آفتاب
اختتامیه مسابقه کارتون و کاریکاتور داعش برگزار شد

یک لبخند تلخ به جنایات داعش

یک لبخند تلخ به جنایات داعش

حسن رحیم‌پور ازغدی گفت: برگزاری مسابقه بین‌المللی «کاریکاتور و کارتون داعش» یک لبخند تلخ و اعتراض‌آمیز به جنایات داعش است.

حسن رحیم‌پور ازغدی گفت: برگزاری مسابقه بین‌المللی «کاریکاتور و کارتون داعش» یک لبخند تلخ و اعتراض‌آمیز به جنایات داعش است.

به گزارش ایسنا، این پژوهشگر و مدرس دانشگاه که در اختتامیه نخستین مسابقه بین‌المللی کاریکاتور و کارتون داعش سخن می‌گفت، اظهار کرد: برگزاری این مسابقه نوعی نگاه کردن به اردوگاهی است که ارتجاع و مدرنیته در آن قرار دارد که این امر به خودی خود طنزآمیز است. این اتفاقات بزرگ‌ترین طنز دوران معاصر است. اگر شما بدون این‌که قصد خنده داشته باشید به اتفاقات منطقه نگاه کنید، چشم‌های اشکبارتان به این صحنه‌ها می‌خندد.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به ضرورت آمادگی دانشگاه‌های هنری برای مقابله با سکولاریسم و دفاع از اسلام واقعی، اظهار کرد: طنز در خط مقدم یک نبرد انسانی حضور پیدا کرده است. آثاری که در این مسابقه دیدیم محصولی دردمندانه از اعتراض یک هنرمند است با نگاه به این مصیبت است. مصیبتی که آن را آن‌قدر سیاه می‌بیند که در مقابلش می‌ایستد و به آن می‌خندد.

او ادامه داد: کسانی که طالبان را علیه کمونیسم و شوروی بسیج کردند، دیدند که طالبان برای خودشان علم شد و حادثه 11 سپتامبر اتفاق افتاد. منتظر باشید که این پروژه علیه طراحان داعش نیز اتفاق می‌افتد. آنچه در جمع‌هایی این‌چنینی که ما در آن حضور داریم اهمیت و ارزش دارد این است که وجود هنرمندان اهل معنایی است که با طرح‌های خنده‌دارشان به جنایات می‌خندند و دیگران را نیز می‌خندانند. البته کسانی هم هستند که بی‌تفاوت‌اند، همان‌طور که سال‌ها قبل در برابر جنایات صدام سکوت کرده بودند.

او افزود: دل عاشق هنرمند است که منشأ این می‌شود که بدانیم کجا باید بخندیم و کجا نخندیم. البته هنرمندانی هم هستند که انگار بی چشم و گوش هستند و قلب‌شان در مقابل فجایع انسانی احساس انسانی ندارد. این نوع نگاه به هنر خودش یک تراژدی است. پس تشکیل چنین جبهه‌ای برای برگزاری رویدادی مانند مسابقه بین‌المللی «کاریکاتور و کارتون داعش» به این معنی است که یک جبهه جهانی برای دفاع از دین اخلاقی و مقابله با دین قلابی تشکیل شده است. این دین قلابی امروز برای توطئه علیه اسلام طراحی شده که امروزه میوه‌های زهرآگین آن را می‌چشند.

این پژوهشگر همچنین بیان کرد: شعارهای پر از تناقض استکبار جهانی دردناک‌تر از سرهای بریده‌ای است که گروهک داعش انجام می‌دهد. مسخره کردن تروریسم و جنایت هم همین‌طور است. وقتی غرب اعتراف می‌کند اسلام تنها دین در حال پیشرفت است، برای نشان دادن عکس این موضوع، بهترین راه را انتخاب می‌کند. متأسفانه این پروژه جنایت‌آمیز و خطرناک که علیه اسلام واقعی انجام گرفته هدفی جز نابودی زیرساخت‌های کشورهای اسلامی، تجزیه کشورهای اسلامی با خانواده دست‌نشانده‌ای که پایگاه نفتی کشورهای دیگر باشند، ندارد.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه افزود: چندی قبل هم شعارهای غیرواقعی بازسازی تمدن اسلامی مطرح شد که این شعارها جزیی از تیر چند شعبه‌ای هستند که به قلب جهان اسلام وارد می‌شوند. مفهوم جهاد و شهادت‌طلبی یکی از همین شعارها بود که توسط استکبار لوث شد و حالا به سختی می‌توانیم از این مفهوم صحبت کنیم. آن‌ها این‌قدر به این مفهوم نگاه مسخره‌ای داشتند که هم‌اکنون توسط گروهک داعش تبدیل به جنایتی احمقانه شده است.

او اظهار کرد: تلاش شما عزیزان در جدا کردن هنر بی‌درد و هنر دردمند ارزشمند است. همه هنرمندان متعهد هستند، اما به دو گروه هنرمند متعهد به شهرت و لذت شخصی و هنرمند متعهد به حقیقت و فضیلت تقسیم می‌شوند که باید به آن توجه کرد. اگر این جبهه‌ای که توسط شما باز شده، عقبه‌ای نیز در دانشگاه‌های هنری داشته باشد، شاهد اتفاق ارزشمندی خواهیم بود. اگر نتوانیم در ۱۰ سال از طریق همین دانشگاه‌ها پنج‌هزار هنرمند برای ورود به جبهه دفاع از انسانیت و اخلاق و مقابله با سکولاریسم تربیت کنیم، در برابر جنایت‌هایی که اتفاق می‌افتد شکست خورده‌ایم.

در بخش دیگری از این مراسم، مسعود شجاعی طباطبایی - دبیر اولین مسابقه بین‌المللی کاریکاتور و کارتون داعش - گفت: این رویداد در رسانه‌های خارجی و صهیونیستی بازتاب زیادی داشت. در سایت «ژورنال شلیم پست» از طرف مخاطبان کامنت‌هایی نوشته شد که احساس واقعی تروریست‌ها به داعش را نشان می‌داد و می‌توان از آن‌ها فهمید که گروهک داعش در راستای اهداف آمریکا شکل گرفته است.

پخش کلیپی از شهید باغبانی (خبرنگار و مستندسازی که مردادماه 92 شهید شد) و تقدیر از خانواده او، رونمایی از کتاب مسابقه و اهدای لوح تقدیر به رسانه‌های فعال در پوشش و حمایت این مسابق دیگر بخش‌های مراسم بود.

برگزیدگان مسابقه نیز به این شرح اعلام شدند:

نفرات اول مسابقه: محبوبه پاکدل (بخش کارتون) و شهرام شیرزادی (بخش کاریکاتور)

نفرات دوم مسابقه: عارف نیازی (بخش کاریکاتور) و امیر دهقان (بخش کارتون)

نفرات سوم مسابقه: هادی اسدی از ایران (بخش کاریکاتور) و لگا سیسیلیا از اندونزی (بخش کارتون)

برگزیدگان بخش کارتون: علیرضا پاکدل، بهرام ارجمندنیا، محمدرضا اکبری، عصمت امجدی‌پور، طراوت نیکی، مجید امینی و آرمن هاونانگان

برگزیدگان بخش کاریکاتور: ریدهائچ از آلمان، شارما پارکاسی از هند و علیرضا پاکدل از ایران

انتهای پیام

کد N842997

وبگردی