آفتاب

وزیر ارشاد: امام منادی و حامی امت اسلامی بود

وزیر ارشاد: امام منادی و حامی امت اسلامی بود

«امام منادی و حامی امت اسلامی بود،‌ ندای وحدت سر داد و امروز هم که ملت‌های مسلمان در آتش تفرقه می‌سوزند، بیش از هر زمان دیگری نیاز به اندیشه‌های امام را احساس می‌کنیم، امام با عمل خود و سیره خود هادی ملت بود‌، خوشحالیم که راه امام با خلف صالح ایشان رهبر انقلاب هم چنان ادامه دارد و رهبر معظم انقلاب با همان روحیه کشور را اداره می‌کنند.»

به گزارش ایسنا، علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - پیش از ظهر امروز در مراسم تجدید میثاق اهالی فرهنگ و هنر و مدیران و کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) در حسینیه جماران با بیان این مطلب، ادامه داد: امروز یادگاران امام یادآور همه آن روحیات هستند و ملت خاطره امام را در وجود خود زنده می‌کند،‌ امیدوارم روح ایشان با پیامبر و اجداد طاهرش محشور شود و خداوند به ما توفیق بهره گیری از هدایت‌های آنان را عنایت کند.

وی گفت: جمعی که در این مکان حضور دارند،‌ گروهی از فرهیختگان، هنرمندان و اصحاب فرهنگ، ادب، هنر و رسانه، معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران و جمعی از کارکنان این ورازتخانه هستند که شیفتگان امام امت هستند که به منظور ادای احترام و عرض تسلیت به یادگار امام و بیت شریف ایشان خدمت رسیدند.

جنتی ادامه داد:‌ افتخار دارم که از دوارن کودکی با چهره نورانی امام (ره) که در مسجد سلماسی تدریس می‌کردند، آشنایی دارم؛ امامی که احیاگر اسلام ناب محمدی بود و تبلور کامل اسلام که با نفس و تلاش‌هایش این ملت را زنده کرد و نجات داد. امام (ره) سالیان دراز به کسب علم، فقاهت،‌ خودسازی،‌ تهذیب نفس و... پرداختند و با این روحیه عرفانی و خداجویی تحول بزرگی را توانستند در جامعه ما ایجاد کنند‌، در دوران دیکتاتوری سیاه رژیم گذشته که همه نفس‌های‌شان در سینه حبس بود‌ و کسی را یارای مقابله با آن نبود،‌ حضرت امام (ره) فریاد کشید و ملت را از خواب غفلت بیدار کرد. زندان و تبعید را تحمل کرد تا این ملت را به جایگاه واقعی خویش برساند. یاران وی به او با اشتیاق پیوستند و محصول 17 سال تلاش ایشان سرنگونی رژیم سیاه گذشته و پایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران بود.

وی افزود:‌ امام (ره) امروز برای ملت ما و همه دنیا الگو، اسوه و الهام‌بخش است. سخنان وی در «صحیفه نور» نورافشانی می‌کند. وصیت‌نامه الهی سیاسی ایشان برای ملت ما و مستضعفان دنیا راهگشا است، امروز عزت و عظمت ایران مدیون امام (ره) است و بدون نام ایشان در هیچ جای دنیا جمهوری اسلامی ایران شناخته‌شده نیست.

وزیر ارشاد گفت:‌ جوانانی که به‌خاطر شرایط و سیاست غلط رژیم گذشته به کاباره‌ها و مراکز فساد کشیده می‌شدند، با نفس قدسی حضرت امام (ره) به گونه‌ای شدند که تا مرز شهادت و جانباری پیش رفتند. دستاوردهایی که امروزه این انقلاب به دست آورد،‌ و ما شاهد آن هستیم،‌ نتیجه خودباوری، اتکا به خود، روحیه جهاد، شهادت و خودسازی است که همه از امام سرچشمه می‌گیرد. امام (ره) به ما آموخت که در برابر ظلم بایستیم و از مظلوم دفاع کنیم. درس آزادگی و آزاد اندیشی را به ما آموخت و در شرایطی که تحجر حاکم بود،‌ فقه پویای شیعه را حکم فرما کرد. با همین نگاه جمهوری اسلامی ایران را پایه گذاری کرد، امام (ره) چتر حمایت و هدایت خود را بر سر همه گروه‌های سیاسی، احزاب و عامه مردم گشود و همه را یکسان و برابر تحت پوشش خود قرار داد.

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی: هنر امام این بود که یک جامعه چند پاره را واحد کرد

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی گفت:‌ یکی از بزرگان یک تعبیری در تمایز بین علم و هنر قرار داده البته ممکن است تمایز کاملی نباشد، اما نکته خوبی در آن نهفته است که می‌گوید علم تجزیه ترکیب‌های مختلف است. در حالی که هنر ترکیب اجزای مختلف است باید در علم تلاش کنید، به آن چیزی که در عالم خارج مرکب است، رسید و آن را بشکافید و روابط اجزا را دریابید. مثلا بشر هزاران سال بود که می‌دانست آب وجود دارد، اما جایی که توانست آن را بشکافد و بفهمد به علم رسید. زمانی جزییات را بازشناسی کند علم پدید می‌آید پس علم ناشی از این است که ما بتوانیم ترکیبات موجود در عالم و روابط ترکیبی موجود در آن را تجزیه کنیم و به این اجزا و نوع ارتباطات و کنش و واکنش‌ها دسترسی یابیم.

وی با اشاره به تابلوی موجود در حسینیه گفت: در تابلو، رنگ‌ها زیاد است، اما وقتی هنر است که اجزا را نبینید و یک‌جا به وحدت برسید و آن هنر را ملاحظه کنید، لغت یک واژه است، این لغت وقتی تبدیل به هنر می‌شود که با واژه‌های دیگر در کنار هم بشیند، در این صورت یک بیت و یا یک شعر به وجود می‌آید و هنرمند اگر توانست به این نکته برسد هنر به‌وجود آورده که آن را باید یک‌جا دید، مثلا سینما جایی است که پلان‌های مختلف اگر کنار هم بنشینند و تدوین خوبی صورت گیرد، یک اثر منسجم پدید می‌آید.

تولیت آستان امام خمینی ادامه داد:‌ در زمینه شعر واژه‌ها بسیارند، اما یک نفر سعدی و یا حافظ می‌شود، چون یک نفر می‌تواند این اجزا به هم ریخته را جمع کند، امام نیز به سعدی بسیار علاقه داشتند و می‌گفتند کسی که می‌تواند به این سادگی بگوید ابر و باد و مه خورشید و فلک در کارند پس هنرمند است، چراکه از این ساده‌تر نمی‌توان سخن گفت. البته این سادگی ابتذال نیست بلکه هنر است. هنر جایی است که کثرت‌ها به وحدت می‌رسد، هرچه توانمندتر در زیباتر نشاندن این کثرت‌ها و در تجمیع این کثرت‌ها باشیم، هنر تعالی‌بخش‌تری خواهیم داشت.

وی با بیان این‌که یک واژه‌ ممکن است زشت باشد، اما در این صورت می‌تواند زیبا جلوه کند،‌ گفت:‌ اگر به تک‌واژه‌ها توجه کنیم شعر لطافت ندارد پس هنر در وحدت است و هنرمند کسی است که کثرت‌های یک جامعه را به هنر تبدیل کند. انقلاب یک هنر بسیار بزرگ بود و امام یک هنرمند بزرگ بود. در سال 57 کثرت‌ها در قالب یک جامعه واحد شکل گرفت و هنر و تابلوی بزرگی پدید آمد، در سال 57 بزرگ‌ترین هنر اجتماعی شکل گرفت. اگر کثرت را نشکنیم کاری نکرده‌ایم، اما اگر وحدت را از بین ببریم، جامعه را از بین برده‌ایم.

بنا به گفته حجت‌الاسلام سید‌حسن خمینی هنر امام این بود که یک جامعه چند پاره را واحد کرد، لذا انقلاب یک هنر بود شروطی هم داشت و این‌که اساسا فرد فرد شنیده نمی‌شدند، چون اگر بخواهیم به کثرت‌ها توجه کنیم هنر حاصل نمی‌شود. هنر جایی پدید می‌آید که همه در آن ذوب شوند همه در مجموعه آن وحدت ذوب شدند.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که جامعه توانمند جامعه‌ای است که هنرمند است، گفت: جامعه توانمند جامعه‌ای است که وحدت‌هایش در عین کثرت و کثرت‌هایش در عین وحدت است و این جامعه هنرمند خوانده می‌شود، خود پیامبر (ص) نیز از این جهت اعجوبه‌ای شناخته می‌شود، چراکه جامعه بدوی عرب را که از همه مصائب برخوردار بود، یکپارچه می‌کند و از دل آن تمدن خارج می‌کند، لذا شرط استمرار آن هم همین توجه به قدرت فرهنگی و قدرت ناشی از وحدت است.

وی توصیه‌ کرد:‌ اگر دیدیم در حال چند پاره شدن هستیم، باید بدانیم در حال تضعیف هستیم، باید گرد هم آییم، زیرا جامعه چند پاره جامعه‌ای است که به سمت منحل شدن پیش می‌رود، البته این به معنای آن نیست که همه یک صدا داشته باشند، بلکه وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت باید باشد و نباید یک سکوت قبرستانی بر ما حاکم شود؛ ولی مجموعه جامعه باید یک جامعه به هم مهربان، همدل، بی‌کینه و مؤدب باشد. در برخی حوزه‌ها بی‌ادبی‌ها زیاد شده است باید مراقبت کنیم تا ادبیات بی‌ادبانه نداشته باشیم، زیرا برخی ادبیات‌های به کار رفته مطابق تاریخ و تمدن ما نیست.

در این مراسم، جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی -، صالحی - معاون فرهنگی ارشاد -، مرادخانی - معاون هنری ارشاد -، ایوبی - رییس سازمان سینمایی‌ -، انتظامی - معاون مطبوعاتی ارشاد - و حجت‌الاسلام حشمتی - معاون قرآنی -، نوش‌آبادی - سخنگوی وزارت ارشاد - و جمعی از اهالی هنر و کارکنان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

انتهای پیام

کد N842267

وبگردی