آفتاب
جزییات فستیوال موسیقی نواحی و مقامی آیین‌دار تشریح شد

غلبه‌ی میل به باهم بودن بر میل به تنهایی

غلبه‌ی میل به باهم بودن بر میل به تنهایی

محمدرضا درویشی جزییات دومین فستیوال موسیقی نواحی و مقامی آیین‌دار را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی ایسنا‌، این پژوهشگر موسیقی نواحی‌ اظهار کرد: این فستیوال امسال دومین دوره‌اش را می‌گذراند و قرار بود‌ هر دو سال یک‌بار برگزار شود؛ اما با خلف وعده، امسال چهارماه زودتر با حمایت بخش خصوصی برگزار شد.

دبیر جشنواره موسیقی آیین‌دار ادامه داد: اولین دوره این فستیوال مهرماه 92 برگزار شد و دوره دوم به جای مهرماه 94 چهارماه زودتر برگزار می‌شود. آیین‌دار نخست به اجرای 30 هنرمند از مناطق جنوب شرقی ایران اختصاص داشت، اما آیین‌دار دوم به حضور 120 هنرمند از سه استان جنوبی یعنی هرمزگان بوشهر و خوزستان اختصاص دارد.

وی اظهار کرد: تمام اقدامات این جشنواره توسط بخش خصوصی پیگیری می‌شود. آیین‌دار نه‌تنها یک ریال بودجه‌ از دولت نمی‌گیرد، بلکه با سرمایه شخصی احسان رسول‌اف برگزار می‌شود. سرمایه‌گذاری معمولا وقتی است که سودی درپی داشته باشد؛ اما این سرمایه‌گذاری یک طرفه است. در واقع پولی هزینه می‌شود، اما عایدی ندارد. علی مغازه‌ای هم دبیر هنری فستیوال است که به ما کمک زیادی می‌کند.

دبیر جشنواره همچنین گفت: امیدوارم برنامه تدارک دیده‌شده مورد قبول جامعه موسیقی باشد. ما نه‌تنها از دولت حمایت نگرفته‌ایم بلکه در حال پر کردن خلأ برگزار نشدن جشنواره موسیقی نواحی هستیم و به دولت که انگیزه‌ای ندارد یا در توانش نیست که چنین جشنواره‌ای برگزار کند، کمک می‌کنیم.

این پژوهشگر موسیقی در بخش دیگری از سخنانش گفت: پنجشنبه شب، غلام مارگیری درگذشت. ایشان یکی از دعوت‌شدگان به این فستیوال بود که حتی بلیتش هم خریده شده است. من به جامعه هنری درگذشت او را تسلیت می‌گویم، اگرچه پسرش به نوعی جایگزین او خواهد شد؛ اما هیچ‌کسی خود او نمی‌شود. او غیرقابل تکرار است.

او درباره‌ی آیین‌هایی که در جشنواره موسیقی آیینه‌دار به اجرا درمی‌آید، بیان کرد: این سه استان هر سه به نوعی در ساحل خلیج فارس هستند و آیین‌های جمعی را نیز اجرا می‌کنند. همین که امسال 130 نفر در جشنواره حضور دارند‌، معنایش این است که بخش قابل توجهی از اجراها به صورت گروهی انجام می‌شود. دو سوم اجراهای ما در جشنواره به‌صورت گروهی است و یک سوم آن‌ها تک نفره هستند. آیین‌های زار،‌ مشایخ‌، مولودخوانی‌، دریانوردی‌ و ... برنامه‌های گروهی ما هستند. همچنین آوازهای صید نیز اجرا می‌شود.

او همچنین اظهار کرد: در مناطق جنوبی ایران میل به با هم بودن بر میل به تنهایی غلبه دارد. این، شرایط روانی مردم مناطق ساحل‌نشین است. به همین دلیل، آیین‌های‌شان به لحاظ تعداد زیاد است. آن‌ها از تنهایی فرار می‌کنند، زیرا همین تنهایی باعث بروز انواع مالیخولیا می‌شود.

درویشی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره نحوه گزینش این گروه‌ها و شرایط اجرای آن‌ها، گفت: این گروه‌ها گزینش شده و سعی شده است‌ که از بهترین‌ها باشند. درست است که خاستگاه این موسیقی‌ها محیط باز است، اما همین که از محل خودشان جدا شوند به‌نوعی نقض غرض است. ما چه در فضای باز و چه در سالن اجرا داشته باشیم، فرقی ندارد. این موسیقی‌ها را باید در فضای خودشان شنید. چه کنیم که نمی‌شود همه مردم را به محل آن‌ها برد.

او اضافه کرد: اساسا جدا کردن فرهنگ از محل خودش اشتباه است؛ اما اجراهای ما در سالن رودکی برگزار خواهد شد و تالار وحدت میزبان اختتامیه است.

به گزارش ایسنا‌، در بخش دیگری از این نشست که صبح 9 خردادماه در تالار وحدت برگزار شد،‌ دبیر هنری جشنواره در سخنانی گفت: بسیار خوشحالم که امروز دومین فستیوال آیینه‌دار را برگزار می‌کنیم. پشت این خوشحالی تعداد زیادی از دوستان هستند که هم‌دلانه به ما کمک می‌کنند.

علی مغازه‌ای اظهار کرد: این موسیقی‌ها در حال از دست رفتن هستند. حال موسیقی نواحی ایران نزار است و اوضاع خوبی ندارد. هنرمندان این عرصه سن‌شان بالا رفته است و جوان‌ترها موسیقی آن‌ها را دنبال نمی‌کنند. حتی بچه‌های خودشان هم تمایل ندارند که به سمت این موسیقی بروند.

او اضافه کرد: ما تعدادی از استادان بزرگ را در این جشنواره گرد هم می‌آوریم تا از اجراهای آن‌ها ضبط داشته باشیم. سال گذشته هنرمندانی در فستیوال حضور داشتند که امسال در قید حیات نیستند مانند لعل بخش پیک‌، نورمحمد دُرپور و ذوالفقار عسگریان که امسال از دنیا رفتند.

وی افزود: گروه‌ها امسال در سه شب برنامه خواهند داشت و 16 خردادماه افتتاحیه فستیوال است. اجراها هر روز در سه سانس و ساعت‌های 15،‌ 18 و 21 برگزار می‌شود.

روز اول آیین افتتاح با سخنرانی دبیر جشنواره‌، نمایش فیلم و اجرا همراه خواهد بود. بخشی از برنامه نیز به ورک‌شاپ اختصاص خواهد داشت.

او در پایان سخنانش از اجرای خیام‌خوانی توسط رجب بدری مون خبر داد که در شهر بوشهر زندگی می‌کند و مدت‌ها است فعالیتی ندارد.

انتهای پیام

کد N840475

وبگردی