آفتاب
سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به مهر:

اولین تجربه واگذاری نمایشگاه کتاب به اصناف نسبتا موفق بود

اولین تجربه واگذاری نمایشگاه کتاب به اصناف نسبتا موفق بود

سخنگوی وزارت ارشاد با ابراز رضایت نسبی از تجربه واگذاری امور نمایشگاه کتاب تهران به تشکل های صنفی حوزه نشر گفت: نقاط مثبت این کار از نقاط ضعفش بیشتر بود.

به گزارش خبرگزاری مهر حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز دوشنبه ۱۲ خرداد در نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌ها در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد ارزیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تجربه نخست واگذاری امور اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به تشکل های صنفی حوزه نشر و اینکه آیا این وزارتخانه همچنان مصمم است که کل امور نمایشگاه را به تدریج و تا سال ۱۳۹۷ به آنها واگذار کند یا خیر؟، گفت: سیاست کلی وزارت ارشاد واسپاری و واگذاری امور به بخش غیر دولتی و استفاده از ظرفیت ها و امکانات و توانمندی های بخش خصوصی است.

وی افزود: با توجه به وظایف متنوع و متعددی و تکالیف بسیار پرزحمتی که به عهده وزارت ارشاد سپرده شده است، طبیعی است تنها با امکانات و ظرفیت های خودش توان برگزاری کامل نمایشگاه را نداشته باشد لذا تصمیم بر این است که آن حوزه هایی که قابل واسپاری است واگذار شود و همانطور که در حوزه های اقتصادی بسیار از نقاط دنیا، امور به بخش غیر دولتی سپرده شده است، در حوزه های فرهنگی هم این مسائل باید اجرا شود.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه ما در سیاست گذاری ها، تعیین اهداف، چارچوب‌ها و نظارت همچنان به همان شیوه سابق عمل خواهیم کرد و این امور بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود گفت: واسپاری کارها به معنی واگذاری سیاست ها و اهداف نیست و ما فقط امر تصدی گری و در واقع اجرا را واگذار می کنیم.

سخنگوی ارشاد ادامه داد: یکی از کارهایی که امسال واگذار شد، نمایشگاه کتاب تهران بود که هر ساله به عنوان یک نمایشگاه مهم ملی و بین المللی برگزار می شود. ما لاجرم و قهرا باید بخشی از کارهایمان را واگذار کنیم و از همین رو تصدی گری نمایشگاه را می توانیم واگذار کنیم. امسال هم این کار انجام شد که یک تجربه جدید و نسبتا موفق بود. قطعا نقاط ضعف هم داشته اما نقاط قوت آن از نقاط ضعفش بیشتر است.

وی همچنین با بیان اینکه ممکن است کسانی گزارش هایی ارائه کرده باشند که در آن نقاط ضعف نمایشگاه را بولد کرده باشند تاکید کرد: ما منکر نقاط ضعف نیستیم اما همین که به ناشران خودمان هویت و اعتبار دادیم که تشکل های آنها می توانند برگزار کننده یک نمایشگاه بزرگ ملی و بین المللی باشند، خود آنها را هم امیدوار کرده است. البته این چرخه باید کامل شود و در سال های آینده هم آن بخش هایی که احساس شود می تواند در این حرکت دیده شود، باید مدنظر قرار بگیرد.

واگذاری امور به بخش خصوصی به معنی واگذاری به مردم نیست

نوش آبادی همچنین از ادامه سیاست واسپاری امور به تشکل های صنفی حوزه های مربوطه و از جمله امور نمایشگاه مطبوعات، جشنواره مطبوعات و جشنواره قرآن خبر داد و گفت: واگذاری این امور به بخش خصوصی به معنی واگذاری به مردم نیست بلکه ما در این زمینه با تشکل ها و انجمن های و ان جی اوهای صنفی و تخصصی در ارتباط هستیم.

وی تاکید کرد که سیاست واسپاری امور این قبیل نمایشگاه ها و جشنواره ها به بخش های غیر دولتی، در راستای اجرای سیاست های کلی نظام، جلب اعتماد به مردم و با هدف گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری انجام می شود.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره هزینه های نمایشگاه کتاب امسال هم با بیان اینکه هنوز ریز هزینه ها را در  اختیار ندارد گفت: نمایشگاه کتاب در سال ۹۴ هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی یک حرکت رو به رشد بود و امسال برای اولین بار هزینه های اضافه ای را که در این نمایشگاه وجود داشت، به حداقل رساندیم.

وی با اشاره به برخی اقدامات در این زمینه گفت: شاید برخی از این تصمیمات باعث گله مندی هم شد از جمله اقدام وزارت ارشاد به حذف بن کتاب در نمایشگاه بود ولی این یک کار درست بود چراکه توزیع بی رویه بن کتاب و ورود بن های کاغذی به بازار خرید و فروش و دست به دست شدن آنها در مسیرهایی ناسالم و نادرست آن هم برای کشوری که می خواهد توسعه فرهنگی را تجربه کند، زیبنده نبود.

این مقام مسئول وزارت ارشاد تصمیم اخیر دستگاه فرهنگی کشور را نشانه شجاعت وزارت ارشاد دانست و گفت: شجاعت وزارت ارشاد در این بود که بن های خرید کتاب را که بدون حساب و محاسبه و بی هدف چاپ می شد، جمع آوری کرد و میلیاردها تومان در این زمینه صرفه جویی شد. همچنین هزینه هایی که برخی از نهادها از وزارت ارشاد می گرفتند تا حضورشان را در نمایشگاه کتاب تهران به ما تحمیل کنند، آنها هم حذف شد چراکه ما معتقدیم نمایشگاه کتاب یک کار بزرگ فرهنگی است که همه باید به نوعی در آن احساس مشارکت داشته باشند.

به گفته سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این سیاست اصولی وزارت ارشاد بیش از ۱۰ میلیارد تومان صرفه جویی در حوزه هزینه های این وزارتخانه به دنبال داشته است.

خریداری بیش از صد میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه امسال

نوش آبادی همچنین از خریداری بیش از صد میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه امسال از سوی میلیون ها انسان علاقه مند و شیفته کتاب که به نمایشگاه می امدند، خبر داد و گفت: باید وزارت ارشاد به خاطر این کار بزرگ و حرکت شجاعانه اش تشویق شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نمایشگاه قرآن هم گفت: این نمایشگاه امسال در ماه مبارک رمضان و با امکانات بیشتر برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص آخرین بررسی ها برای تعیین مکان نمایشگاه کتاب در سال آینده اعلام کرد: شهردار تهران در آیین اختتامیه نمایشگاه کتاب قول داد که شرایط برگزاری این نمایشگاه در تپه های عباس آباد برای سال آینده فراهم شود که در این خصوص هم با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کرده است. در هر حال ما از این قول استقبال می کنیم و از شهردار تهران هم تشکر می کنیم که قصد دارد در این زمینه اقدامات موثری انجام دهد چراکه اگر ما بتوانیم مکان مناسبی برای نمایشگاه کتاب داشته باشیم این شهرداری و نهادهای دیگر مسئول در زمینه تعیین مکان مناسب برای نمایشگاه هستند که باید قدم جلو بگذارند.

وی گفت: واقعیت این است که مصلای تهران را برای برگزاری نمایشگاه کتاب نساخته اند اما چون مکانی مشابه مصلی فعلا نداریم، از آن برای برگزاری نمایشگاه استفاده می کنیم و اگرچه شاهد همکاری مدیریت مصلی هم هستیم اما نباید به این موضوع بسنده کنیم و باید فکر یک مکان مناسب و جایگاهی در خور شأن نمایشگاه کتاب تهران باشیم و امیدواریم شهرداری تهران با توجه به توانمندی های اجرایی و مالی که دارد مکان مناسبی را در اختیار نمایشگاه بزرگ کتاب تهران بگذارد.

کد N843270

وبگردی