آفتاب
آخرین وضعیت طرح ارتقاء منزلت اجتماعی سینماگران

واهمه‌ای از تهیه‌کنندگان سینما نداریم!

واهمه‌ای از تهیه‌کنندگان سینما نداریم!

نماینده سازمان سینمایی در هیات اجرایی طرح حمایت از ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران، (بیمه بیکاری و امنیت شغلی) هرگونه واهمه‌ از تهیه‌کنندگان سینما برای اجرای طرح‌های مصوب در این زمینه را رد کرد.

نماینده سازمان سینمایی در هیات اجرایی طرح حمایت از ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران، (بیمه بیکاری و امنیت شغلی) هرگونه واهمه‌ از تهیه‌کنندگان سینما برای اجرای طرح‌های مصوب در این زمینه را رد کرد.

رمضانعلی حیدری خلیلی در گفت‌وگویی با خبرنگار سینمایی ایسنا‌، در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود مصوبات «امنیت شغلی و بیمه بیکاری به دلیل واهمه از تهیه‌کنندگان سینما اجرایی نمی‌شود‌؟» توضیح داد: چه واهمه‌ای؟! اگر چنین واهمه‌ای بود این مصوبات اصلا ارائه نمی‌شد‌، چراکه این طرح، تنها طرح سینمایی است که می‌تواند وحدت ایجاد کند.

وی با اشاره به حضور نمایندگان شورای عالی تهیه کنندگان سینما در جلسات این کارگروه اضافه کرد: هم در زمان طراحی طرح و هم در جلسات کارگروه در خانه سینما، نمایندگان شورای عالی تهیه کنندگان سینما حضور داشتند و کلیات طرح را پذیرفته‌اند. آنها حتی اعلام کرده‌اند که می‌توانند از دیگر ظرفیت‌هایشان برای اجرای این طرح کمک کنند.

بیش از نیمی از سینماگران بیکار هستند

حیدری خلیلی بیکاری را یکی از مشکلات بزرگ فعلی بخشی از سینماگران دانست‌ و تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مسائلی که همکاران ما را در سینما اذیت می‌کند، این است که بیش از نیمی از آنها بیکار هستند. در حالی که این طرح می‌کوشد این مشکل را کم و به تدریج برطرف کند و دست کم در این موضوع در میان خانواده سینما اتفاق نظر و اتحاد می‌بینیم که امیدواریم براساس آن جرات پیدا کنیم و به موارد دیگر هم ورود پیدا کنیم.

قائم مقام اجرایی رییس سازمان سینمایی افزود: این طرح یک هیات اجرایی دارد که مرکب از پنج نفر است که سه تن از آنان به پیشنهاد خانه سینما و دو تن دیگر به عنوان نمایندگان سازمان سینمایی حضور دارند و احکام این هیات توسط رییس سازمان سینمایی برای مدت دو سال صادر شده است.

حیدری خلیلی با اشاره به اینکه این هیات جلساتی را به صورت هفتگی برگزار می‌کند، اضافه کرد: دبیرخانه ما در خانه سینما مستقر است و جلسات‌مان هم در همین مکان برگزار می‌شود که در اولین جلسه آقای فرهاد توحیدی به عنوان دبیر هیات انتخاب شد.

وی از رایزنی این هیات با صنوف مختلف سینمایی و برگزاری جلسه با تهیه‌کنندگان دیگر اصناف خانه سینما و ... خبر داد و افزود: در این راستا صنوف سینمایی،‌ سازمان سینمایی و خود خانه سینما نقش مهمی در طراحی برنامه‌ها دارند و معتقدیم یکی از جاهایی که باید تعامل تمام عیاری با آن انجام شود‌، تهیه کنندگان سینما است که آنها هم قول دادند در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

حیدری خلیلی با تاکید بر اینکه تهیه‌کنندگان سینما از این طرح حمایت می‌کنند، ادامه داد: به موجب این طرح آنها در قراردادهای خود با عواملی همکاری خواهند کرد که عضو خانه سینما باشند تا بدین ترتیب امنیت شغلی دوستان سینماگران فراهم شود، ضمن اینکه در تدوین آیین‌نامه‌ها نیز این موضوعات مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که با این حساب چرا این مصوبات هنوز اجرایی نشده است؟ متذکر شد: به دلیل اینکه هنوز آیین‌نامه‌اش تکمیل نشده است. علاوه بر این آقای توحیدی با روسای دیگر صنوف در حال گفت‌وگوست و پیشنهادات آنان را دریافت می‌کند. چرا که شرایط بیکاری در هر صنفی متفاوت با دیگر اصناف است. قرار است با جمع آوری پیشنهادات، آیین‌نامه‌هایی را تدوین کنیم و روز ملی سینما یعنی 21 شهریور ماه بتوانیم زمینه‌های اولیه اجرایی شدن این طرح را فراهم ‌آوریم.

حیدری خلیلی در عین حال خاطرنشان کرد: دبیر هیات اطلاعاتی را در اختیار سینماگران قرار می‌دهد تا اعضای هر صنف برای بهره‌مندی از مزایای این طرح ثبت‌نام کنند. البته ثبت نام اهالی سینما اجباری نیست بلکه اختیاری است.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد این روال خیلی کُند انجام می‌شود؟ توضیح داد: 32 صنف در خانه سینما داریم که حتما باید همه را در جریان امور بگذاریم. مشارکت در تدوین آیین‌نامه‌ها باید به گونه‌ای باشد که همه پای آن بایستند. بنابراین هماهنگ کردن این اصناف که هر کدام حقوق و تکالیفی دارند‌، نیازمند دقت و تامل است. چون این طرح قرار است سال‌ها به سینمای ایران خدمت کند و درست نیست که به صورت شتابزده تدوین و اجرا شود.

حیدری خلیلی در پایان به ایسنا گفت: این کارگروه فقط یک ماه است که تشکیل شده و در این مدت مدام جلسه دارد و این چنین نیست که برنامه‌های آن به کندی طراحی شود، چرا که مسائل سینما بسیار پیچیده‌تر از اینها است و برای اجرای این طرح نیازمند پیمان جمعی با همه اصناف به ویژه حوزه تهیه کنندگان هستیم.

به گزارش ایسنا، دکتر "حجت الله ایوبی" اول اردیبهشت ماه طی حکمی،اعضای هیات اجرایی طرح حمایت از ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران را منصوب کرد.

اعضای این هیات متشکل از فرهاد توحیدی،علی دهکردی،محمدرضا موئینی،مجید مسچی و رمضانعلی حیدری خلیلی هستند.

موضوع طرح تاسیس صندوق بیمه بیکاری سال 87 توسط خانه سینما به جعفری‌جلوه معاونت سینمایی وقت ارایه شد که در آن طرح پیش‌بینی تامین مالی 48 میلیارد ریالی شده بود که بعد از آن با حق عضویت اعضاء خانه سینما و جلب هدایا و کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی خودگردان می‌شد.

رییس سازمان سینمایی در آخرین اظهارنظرش درباره‌ی بودجه کمک هزینه صندوق بیمه بیکاری سینماگران صراحتا اعلام کرد که «در حال حاضر همه چیز برای ایجاد صندوق بیمه بیکاری وجود دارد به غیر از پول.»

این در حالی بود که طبق پیگیری‌ها و بنا بر آنچه در طرح پیشنهادی خانه سینما برای تامین بودجه این صندوق وجود دارد، خانه سینما سه منبع پیش بینی کرده بود؛ نخست پنج در صد بودجه سالانه سازمان سینمایی که با دو در صدش موافقت شد و دوم جبران خسارت بیکاری از تهیه‌کنندگانی که بیش از ده درصد از تعداد همکاران یک پروژه از غیر اعضای خانه سینما به کار می‌گیرند و سوم هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی برای کمک به حساب بیمه بیکاری.

سال گذشته روز ملی سینما دکتر حجت‌الله‌ایوبی رییس سازمان سینمایی در میهمانی شام سینماگران نوید تدوین و اجرایی شدن طرح کمک هزینه بیکاری سینماگران را داد. سه ماه بعد حیدری خلیلی مشاور راهبردی سازمان سینمایی اقدام به انتشار دستورالعمل تهیه شده سازمان سینمایی با همکاری خانه سینما برای اجرایی کردن کمک هزینه بیمه بیکاری داد.

انتهای پیام

کد N841800

وبگردی