آفتاب

تشکیل یک ارکستر دانشجویی بدون حمایت دولتی

تشکیل یک ارکستر دانشجویی بدون حمایت دولتی

علی‌اکبر قربانی گفت: ارکستر سمفونیک «فرهنگ و هنر» براساس عشق به موسیقی شکل گرفته است و انگیزه‌ی مالی در اولویت این ارکستر نیست.

علی‌اکبر قربانی گفت: ارکستر سمفونیک «فرهنگ و هنر» براساس عشق به موسیقی شکل گرفته است و انگیزه‌ی مالی در اولویت این ارکستر نیست.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی ایسنا، این ارکستر متعلق به واحد 46 دانشگاه علمی - کاربردی است که به همت دانشجویان و استادان این دانشگاه تشکیل شده است و جزو اولین ارکسترهای دانشجویی محسوب می‌شود.

مدیر دانشگاه علمی - کاربردی واحد 46 درباره تشکیل این ارکستر اظهار کرد: این ارکستر با جمع شدن بچه‌ها از یک‌ونیم سال پیش شکل گرفت و تعدادی از نوازندگان از واحدهای دیگر به ما ملحق شدند. سپس طی فراخوان و آزمونی که توسط رهبران از دانشجویان موسیقی گرفته شد، این ارکستر تشکیل و تمرینات خود را آغاز کرد.

سوسن تقی‌پور ادامه داد: من دلم می‌خواست بچه‌ها به بازار کار متصل شوند، زیرا وارد شدن به بازار کار برای دانشجویان موسیقی سخت است. ارکستر ما هم یک ارکستر دانشجویی است، البته باید بگویم شرایط از شروع تمرین‌ها تا امروز قابل مقایسه نیست و این ارکستر اکنون به ثمر رسیده است.

وی گفت: فکر می‌کنم وقتی یک مرکز آموزشی ادعا می‌کند تدریس موسیقی دارد باید یک ارکستر نیز تشکیل دهد. به هر حال ما در دانشگاه رشته‌ی رهبری و رشته‌ی آهنگسازی داریم پس باید ارکستری وجود داشته باشد که آثار این دانشجویان را اجرا کند.

او معتقد است: تشکیل این ارکستر نشان‌دهنده این است که دانشجویان با مهارت از دانشگاه خارج می‌شوند. بچه‌ها هم بدون چشم‌داشت در این ارکستر کار کردند و من امیدوارم بتوانیم این ارکستر را حفظ و هر روز بزرگ کنیم.

به گزارش ایسنا، در نشستی که چهارشنبه، ششم خردادماه در تالار وحدت برگزار شد، خواننده ارکستر فرهنگ و هنر نیز در سخنانی گفت: رهبری این ارکستر برعهده شهرام توکلی و علی‌اکبر قربانی است که من با آن‌ها دوستی قدیمی داشتم. آن‌ها با من تماس گرفتند و گفتند ارکستری به نام فرهنگ و هنر تشکیل شده و همه اعضای آن دانشجو هستند. من هم خوشحال شدم و این حرکت را به فال نیک گرفتم.

وحید تاج توضیح داد: کنسرت این ارکستر در دو بخش اجرا خواهد شد و بنده در بخش دوم به آن ملحق می‌شوم. قطعاتی مثل «خوشه‌چین»، «خاک مهرآیین»، «هوای جنون»، «طوفان» و «بهار دلکش» از جمله قطعاتی است که در این کنسرت اجرا می‌شود.

سپس علی‌اکبر قربانی که یکی از رهبران این ارکستر است، اظهار کرد: تنها حامی این ارکستر سوسن تقی‌پور بود. ما چندی پیش فراخوانی را بین دانشکده‌های موسیقی منتشر کردیم و از بین کسانی که در آزمون شرکت کردند 20 نفر انتخاب شدند. نوازنده‌ها هم به مرور اضافه شدند.

او ادامه داد: این ارکستر براساس عشق به موسیقی شکل گرفته است، نه این‌که چشم‌داشت مالی وجود نداشته باشد، بلکه این موضوع در اولویت نیست. این برنامه دو بخش دارد که بخش اول به اجرای آثار کلاسیک از آهنگسازانی مانند یوهان برامس، یوهان اشتراوس، خیام میرزاده و آهنگسازان کلاسیک آذربایجان اختصاص دارد. در بخش دوم نیز به اجرای آثار کلاسیک ایرانی می‌پردازیم.

قربانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که دلیل پراکنده بودن رپرتوار اجرا چیست؟ گفت: ما محدودیت‌هایی در انتخاب رپرتوار داشتیم و از آنجا که مخاطب به موسیقی ایرانی علاقه‌مند است اجرای موسیقی کلاسیک ایرانی را نیز در نظر گرفتیم. از طرفی ما دانشجویانی در این ارکستر داریم که تجربه کافی برای نوازندگی در ارکستر را ندارند. البته اگر صدای ارکستر را بشنوید متوجه نمی‌شوید؛ اما به هر حال ما سعی کردیم از لحاظ تکنیکی رپرتواری را انتخاب کنیم که در سطح ارکستر باشد و در عین حال برای مخاطب هم دارای جذابیت باشد.

شهرام توکلی، دیگر رهبر این ارکستر نیز در سخنان کوتاهی گفت: یکی از ویژگی‌های کار ما استفاده از هنرمندان سولیست است. این امکان وجود داشت تا ما از نوازندگانی به‌عنوان تک‌نواز استفاده کنیم. برای مثال بهرنگ معتمدی قطعه‌ای را به‌عنوان سولیست ویلنسل با ارکستر اجرا می‌کند و قطعه من هم با عنوان «کجاوه» که برای ویلن سولو و ارکستر نوشته شده است، توسط حسن اکبریان اجرا می‌شود.

انتهای پیام

کد N837746

وبگردی