آفتاب
آموزگار به مهر خبر داد؛

احتمال حضور مستقل اتحادیه ناشران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

احتمال حضور مستقل اتحادیه ناشران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از احتمال حضور مستقل این اتحادیه در نمایشگاه شصت و هفتم کتاب فرانکفورت خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی‌که چند روزی است موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با انتشار فراخوانی از ناشران ایرانی خواسته تا با برقراری ارتباط با این موسسه، زمینه حضور خود را در نمایشگاه کتاب فرانکفورت فراهم کنند، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از احتمال حضور مستقل این اتحادیه در نمایشگاه شصت و هفتم کتاب فرانکفورت خبر داده و اعلام کرده که اگر موافقت اعضا و هیئت مدیره جلب شود، این اتحادیه امسال به صورت مستقل در این رویداد جهانی که بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در دنیا محسوی می‌شود، حضور پیدا می‌کند.

محمود آموزگار رئیس این اتحادیه در این باره به خبرنگار مهر گفت: نظر شخصی خود من این است که اتحادیه امسال حضوری مستقل در نمایشگاه کتاب فرانکفورت داشته باشد البته همانطور که گفتم این فعلاً شخصی من است و اتحادیه هنوز تصمیم مشخصی در این باره نگرفته و مسلماً من باید با دوستانم در هیئت مدیره صحبت کنم و نظرات آنها را هم داشته باشیم و نیز در میان اعضا باید این همفکری ایجاد شود.

وی در عین حال گفت: در کشورهای دیگری که وضعیت نشرشان تقریباً شبیه ماست، مثل اندونزی و مالزی و ترکیه، در چنین نمایشگاه‌های مهم و بزرگی، غرفه توسط دولت اخذ می‌شود و اجاره می‌شود و در اختیار تشکل‌های نشر قرار می‌گیرد و حتی چیدمان و نحوه حضور و مواردی از این دست، در هماهنگی با تشکل‌ها انجام می‌شود. البته اگر کسی بخواهد برود در کنار کتاب‌هایش، آنجا حضور داشته باشد و فعالیت‌هایی برای عقد قرارداد با ناشران دیگر انجام دهد، او خودش باید هزینه‌های حضور خودش را پرداخت کند.

آموزگار با بیان اینکه قاعدتاً در این زمینه در ایران هم باید اینگونه باشد، ادامه داد: تجربه‌ای که ما در دو سال گذشته داشتیم، تجربه مثبتی بود؛ ما از دوره شصت و پنجم نمایشگاه کتاب فرانکفورت شروع کردیم و در دوره شصت و ششم، توفیق زیادی کسب کردیم و حدود ۱۲۰ ملاقات داشتیم و بحث‌ها هم حول و حوش این بود که علاقه‌مندی زیادی به عقد این قراردادها در خصوص آثار ایرانی وجود داشت.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اضافه کرد: البته حصول نتیجه در این خصوص نیازمند اقداماتی است از جمله بحث «گرنت» که دولت باید در این زمینه کمک کند چرا که سود آن به کل کشور برمی‌گردد. یعنی اگر یک ناشر خارجی اثری را از کتاب‌های ایرانی انتخاب می‌کند تا آن را به زبان مقصد ترجمه کند، دولت بیاید در این زمینه کمک کند کما اینکه الان در فرانسه، آلمان و حتی مکزیک هم این شیوه اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم خوداتکایی نشر ایران و از بین رفتن وابستگی آن به دولت، گفت: درست به همین دلیل است که فکر می‌کنیم اگر بتوانیم در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم حضوری مستقل داشته باشیم و روی پای خودمان بایستیم، نتایج بهتری خواهیم گرفت.

کد N840240

وبگردی