آفتاب
درخواست رضا گوران از تئاتری‌ها:

«کمی صبور باشید»

«کمی صبور باشید»

رضا گوران با تاکید بر اینکه برای مشخص شدن نتیجه تصمیمات شوراهای هنری تئاترشهر نباید عجله کرد از همکارانش خواست کمی صبور باشند.

این کارگردان که عضو شورای هنری سالن «چهارسو» مجموعه تئاترشهر است در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایسنا‌، بیان کرد: به نظر می‌رسد‌، باید منتظر باشیم تا نتیجه اجراها در تئاترشهر مشخص شود و بعد اظهار نظر کنیم، چون باید بدانیم همه، از کسانی که نمایش اقتباسی کار می‌کنند یا ایرانی یا تجربی‌ یا دیگر انواع سبک‌های تئاتری‌، حق دارند در ویترین تئاتر کشور کار کنند‌ اما باید اصول و معیارهای اجرا به طور دقیق مشخص شود.

گوران با تاکید بر اینکه نباید دنبال سهم خواهی باشیم درباره معیارهای درنظر گرفته شده برای سالن «چهارسو» گفت: ما در این سالن به این فکر کردیم که چهارسو پیش از تماشاخانه ایرانشهر، پیشانی بلک باکس تئاتر ایران بود و اعتبار و جایگاه ویژه‌ای داشت، به همین دلیل در سالنی با این کیفیت تلاش کردیم مصداق‌هایی را تعریف کنیم که مختص اجرا در یک سالن حرفه‌ای باشد.

وی با اشاره به درنظر گرفتن مولفه‌هایی همچون صاحب سبک بودن، ‌مولف بودن،‌ سه اجرای موفق در تئاترشهر،‌ پنج اجرای موفق در خارج از تئاترشهر،‌ پربودن ظرفیت سالن با 50 درصد بعلاوه یک و در شرایط برابر اولویت قراردادن نمایش ایرانی در «چهارسو»، ادامه داد: هیچ کدام از این مصداق‌ها بد یا نادرست نیستند و اگر قرار باشد کسی که در این سالن اجرا می‌کند چنین ویژگی‌هایی نداشته باشد، پس چه معیاری باید برای او در نظر گرفته شود؟

او با تاکید بر اینکه تئاترشهر نمی‌تواند نیاز کل تئاتر ایران و تهران را برطرف کند، اضافه کرد: اگر چنین خواسته‌ای وجود داشته باشد اشتباه است و در این صورت حداقل 30 سالن مثل تئاترشهر باید داشته باشیم تا بتوان همه را راضی کرد، به همین دلیل از دوستان و همکارانم می‌خواهم کمی صبور باشند، چون حداقل این راهی را که پیش گرفته‌ایم این است که تئاتری‌ها خودشان برای خودشان تصمیم گرفته‌اند نه اینکه مدیری خارج از حوزه تئاتر برای ما تصمیم بگیرد که چه کسی اجرا برود و چه کسی اجرا نرود.

گوران بیان کرد: معتقدم اگر هرکدام از این تصمیم‌ها یک طرفه و از سوی مدیریت گرفته می‌شد، اعتراضات بیشتری صورت می‌گرفت. این در حالی است که خود من چهار سال است علی رغم درخواستی که در سالن اصلی تئاترشهر داشتم هنوز نتوانسته‌ام موفق به کسب مجوز برای اجرا شوم، اما به چه کسی اعتراض کنم؟ اگر این تصمیم از سوی شورای هنری سالن اصلی باشد به آقای رفیعی که بزرگ تئاتر ماست اعتراض کنم؟ آیا او نمی‌داند نیاز تئاتر ما چیست؟ حتما می‌دانند اما امکانات را هم باید درنظر گرفت.

او اظهار کرد: ضمن اینکه این را هم باید در نظر داشته باشیم که وقتی به جای شورای هنری، یک نفر مسوولیت تصمیم‌گیری برای اجرای سالن‌ها را در اختیار داشته باشد احتمال وجود لابی هم بیشتر است، اما با حضور جمع به منافع عمومی بیشتر فکر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به استعفای دو عضو دیگر شورای هنری «چهارسو» (امیر دژاکام و نیما دهقان) از این شورا گفت: قرار بود ما برای برنامه‌های سال 94 سالن «چهارسو» تصمیم بگیریم که این کار هم انجام شد. در واقع مصداق‌هایی را که لازم بود تعریف کردیم و دعوت از کارگردان‌ها هم برعهده مدیریت تئاترشهر بود که طبق پیشنهاداتی انجام شد. عده‌ای پیشنهاد کار را پذیرفتند، عده‌ای نپذیرفتند، عده‌ای هم کارشان آماده نبود. برخی‌ هم نمایشی را برای اجرا ارائه کردند که مناسب چهارسو نبود و به سالن‌های دیگر پیشنهاد شدند.

او ادامه داد: به این ترتیب نیازی به استعفا نبود چون حدود دو ماه است که اصلا جلسه‌ای نداشته‌ایم و درواقع با خاتمه یافتن کار ما نیازی به استعفا وجود نداشت و با پایان کار شورا من هم دیگر عضو آن نیستم.

گوران با تاکید بر اینکه اگر احساس می‌کرد قرار است کار غیرهنری در این شورا انجام شود‌، حضور در آن را نمی‌پذیرفت، گفت: ما فقط برای اهداف هنری جمع شدیم و دوستانی که در این شوراها حضور پیدا کردند برای نفع شخصی خود تصمیمی نگرفتند. با این حال هر تصمیمی یکسری خطا دارد که تا به منصه ظهور نرسد نمی‌توان آن را بررسی کرد.

او با اشاره به اینکه تمام خروجی جلسات شورا نتیجه تصمیمات گروهی بوده است،‌ افزود: همچنین معتقدم هنر عرصه‌ای است که آزمون و خطا در آن اتفاق می‌افتد و تئاترشهر و تئاتر هم به همین شکل هستند.

انتهای پیام

کد N841204

وبگردی