آفتاب

در بزرگداشت داود فتحعلی‌بیگی چه گذشت؟

در بزرگداشت داود فتحعلی‌بیگی چه گذشت؟

داود فتحعلی بیگی گفت: همیشه فرهنگ و هنر را عشق نگه داشته است نه دولت‌ها.

به گزارش ایسنا، ویژه برنامه «تولد ماه» به مناسبت بزرگداشت استاد داوود فتحعلی‌بیگی، همزمان با سالروز تولد او، شامگاه یکشنبه 10 خرداد در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر آیینی و تعزیه از جمله بهزاد فراهانی، جواد انصافی، اسماعیل خلج و مریم معترف برگزار شد.

مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد یکی از سخنرانان این بزرگداشت بود که درباره فتحعلی‌بیگی گفت: این هنرمند هیچ‌گاه در مباحث هنری از خود سخن نمی‌گوید و همیشه نگران وضعیت تئاتر کشور است. جامعه تئاتر ما به یک الگو نیاز دارد و فتحعلی‌بیگی الگوی مناسبی در این حوزه است. از طرفی، ما امروز به عیاران فرهنگی نیاز داریم و استاد فتحعلی‌بیگی یک عیار در حوزه فرهنگ است.

فراهانی دیگر سخنران این برنامه بود که درباره وضعیت هنرهای ملی در ایران گفت:‌ ما مردمانی هستیم که عاشقانگی را بهتر از دیگر ملل می‌شناسیم. هنر ملی ایران هیچ‌گاه به اندازه کافی مورد اهمیت و توجه قرار نگرفته است. تئاتر ملی در کشوری مثل فرانسه نه تنها تلنگری نخورده، بلکه بسیار رشد کرده است. در کشور ما، چه بخش آیینی (مثل تعزیه)، و چه بخش غنایی (مثل تخت حوضی) همیشه مورد تهاجم بوده است. کسی که پرچمداری این پدیده را بعد از انقلاب به دوش کشید و هیچ‌گاه از زخم روی دوش خود گله نکرد، داوود فتحعلی‌بیگی است.

این بازیگر و کارگردان سخنان خود را با آرزوی آنکه خوشه‌چینی دوستان در حوزه تئاتر از غرب دنیای امروز به پایان رسد و هنر ملی رشد کند، به پایان رساند.

دکتر محمدحسین ناصربخت، نویسنده و کارگردان هم در سخنان خود گفت: من از اواخر دهه 60 کارم را با استاد فتحعلی بیگی آغاز کردم و ایشان در زمینه نقالی و... مطالب زیادی به من آموختند. آنچه در تئاتر ما غایب است، روح عدالت‌جویی و جسارت و سخت کار کردن در زمینه‌هایی است که به آن‌ها ایمان داریم.

جواد انصافی که بازی او در نقش عبدلی در ذهن‌ها مانده، مهمان برنامه تولد ماه بود که درباره فتحعلی‌بیگی گفت: این مرد آنقدر مقاوم است و صبر و شکیبایی دارد که حتی به چشم خود دیدم که در زمان تبعیدش نیز به کار خود ادامه می‌داد.

به گزارش ایسنا، اجرای سیاه‌بازی از داوود داداشی و علی فتحعلی، تک‌نوازی کمانچه و همچنین پخش نماهنگی که در آن استاد علی نصیریان، بهروز غریب‌پور و دکتر حمیدرضا اردلان درباره توانایی‌ها و جایگاه هنری فتحعلی‌بیگی سخن گفته بودند از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

انتهای پیام

کد N843160

وبگردی