؟

در ایران، استاد حسن طاهرزاده، هنرمند برجسته اصفهانی، پایه‌گذار این هنر بوده است. کتاب «دنیای شگفت‌انگیز بازی با سایه‌ها» نوشته امیر قشقایی در 1500 نسخه و به قیمت 6000 تومان از سوی نمشر نخستین منتشر شده است.
 

کد N843936

وبگردی