آفتاب
قزلی در نشست خبری خبرداد:

ششمین جایزه ادبی پروین ۲۵ خرداد اهدا می‌شود/ ۱۴سکه برای برگزیدگان

ششمین جایزه ادبی پروین ۲۵ خرداد اهدا می‌شود/ ۱۴سکه برای برگزیدگان

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرنیان از برگزاری اختتامیه جایزه ادبی پروین اعتصامی در ۲۵ خرداد ماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری ششمین جایزه ادبی پروین اعتصامی ظهر امروز با حضور مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و جواد محقق نماینده دبیر علمی این جشنواره در محل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

در این نشست قزلی با اشاره به تمایل خود برای برون‌زدایی اجرای این جوایز ادبی اظهار داشت: در زمان برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد دوست داشتیم اختتامیه را از تهران خارج کنیم و برای این منظور دو سه سفر هم به «اسالم» داشتیم اما زیرساخت‌های مناسب برای برگزاری جایزه را پیدا نکردیم. در مورد جشنواره شعر فجر نیز تعداد زیادی از محافل شعری ما در خارج از تهران برگزار شد. در مورد این جایزه نیز تمایل ما این بود که اختتامیه در شهر تبریز که محل زادگاه پروین است برگزار شود و با وجود قول همکاری مساعدی که شهرداری تبریز در این زمنیه به ما داده بود در نهایت سطح همکاری آنها به اندازه ای نبود که بتوانیم جایزه را به تبریز منتقل کنیم.

وی ادامه داد: این جایزه دو سالانه باید سال گذشته برگزار و برندگانش را می شناخت اما برگزاری جشنواره شعر فجر و نیز جایزه ادبی جلال آل احمد مانع از این مساله شد و به همین خاطر این اختتامیه به سال جاری و فصل بهار موکول شد که در نهایت در ۲۵ خرداد ماه امسال در پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار خواهد شد.

قزلی در ادامه به پنج بخش این جایزه ادبی اشاره کرد و گفت: چایزه ادبی پروین در بخش‌های داستا، شعر، نقد ادبی، ادبیات نمایشی، ادبیات کودک و بخش جنبی ترجمه برگزیدگانش را معرفی خواهد کرد. برای این منظور در بخش پژوهش ۱۰۰۰ اثر احصا شد که از میان آنها ۲۹ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرده است. در بخش ترجمه ۹۰۰ کتاب به دست آمد که ۱۲۲ اثر از میان آنها به مرحله بعد رسید. در بخش داستان ۹۵ اثر از میان ۱۴۰۰ اثر به مرحله بعد رفت و در بخش شعر نیز ۱۴۲ اثر از میان ۱۰۰۰ اثر یافت شده. در بخش ادبیات نمایشی ۴۷ اثر احصاء شد که ۲۳ اثر به مرحله بعد رسید و در بخش ادبیات کودک نیز از میان ۲۱۰۰ اثر، ۲۰۰ اثر  به مرحله بعد رسید.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرنیان در ادامه به هیئت علمی این جایزه اشاره کرد و گفت: خانم راضیه تجار، آقای حسن دولت‌آبادی، خانم منیره احمد سلطانی و سوسن طاقدیس به همراه سید محمد رضا واحدی  و نیز آقای مهدوی راد هیئت علمی ما را تشکیل می دادند که آقای مهدوی راد جناب جواد محقق را به عنوان نماینده خود در این هیئت معرفی کرده‌است. همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  و نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی و ۴ عضو از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمره هیئت امنای این جایزه هستند.

قزلی در ادامه با اشاره به اسا نامه این جایزه ادبی نیز گفت: اساسنامه جایزه ادبی جلال آل احمد به هر شکل پخته تر از جایزه پروین نوشته شده است و نیاز به اصلاح در آن دیده می شود.

وی همچنین در مورد جایزه نیز گفت: مبلغ این جایزه بر اساس اساسنامه توسط هیئت امنا و علمی تعیین می شود که امسال این جایزه ۱۴ سکه بری نفرات برگزیده و ۴ سکه برای نفرات شایسته تقدیر است

مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرنیان همچنین گفت: تلاش کردیم که امسال همکاری معاونت رئیس جمهور در امور بانوان را نیز به مشارکت در جشنواره وارد کنیم که نامه نگاری های ما توفیقی نداشت و با موفقیت همراه نشد.

وی در پایان از حضور سه داور هر بخش به همراه نماینده هیئت علمی و نماینده دبیر علمی برای انتخاب نهایی آثار خبر داد و به معرفی آثار رسیده به مرحله نهایی در بخش پژوهش ادبی به شرح زیر پرداخت: کتاب حرکت تئاتر به سمت شعر نوشته طلایه رویایی، کتاب سبک شناسی انتقادی نوشته مریم درپر، تصحیح شاهنامه فردوسی اثر مهری بهفر، کارکرد ابهام در فرآیند  خوانش متن اثر فروغ صهبا و ملاصدرا و سهروردی اثر سیماسادات نوربخش.

به گفته قزلی هیئت داوران این بخش نیز شامل اسماعیل امینی، مریم جلالی و بهمن ساکی بوده‌اند.

همچنین در این نشست جواد محقق نیز در سخنانی از لزوم اصلاح اساس نامه این جایزه ادبی خبر داد و گفت: بحث هایی جدی درباره اینکه چرا بانوان در هر دو جایزه جلال و پروین می توانند حضور داشته باشند و در عین حال جایزه ادبی خاص خود را نیز داشته باشند مطرح است که باید مورد توجه قرار بگیرد به ویژه اینکه باید بررسی شود آیا امروز نیازی به اهدای جایزه اختصای ادبی به بانوان داریم یا نه

کد N843391

وبگردی