آفتاب

مجموعه ابزارهای سنگی با قدمتی بیش از سه میلیون سال کشف شد

مجموعه ابزارهای سنگی با قدمتی بیش از سه میلیون سال کشف شد

کشف مجموعه ای از ابزارهای سنگی با قدمتی سه میلیون و 300 هزار ساله نشان می دهد که اجداد و نیاکان باستانی به عنوان سازنده ابزار، از مهارت بالایی برخوردار بودند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از نشنال پست، در اکتشافی که می تواند سبب بازنویسی کتاب های تاریخی شود، باستان شناسان در شمال غربی کنیا، مجموعه ای از ابزارهای برنده تیزی را پیدا کردند که قدمت آنها به هفتصد هزار سال قبل از پیدایش اولین گونه انسانها یعنی بیش از 3 میلیون سال پیش برمی گردد.

این کشف مهم و خطیر، بسیار قابل توجه و پرمعنی است، چرا که ساخت ابزارهای سنگی، عموما به زمان پیدایش انسان برمی گردد. زمانی که توانایی های قابل توجه فکری و عملی، به طور همزمان خود را نشان می دهند.

ولی این ابزارهای کشف شده نشان می دهند که سه میلیون و 300 هزار سال پیش، اجداد و نیاکان انسان بسیار پیشرفته فکر و عمل می کرده اند. چنانچه یکی از پژوهشگران در این زمینه می گوید: " این ابزارهای سنگی کشف شده، شروعی جدید در سابقه و پیشینه باستان شناسی شناخته شده را به نمایش می گذارند. "

تیمی متشکل از افراد "رصدخانه زمین" لامونت-دوهرتی واقع دردانشگاه کلمبیا و همچنین دانشگاه روتچرز نیوجرسی درآمریکا، یکصد و چهل و نه محصول مصنوعی شامل هسته، تکه ها و ورقه های کوچک و سنگ هایی را کشف کردند که این محصولات به ابزارهایی که جهت ساخت به کار رفته بودند، گره زده شده و جهت کوبیدن، چکش زدن و ضربه زدن بر روی سندان استفاده می شده اند.

کریس لپره، مورخ، درباره این اکتشاف می گوید: "تمامی افراد تیم شگفت زده شده بودند، چرا که این اکتشاف، کتاب های تاریخی را دستخوش بازنویسی در بسیاری از مواردی می کند که تا به اکنون فکر می کردیم به قطعیت درست هستند. »

باستان شناسان مدت زمان طولانی معتقد بودند که وابسته بودن به گروه انسانها، همانهایی که به انسانهای امروزی ختم می شدند، پیش نیاز اولیه درساخت ابزارهای سنگی دستی به شمار می رود.

این مجموعه ابزار سنگی در طبقه فوقانی یک لایه خاکستر سنگ های آتشفشانی یافت شدند و قدمت آنها به سه میلیون و سیصد هزار سال پیش برمی گردد. برنارد وود از دانشگاه جورج واشنگتن می گوید: " این یکی از مهم ترین و بهترین اکتشفاتی است که تا به امروز انجام شده است. "

پژوهشگران معتقدند که این ابزار در راه شکستن مغزهای خوراکی و هچنین ضربه زدن به برجستگی های روی کنده های درختان جهت پیدا کردن حشرات و کرم های درون آنها به کار می رفته است، دقیقا به همان روشی که امروزه شامپانزه ها انجام می دهند.

سونیا هرماند، سردبیر تلگرام می گوید: " کشف این مجموعه ابزار، دریچه ای برروی دوره قدیمی و غیرمنتظره ناشناخته ای از انسان شناسی و رفتارهای آنها بازمی کند و همچنین مطالب ناگفته ای درباره ترقی، توسعه و پیشرفت دانستنی ها درارتباط با اجداد و نیاکان ما بیان می نماید که هرگز نمی توان با مطالعه برروی فسیل ها به تنهایی دریافت.

ترجمه: تینا چینی چیان

کد N840386

وبگردی