آفتاب
مریم سعادت در گفتگو با مهر:

روحیه شادم را مدیون کار عروسکی هستم/ جذابیت جان بخشیدن به اشیا

روحیه شادم را مدیون کار عروسکی هستم/ جذابیت جان بخشیدن به اشیا

مریم سعادت که زمانی فعالیت بیشتری در حوزه برنامه های عروسکی داشت، معتقد است روحیه شادش را به کار در حرفه صداپیشگی و عروسک گردانی مدیون است.

مریم سعادت با اشاره به سریال «دردسرهای عظیم ۲» به کارگردانی برزو نیک نژاد که این روزها درحال بازی در آن است به خبرنگار مهر گفت: این سریال در امتداد سری قبلی آن است و روایت داستانی آن بدون در نظر گرفتن مدت زمان توقف بین این دو مجموعه اتفاق می افتد.

وی که جز بازیگری در کسوت صداپیشگی و عروسک گردانی نیز حضور داشته است درباره این حوزه که چند سال است در آن فعالیتی ندارد، عنوان کرد: صداپیشگی و عروسک گردانی هر دو لطف خاص خود را دارند که ویژگی اصلی فعالیت در این حرفه ها خلق شخصیت است. به طور مثال ممکن است شخصی فکر کند که صداپیشگی هم مثل دوبله است اما تفاوت بسیار زیادی بین این دو وجود دارد. در دوبله فرد به جای یک بازیگر حرف می زند که وجود دارد اما در صداپیشگی شما باید شخصیت جدیدی را خلق کنید. 

جذابیت کار عروسکی در جان بخشی به اشیا

سعادت درباره کارهای عروسکی و سختی تولید این آثار بیان کرد: عروسک گردانی و صداپیشگی باید در کنار هم باشند و کار هم را تکمیل کنند. یعنی کمال مطلوب این است که عروسک گردان خود به جای عروسکش صحبت کند. با این حال این کار چون سختی های فراوانی دارد نیروهای بیشتری را هم می طلبد.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «آرایشگاه زیبا» که در این سال ها بیشتر به بازیگری مشغول شده است درباره جذابیت کار عروسکی عنوان کرد: اینکه بتوانید یکی شی بی جان را زنده کنید و به آن جان ببخشید جذابیت بسیاری دارد، یعنی بتوانید از یک عروسک شخصیت تازه ای بسازید و این شخصیت بتواند ویژگی های یک موجود زنده را دارا باشد.

صداپیشه عروسک نوک طلا در «خونه مادربزرگه» ادامه داد: در کار عروسکی این مهم است که شما با کوچکترین تفاوتی در شکل می توانید دست به خلق و آفرینش بزنید. به طور مثال وقتی دستکشی در یک دست خود می کنید، می توانید به همان یک دست جان بخشیده و با بازی های متفاوتی آن را از دست دیگر متمایز کنید. با این کار تفاوتی را در این دو دست احساس می کنید و می توانید آنها را دو دوست یا دو فرزند و یا زن و شوهر تصور کنید و این ابتدایی ترین نوع نگاه به خلق کردن و جان بخشیدن است. مهم این است که با هر تخیلی شخصیت در ذهن شما جان بگیرد اما متاسفانه ما آدم بزرگ ها عادت داریم که تخیلات خود را سرکوب کنیم. 

روحیه شادم را مدیون کارهای عروسکی هستم

بازیگر مجموعه های «بدون شرح» و «خوش رکاب» بیان کرد: ما در کارهای عروسکی به تخیل خود توجه می کنیم و تعلیم می بینیم که به این وجه از ذهن بیشتر بها دهیم در این صورت می توان حتی از یک جفت کفش هم شخصیت ساخت و برایش شخصیت پردازی کرد.

بازیگر و عروسک گردان مجموعه «قصه های تابه‌تا» در مقایسه کار عروسکی با دیگر حوزه های فعالیت هنری مثل بازیگری بزرگسال بیان کرد: فضای کارهای عروسکی به کسی که در این حوزه کار می کند، روحیه می دهد. من فرد شادی هستم و این روحیه را به فعالیت خود در کارهای عروسکی مدیونم.

کارهای عروسکی با یک خاله، یک عروسک و یک فیلمنامه یک خطی ساخته می شود

سعادت با اشاره به کارهای عروسکی فعلی که از تلویزیون به پخش می رسد، بیان کرد: مخاطبان کارهای عروسکی فقط کودکان و نوجوانان نیستند و به نظرم معانی عمیقی را می توان در این فضا به اجرا درآورد. با این حال مردم ما چگونه و از چه طریقی می خواهند کار عروسکی را بشناسند چراکه ما فقط تالار هنر را داریم که می توان در آن کار عروسکی کودک اجرا کرد بنابراین مردم این فضا را بیشتر با تلویزیون می شناسند اما مسئولان به این امر بی توجه هستند.

وی در پایان گفت: کارهای عروسکی تلویزیون با یک خاله، یک عروسک و یک فیلمنامه یک خطی ساخته می شود. در واقع فیلمنامه ای وجود ندارد و گویی فیلمنامه های بیشتر برنامه های عروسکی کودک و نوجوان در حد طرح موضوع هستند. 

کد N839246

وبگردی