آفتاب

حسین پاکدل به فضانورد مشهور روسی چه نوشت؟

حسین پاکدل به فضانورد مشهور روسی چه نوشت؟

در پی پیوستن فضانورد مشهور روسی به حرکت فرهنگی اجتماعی هنرمندان ایران در حمایت از بی‌خانمان‌ها، حسین پاکدل از طرف هنرمندان حاضر در این رویداد، مطلبی را به عنوان خوشامدگویی و قدردانی از این دانشمند روسی نوشت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هفته گذشته الکساندر الکساندروف فضانورد مشهور روس به دعوت سیروس برزو روزنامه‌نگار مشهور ایرانی در زمینه مطبوعات علمی و فضانوردی، به حرکت فرهنگی اجتماعی هنرمندان ایرانی در حمایت از بی خانمان‌ها که با نام «سین هشتم سرپناه» برگزار می‌شود، پیوست و اعلام کرد که هدایای نمادین خود را که شامل یک ماکت موشک و سفینه وستک، پنج عکس امضا شده و پنج پاکت پستی امضا شده با تمبری است که به مناسبت پرواز او به فضا چاپ شده است، به سین هشتم هدیه می‌کند.

در پی حضور این فضانورد در این جریان فرهنگی اجتماعی، حسین پاکدل نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر و مدیر پیشین تئاتر شهر در یادداشتی که به انگیزه قدردانی از این دانشمند نوشته، آورده است:

«دانشمند محترم، عالیجناب الکساندر الکساندرف، ابتکار عمل شما نشان داد حرکت شریف "سین هشتم سرپناه" که به همت والای هنرمندان نام آشنای این سرزمین آغاز شده کوچکترین برکت‌اش نزدیک کردن قلب‌ها و نگاه‌ها به هم است. در اندیشه همنوع بودن و دیدن و حس کردن انسان‌های دیگر فارغ از تمامی تفاوت‌هاست و همان طور که حضرت شما فرموده‌اید این خصیصه بارز فرهنگی و رفتاری ماست که امید داریم با این حرکت نمودی تازه و با طراوت پیدا کند. دوستان و همراهانی که تاکنون با این حرکت بزرگ همراه بوده‌اند هرکدام به سهم خود فروغی از انوار وجودشان را به سمت نقاط تاریکی که همنوعان ما در آن زیستی نامناسب دارند تابانده تا همه ما متوجه وضعیت آنان باشیم و برای حل این معضل که از اتفاق به نسبت هر کلانشهر دیگر و میزان جمعیت شهری کمتر است- با اعتباری که در میان آحاد افراد جامعه دارند کمر همت ببندند.

حال که جناب شما با اهداء هدایا و یادگارهای ارزشمند و منحصر به فرد خود با این جمع فرهیخته همراه شده‌اید با مباهات حضور گرمتان را پاس داشته و دستان پر مهرتان را صمیمانه می‌فشاریم. حرکت خالصانه و صادقانه شما با این درجه اعتبار علمی و شهرت بین المللی در امر فضانوردی، به طور قطع دانشمندان و فرهیختگان کشور ما را بیش از پیش با این رویداد سازنده همراه می‌کند. با امید دیدار شما در روز جشنی که آخرین بی سرپناه کشورمان را در پناه امن خود بگیریم.»

به گزارش ایسنا، الکساندر الکساندروف، مهندس طراح سامانه‌های فضایی و خلبان و فضانورد روسی که متولد 20 فوریه 1943 میلادی است، طی دو بار سفر به فضا دو اقامت بلند ‏مدت در ایستگاه‌های فضایی سالیوت 7 و میر داشته و جمعا 309 شبانه روز و 18 ساعت و دو دقیقه و 58 ثانیه را در فضا به سر برده ‏است. ‏

وی از مهندسان ارشد در مؤسسه فضایی انرگیای روسیه است که سال‌ها مسوولیت بخش ویژه آموزش ‏و ‏ارزیابی ‏عملکرد تمرینی فضانوردان را برعهده داشته ‏و در برهه‌ای از فعالیت‌های حرفه‌یی خود نیز مسئول دستگاه تمرینی مدارگرد ماه بوده است.‏

الکساندروف در سال‌های 1964 تا 1969 در دانشگاه فنی بائومان درس خواند و تخصص مهندسی الکترومکانیک را به دست آورد و سپس ‏در 24 اکتبر 1988 در دانشکده مهندسی فیزیک مسکو موفق به دریافت دکترای علوم فنی شد. ‏

این فضانورد روس در برهه‌ای از فعالیت‌های حرفه‌یی خود مسوول دستگاه تمرینی مدارگرد ماه بوده و تعدادی از ‏کتب ‏مهندسی فضایی به تألیف و نگارش او بوده و موفق به دریافت دو مدال قهرمان اتحاد جماهیر ‏شوروی شده است.‏

الکساندروف که مشاور رییس آژانس فضایی روسیه است مؤلف مجموعه‌ای از کتب علمی و فنی و یکی از اعضای گروه نویسندگان کتاب های ‏‏«کارهای مونتاژی و تعمیر و بازسازی در فضا» می باشد که در سال 1990 چاپ شده اند. کتاب دیگر او به نام «تاریخچه فناوری ‏فضایی در انرگیا» هم در سال 1996 منتشر شده است.‏

گفتنی است بعد از شکل‌گیری حرکت «سین هشتم؛ سرپناه» از سوی تعدادی از هنرمندان برای حمایت از بی‌خانمان‌ها که در آستانه سال 94 آغاز شد، سیروس برزو، روزنامه‌نگار علمی مقیم مسکو هم با پیوستن به هنرمندان حاضر در این جمع از جامعه علمی کشور برای پیوستن به این حرکت دعوت کرد.

«سین هشتم؛ سرپناه» حرکتی خودجوش است که اسفند سال گذشته از سوی هنرمندان برای حمایت از بی خانمان‌ها شکل گرفت. تاکنون هنرمندانی مانند جمشید مشایخی، رخشان بنی‌اعتماد، بهمن فرمان آرا، رضا کیانیان، علی رفیعی، هما روستا، حسین پاکدل، فاطمه معتمد آریا، پرویز پرستویی، شمس لنگرودی، حمید جبلی، نیکی کریمی، بهرام رادان،کمال تبریزی، مهناز افشار، عاطفه رضوی، سهراب پورناظری، علی زندوکیلی، فرشته طائرپور، افشین هاشمی، حمید پورآذری، بهنام بهزادی، چیستا یثربی، ایوب آقاخانی، چکامه چمن ماه،الهام پاوه نژاد، مجید قناد، نگار اسکنرفر و ... در این حرکت حضور پیدا کرده‌اند.

همچنین شورای شهر تهران، معاون رییس جمهور در امور زنان، صندوق اعتباری هنر و ... نیز با این حرکت خودجوش اعلام همراهی کرده‌اند.

این هنرمندان بخشی از آثار یا جوایز خود را ارایه می‌کنند و تمام آثار و جوایز به صورت یک جا و بدون قیمت گذاری به حامیان مالی برنامه فروخته می‌شود و درآمد حاصل از آن صرف ایجاد سرپناه‌های امن برای بی‌خانمان‌ها خواهد شد؛ ضمن اینکه آثار و جوایز گردآوری شده، در قالب یک موزه نگهداری می‌شوند.

انتهای پیام

کد N841950

وبگردی