آفتاب

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

بنیاد اکبر رادی با همکاری مدرسه‌ی تئاتر «سه نقطه» پنجمین دوره‌ی کارگاه‌های نمایش‌نامه‌نویسی برگزار می‌کند.

به گزارش ایسنا، پنجمین دوره‌ی کارگاه نمایش‌نامه‌نویسی بنیاد اکبر رادی با هم‌کاری مدرسه‌ی تئاتر سه نقطه از 21 تا 26 خردادماه جاری برگزارمی‌شود.

در پنجمین دوره‌ی کارگاه‌های تخصصی نمایش‌نا‌مه‌نویسی این بنیاد، شش عنوان به ترتیب 21 تا 26 خردادماه جاری، کاربرد روایت داستانی در خلق نمایش‌نامه، اقتباس از فرهنگ عامه در نمایش‌نامه‌نویسی، زبان نمایشی، تحلیل و خلق شخصیت، خلق ضد قهرمان در نمایش‌نامه و کمدی موقعیت در نمایش‌نامه‌نویسی تدریس می‌شود.

بر اساس این گزارش‌، در این کارگاه‌ها محمد چرم‌شیر کاربرد روایت داستانی در خلق نمایش‌نامه، دکتر قطب‌الدین صادقی اقتباس از فرهنگ عامه در نمایش‌نامه‌نویسی، دکتر نغمه ثمینی زبان نمایشی ، بهزاد صدیقی تحلیل و خلق شخصیت‌، دکتر عطا‌الله کوپال خلق ضد قهرمان در نمایش‌نامه‌، حسین کیانی کمدی موقعیت در نمایش‌نامه‌نویسی را به هنرجویان آموزش می‌دهند.

پنجمین دوره‌ی کارگاه نمایش‌نامه‌نویسی بنیاد اکبر رادی از روز پنج شنبه 21 خردادماه تا روز سه‌شنبه26 خردادماه 94 از ساعت 16 تا 19:30 در روز‌های فوق در شش روز برگزار‌می‌شود و هنرجویانی که با موفقیت این دوره را به پایان برسانند گواهی‌نامه‌ی رسمی پایان دوره را دریافت می‌کنند.

علاقه‌مندان به آموزش نمایش‌نامه‌نویسی برای ثبت نام در این کارگاه‌ها می‌توانند به نشانی این مدرسه واقع در بلوار کشاورز، نرسیده به میدان ولی عصر، خیابان کبکانیان، نبش کوچه‌ی مرتضی‌زاده، پلاک 12، واحد 1 مراجعه کنند.

آیین دیدار با عوامل «پنج تا پنج»

آیین دیدار با عوامل «پنج تا پنج» به کارگردانی تارا اوتادی یکشنبه 10 خرداد در سینما فرهنگ برگزار می شود.

«پنج تا پنج»از 5 اردیبهشت اکرانش را در گروه سینمایی هنر و تجربه اغاز کرد و آیین دیدار مردمی این فیلم سینمایی یکشنبه 10 خرداد ماه ساعت 20:30 در سینما فرهنگ برگزار خواهد شد.

تارا اوتادی کارگردان،ماهان حیدری نویسنده،رضا کیانیان،محمد علی دیباج،تورج نصر،علی اصغر شهبازی بازیگران فیلم در این مراسم حضور دارند.

«پنج تا پنج»نخستین فیلم سینمایی تارا اوتادی است ، که به قلم ماهان حیدری به نگارش درآمده .این فیلم ،برداشتی آزاد از نمایشنامه‌ی پنچری شاهکار فردریش دورنمات آلمانی ست که اولین بار توسط زنده یاد حمید سمندریان به فارسی برگردانده شد.

«پنج تا پنج» داستانِ مردی را از ساعت پنج عصر تا پنج صبح روایت می‌کند که اتومبیلش در جاده‌ای دور افتاده دچار سانجه ای شده و او به ناچار مجبور می شود آن شب را در منزل چهار پیرمرد به صبح برساند.پیرمردان شرط اقامت مرد در آن خانه را حضور وی در بازی معمول خود دانسته از وی می خواهند در بازیشان شرکت کند.مرد پس از مخالفت اولیه و کش و قوس هایِ فراوان به اجبار شرط را پذیرفته با آنها واردِ بازی می شود.

برپایی عصر فیلم

سلسله نشست‌های «عصر فیلم» موسسه «بهاران خرد و اندیشه» با تاکید بر مطالعات بینارشته‌ای در تاریخ ده خرداد روز یکشنبه در رأس ساعت هجده با سخنرانی «رامتین شهبازی» در باب تحلیل فیلم «بردمن» و «زندگی روزمره»، «فیلم شناسی گونزالس ایناریتو»، «روایت شناسی سینمای معاصر» و پخش فیلم «بردمن» پیگیری خواهد شد.

در ادامه سلسله نشست های "شنبه دوم/شنبه چهارم" کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر که به نقد و بررسی نمایشنامه‌ها و پژوهش های ادبیات نمایشی ایران و جهان اختصاص دارد، این بار نمایشنامه "گام زدن بر یخ های نازک" نوشته آراز بارسقیان و غلامحسین دولت آبادی، با حضور مولفان اثر و نصرالله قادری (نویسنده، کارگردان، منتقد و مدرس دانشگاه) نقد و بررسی می شود. نشست های "شنبه دوم/شنبه چهارم" به دبیری اصغر نوری، مترجم، نمایشنامه نویس و عضو هئیت مدیره کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر، شنبه دوم و شنبه چهارم هر ماه در محل موسسه فرهنگی هنری بهاران برگزار می‌شود.

نمایشنامه "گام زدن بر یخ های نازک" سال 91 در چهار پرده و 276 صفحه از سوی انتشارات افراز به چاپ رسید و بهمن 92 در سی و یکمین دوره جایزه کتاب سال به عنوان اثر شایسته تقدیر برگزیده شد.

همان سال، این اثر در هفتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی که توسط کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر برگزار می‌شود، به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد. نمایشنامه "گام زدن بر یخ های نازک" اخیرا از سوی انتشارات افراز تجدید چاپ شده است.

علاقه مندان به شرکت در این نشست می توانند شنبه، 9 خرداد 94، ساعت 18، به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از خیابان زرتشت، کوچه نوربخش، پلاک 21، موسسه بهاران، مراجعه کنند.

نمایش فیلمی در پردیس قلهک

فیلم Theory of everything(نظریهٔ همه‌چیز) در حمایت از انجمن ام اس ایران جمعه ٨ خرداد ساعت ١٨ در سینما قلهک نمایش داده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سینما قلهک، نظریهٔ همه‌چیز یک فیلم درام و زندگی‌نامه‌ای به کارگردانی جیمز مارش است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.

آنتونی مک‌کارتن فیلم‌نامهٔ این فیلم را برپایهٔ سفر به بی‌نهایت: زندگی من با استیون نوشتهٔ جین وایلد هاوکینگ، نگاشته‌است. در این کتاب او به رابطه‌اش با همسر سابقش، استیون هاوکینگ، ابتلای استیون به بیماری عصبی حرکتی و موفقیتش در فیزیک می‌پردازد.

اِدی رِدمِین در نقش استیون هاوکینگ، فلیسیتی جونز، چارلی کوکس، امیلی واتسون، سایمن مک‌برنی، کریستین مک‌کی و دیوید تیولیس در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. نظریهٔ همه‌چیز در ۷ سپتامبر ۲۰۱۴ اکران (سینما) جهانی شد.

این فیلم عموماً با نظرات مثبت مخاطبان مواجه شد و در جشنواره‌ها و با گرفتن جوایز مختلف، موفقیت‌های زیادی کسب کرد. در مراسم جایزهٔ گلدن گلوب، نامزد دریافت چهار جایزه بود و از بین آن‌ها جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم درام برای ردمِین و بهترین موسیقی متن را ازآن خود کرد. در مراسم بفتا هم نامزد دریافت ۱۰ جایزه بود که سه تا از آن‌ها، جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد برای ردمِین، بهترین فیلم بریتانیایی و بهترین فیلم‌نامهٔ اقتباسی برای مک‌کارتن را کسب کرد. در جوایز اسکار هم نامزد دریافت پنج جایزه شد، ازجمله: بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد برای ردمِین و بهترین بازیگر نقش اول زن برای جونز.

گفتنی است، تمامی عواید نمایش این فیلم به نفع انجمن ام اس ایران پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

کد N839578

وبگردی