آفتاب
اعطای مجوز‌ به رسانه‌ها از منظر مدیرمسؤول «شهروند»

همه مشکل اینجا نیست

همه مشکل اینجا نیست

مدیرمسؤول روزنامه «شهروند» درباره‌ی لزوم نظارت بیشتر بر اعطای مجوز‌ به رسانه‌ها از سوی معاونت مطبوعاتی، خاطرنشان کرد: هر چند که در صدور مجوزها، اساس فعالیت، آشنایی با حرفه روزنامه‌نگاری و رسانه‌داری تلقی می‌شود اما به اعتقاد من همه مشکل اینجا نیست.

عبدالرسول وصال در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا، در ادامه همین مطلب عنوان کرد: مسأله این است که در دنیای امروز صدور مجوزها به کل برای فعالیت رسانه‌ها منسوخ شده است. به جز یکی دو کشور مثل تاجیکستان و گرجستان، در بقیه کشورها صدور مجوزی در کار نیست، یعنی برای فعالیت رسانه‌ها مجوزی صادر نمی‌شود که درخواست‌کنندگان طی آن ما‌ه‌ها و سال‌ها در صف بایستند تا اجازه تأسیس یک روزنامه و یا یک خبرگزاری را بگیرند اما چیزی که سرنوشت رسانه‌ها را رقم می‌زند خیلی بی‌رحمانه‌تر از سخت‌گیری‌هایی است که در صدور مجوزها انجام می‌شود.

وی در ادامه گفته‌هایش تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ما برای صدور مجوز مسائلی چون سوء سابقه، صلاحیت‌های سیاسی، فرهنگی، اخلاقی و ... استعلام، رسیدگی و در نهایت پاسخ داده می‌شود. حالا اینکه اگر از این پس صلاحیت‌های حرفه‌ای هم در این زمینه لحاظ شود، اتفاق خوبی است.

این مدیر مسؤول در ادامه‌ی همین بحث به اعطای یارانه به رسانه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: بعضی از رسانه‌هایی که از یارانه‌ برخوردار می‌شوند، همین یارانه‌ شرایطی را ایجاد می‌کند که درست کار نمی‌کنند. مشکل اینجاست که ما باید رسانه‌ها را آزاد کنیم تا خودشان امور اقتصادی‌شان را اداره کنند. اگر چتر یارانه از رسانه برداشته شود، بسیاری از افرادی که متقاضی رسانه و روزنامه هستند انصراف خواهند داد و صلاحیت‌های حرفه‌ای متقاضیان در یک فضای آزاد و میدان رقابتی روشن می‌شود. در نهایت این طور می‌شود که هر کس توانست خودش را اداره کند و مخاطب به دست بیاورد، در میدان می‌ماند.

وصال سپس عنوان کرد: در حال حاضر مهمترین مشکل رسانه این است که سهم نظارت دولت و همچنین سهم نظارت مردم بر رسانه‌ها، حداقلی است و دلیلش هم این است که رقابتی وجود ندارد.

مدیرمسؤول روزنامه «شهروند» در پایان گفت‌وگویش با ایسنا به اقدامات اخیر حسین انتظامی - معاون مطبوعاتی - در زمینه اعطای مجوز به رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اقداماتی که از سوی معاونت مطبوعاتی در حال انجام است، شرایط را به سمتی می‌برد که نقش رسانه‌های مردمی، خصوصی و آزاد، حرفه‌ای بودن رسانه‌ها و حضور افراد حرفه‌ای در این عرصه مشخص شده و همچنین میزان برخورداری از یارانه‌ها با یک منطقی تعریف شود. پیش از این یارانه رسانه‌ها حساب و کتاب نداشت اما در حال حاضر این موضوع تکامل پیدا کرده است و بهره بردن از یارانه برای رسانه‌ها تابع ضوابط و شاخص‌های فعالیت‌های آن رسانه‌ها محسوب می‌شود که این اتفاق خوبی است و می‌تواند تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام

کد N841195

وبگردی