آفتاب

تازه‌ترین شماره«کلید ملی» به بحران آب می‌پردازد

تازه‌ترین شماره«کلید ملی» به بحران آب می‌پردازد

هفته‌نامه اقتصادی- فرهنگی «کلید ملی» در تازه‌ترین شماره خود به بحران آب به عنوان مهم‌ترین مساله ایران بعد از پرونده هسته‌ای پرداخته است.

به گزارش خبرنگار مهر، «بوروکراسی، آب را با خود خواهد برد» عنوان میزگردی با حضور احمد آل یاسین نویسنده و پژوهشگر و احمدعلی کیخا عضو هیئت تطبیق لوایح و قوانین مجلس شورای اسلامی است. در این میزگرد مطرح شده که بوروکراسی حاکم بر سیستم اداری کشور ما بر محور شخص استوار است و شما نمی‌توانید «آب» مملکت را با تصمیمات یک نفر حل کنید. الان 40 سال است که یک نفر به عنوان معاون وزارت نیرو درباره آب سیاستگذاری می‌کند.در صورتی‌که اقلیم ما، اقلیم ویژه‌ای است و 54 درصد مساخت کشور ما غیرمسکونی است. این کشور احتیاج به برنامه‌ریزی ویژه دارد. آن برنامه‌ریزی ویژه در سایه آمایش سرزمین صورت‌پذیر است و ما باید آمایشی که از سال 1345 در ایران شروع شده را دوباره زنده کنیم.

همچنین در این شماره گزارشی از هفتمین نشست«آب، فرهنگ و جامعه» در مشهد با عنوان «آب مهم‌ترین مساله ایران بعد از پرونده هسته‌ای» آمده. هادی خانیکی در این همایش مطرح کرده که بحران آب در ایران سبب شده، عده‌ای در سطوح کارشناسی به نان برسند که همین مساله مانع شکل‌گیری گفتگوست. اما اگر فضای گفتگو شکل بگیرد، سهم و نقش همه افراد تعریف می‌شود.

«برای وزیر شدن آماده می‌‎شویم» عنوان گفتگو با حمیرا ریگی، نخستین فرماندار زن ایران است. او آورده که: «نگاهمان به فعالیت، شایسته سالارانه و توسعه‌گرایانه است و در این راه گام برمی‌داریم.

«زیر پوست ساری» عنوان مطلبی است که درباره محله‌های پر آسیب مرکز استان مازندران می‌گوید. «راه آهن چابهار عملیاتی نشود، بازارها را از دست می‌دهیم» عنوان گفتگو با حمیدرضا پشنگ، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی است.

«سیستان و بلوچستان، آماده پذیرش سرمایه‌گذاران است» عنوان گفتگو با مسعود دهمرده، عضو شورایعالی استان‌هاست. او گفته«به علت دور بودن منطقه از مرکز و سخت بودن راه، دولت و مجلس باید امتیازاتی را درنظر بگیرند. برای این‌که مناطق خاص، خاص هم دیده شود. سرمایه‌گذار با به‌وجود آمدن این موارد با رغبت وارد بازار کار می‌شود.

هفته‌نامه «کلید ملی» شماره 16، ویژه نیمه خرداد 1394 به مدیر مسئولی احمدعلی کیخا و سردبیری سینا قنبرپور، به قیت 5000 تومان منتشر شده است.

کد N841270

وبگردی