آفتاب
در قالب جشنواره «آیینه‌دار»

نوای موسیقی نواحی در تهران می‌‌پیچد/ اجرای فرزند غلام مارگیری

نوای موسیقی نواحی در تهران می‌‌پیچد/ اجرای فرزند غلام مارگیری

علاقمندان موسیقی نواحی می‌توانند از روز شانزدهم خرداد ماه شاهد متنوع‌ترین اجراهای موسیقی نواحی جنوب کشور در تالار رودکی تهران باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا درویشی دبیر دومین فستیوال موسیقی نواحی ««آیینه‌دار»» در نشست خبری این رویداد که روز شنبه نهم خرداد ماه در تالار وحدت برگزار شد با اشاره به برگزاری دومین دوره این فستیوال موسیقایی، گفت: این فستیوال قرار بود هر دو سال یک بار با سرمایه‌گذاری کامل بخش خصوصی برگزار شود، اما ما به نوعی خُلف وعده کردیم و بنا را بر این گذاشتیم که این فستیوال چهار ماه زودتر از زمان تعیین شده، برگزار شود.

وی افزود: در دوره گذشته این فستیوال حداکثر ۳۰ هنرمند از منطقه جنوب شرقی ایران حضور پیدا کردند در حالی که ما در این دوره تصمیم داریم جشنواره را با حضور حدود ۱۲۰ هنرمند از سه استان جنوبی کشور شامل هرمزگان، بوشهر و خوزستان برگزار کنیم و این یک جهش کمی و کیفی در ارتباط با فعالیت‌های این جشنواره خصوصی است که نه تنها یک ریال از دولت دریافت نمی‌کند، بلکه با سرمایه شخصی احسان رسول‌‌اٌف، میزان علاقه‌مندان موسیقی نواحی است؛ سرمایه‌ای که یک طرفه‌ است و هیچ سودی برای سرمایه‌گذارش ندارد.

درویشی بیان کرد: به سهم خود از علی مغازه‌ای مدیر هنری این فستیوال تشکر می‌کنم که در کنار دیگر دوستان در شکل‌گیری و برگزاری جشنواره ««آیینه‌دار»» زحمت‌های زیادی کشیدند.

این پژوهشگر صاحب‌‌نام موسیقی نواحی در ادامه این نشست خبری گفت: متاسفانه با برگزار نشدن جشنواره موسیقی نواحی، ما دچار یک خلاء بزرگ هستیم و در جایی پول را هزینه می‌کنیم که دولت انگیزه‌ای برای جشنواره موسیقی نواحی ندارد. ما به عنوان کسانی که توسط بخش خصوصی جشنواره‌ای را برگزار می‌کنند، به نوعی کار دولت را انجام می‌دهیم.

وی با ابراز تاسف از درگذشت خلیفه غلام مارگیری از پیشکسوتان موسیقی نواحی منطقه هرمزگان، گفت: این استاد یکی از دعوت‌شدگان جشنواره ما بود. حتی برای او بلیت هم خریداری شد، اما متاسفانه پنجشنبه گذشته دار فانی را وداع گفت. البته اگرچه پسر ایشان به عنوان جایگزین در فستیوال «آیینه‌دار» برنامه‌ای را اجرا خواهد کرد اما مطمئنم هیچ‌کس نمی تواند شوریدگی و وجدی که غلام مارگیری در حین اجرا داشت انجام دهد. او هنرمندی غیرقابل تکرار است.

دبیر دومین فستیوال موسیقی نواحی «آیینه‌دار» با اشاره به موسیقی سه استان هرمزگان، بوشهر و خوزستان، توضیح داد: بخش عمده‌ای از موسیقی استان‌های همجوار با خلیج‌فارس را آیین‌ها تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه اجرای این آیین‌ها اغلب به صورت گروهی است، پس به طور طبیعی تعداد شرکت‌کنندگان این دوره نیز بیشتر از دوره گذشته خواهد بود. تقریبا می‌توان گفت دو سوم اجراهایی که ما در این دوره از فستیوال خواهیم داشت، اجراهای گروهی است. مانند گروه‌هایی که در این فستیوال به صورت آیین‌های زار، مولودخوانی، آیین‌های مربوط به دریانوردان و آیین‌های مربوط به مردم مناطق ساحل‌نشین اجراهایشان را برگزار می‌‌کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: این موسیقی‌ها همین که از محل خود دور می‌شوند درواقع به نوعی نقض قرض است حالا چه در سالن اجرا شود و چه در فضای باز اما چه کنیم که توان و امکانات این را نداریم که بتوانیم در خارج از سالن یا محل زندگی این گروه‌ها، برنامه‌های خود را اجرا کنیم.

علی مغازه‌ای مدیر هنری دومین فستیوال موسیقی نواحی «آیینه‌دار» در این نشست خبری تصریح کرد: متاسفانه موسیقی‌ نواحی ما یا در حال از دست رفتن است یا در شرف دگرگونی قرار گرفته است.با توجه به اینکه وضعیت این گونه موسیقایی در حالت خوبی قرار ندارد و جوان‌ترها و فرزندان هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی، موسیقی آبا و اجدادی‌شان را دنبال نمی‌کنند، بنابراین لازم است که ما در جهت اعتلا و ماندگاری این میراث ارزشمند، تلاش‌های بیشتری را انجام دهیم. خوبی برگزاری جشنواره موسیقی «آیینه‌دار» این است که تعدادی از استادان برجسته موسیقی نواحی را گرد هم بیاوریم و از آخرین اجراهای این عزیزان، ثبت و ضبط خوبی داشته باشیم. ما در دوره گذشته هنرمندانی چون لعل‌بخش پیک، نورمحمد درپور و ذوالفقار عسگریان را در جشنواره داشتیم که متاسفانه دیگر در بین ما نیستند.

وی درباره جزئیات برنامه‌ها گفت: دومین فستیوال موسیقی نواحی «آیینه‌دار» روز شنبه (شانزدهم خرداد ماه) در تالار وحدت افتتاح می‌شود. ما از این روز تا پایان روز نوزدهم خرداد ماه در ساعت‌های ۱۵، ۱۸ و ۲۱ در سه نوبت اجرای برنامه خواهیم داشت. آقای درویشی در آیین افتتاحیه سخنرانی پیرامون این جشنواره خواهد داشت. به طور کلی ما ۹ نوبت برنامه خواهیم داشت که شش نوبت آن مربوط به اجراهای موسیقایی، دو نوبت مربوط به کارگاه‌های آموزشی و یک نوبت، افتتاحیه خواهد بود.

مغازه‌ای درباره موضوع کارگاه‌های آموزشی نیز توضیح داد: ورک‌شاپ‌ها از ساعت ۱۵ روز دوم جشنواره با بررسی موسیقی شوشتری و دزفولی و همچنین بررسی موسیقی سه استان جنوبی کشور، با مدیریت آقای درویشی برگزار خواهد شد.

مدیر هنری دومین فستیوال موسیقی نواحی «آیینه‌دار» درباره گروه‌های شرکت‌کننده در این فستیوال، افزود: گروه یار اروندکنار خوزستان، گروه آواز صیادی ماهیگیران بوشهر، گروه رزیف بندر لنگه، گروه بوشهری، گروه عرب‌زبان‌های خوزستان، گروه خلیفه غلام مارگیری هرمزگان، گروه خالو قنبر راستگو از استان بوشهر و استاد شیخ ابولی با خیام‌خوانی و جفتی‌نوازی مجید پاکدل از جمله برنامه‌های مختلفی است که طی این سه روز برای علاقه‌مندان اجرا خواهد شد.

این نشست با پرسش و پاسخ خبرنگاران ادامه یافت.

کد N840420

وبگردی