آفتاب
گفت‌وگوی ایسنا با مدیرعامل موزه سینما

اینجا نگاه سیاسی نیست

اینجا نگاه سیاسی نیست

مدیرعامل موزه سینما از تحولات جدی در این موزه خبر داد و در عین حال خاطر نشان کرد که هیچ نگاه سیاسی در موزه سینما وجود ندارد.

محمد حیدری که از تیرماه سال گذشته به عنوان مدیرعامل موزه سینما انتخاب شده است، توضیحات مبسوطی را درباره تغییر و تحولات این موزه ارائه کرد و خبر داد در آینده‌ای نزدیک برای اجرایی شدن این تغییرات موزه سینما 2 تا 3 ماه تعطیل خواهد شد.

این مدیر هنری که طی چند وقت اخیر برای دبیری جشنواره‌ی فیلم فجر از سوی حجت‌الله ایوبی حکم گرفته است، در عین حال در این گفت‌وگو ترجیح داد که درباره دبیری‌اش فعلا سخنی نگوید و فقط از موزه سینما بگوید.

موزه سینما نیازمند تحولات جدی است

این مدیر هنری در گفت وگو با خبرنگاران سینمایی ایسنا‌، تاکید کرد: موزه سینما نیازمند تحولات جدی است، چرا که این موزه باید بیان‌گر تاریخچه سینما و معرف آن باشد، اما در حال حاضر موزه سینما این ویژگی را ندارد.

او با تاکید بر اینکه در طراحی جدید، چیدمان موزه کاملا عوض می‌شود، افزود: دوستان قبلی زحمات زیادی کشیده‌اند اما اینجا نوپاست. آنها اشیا و آثار و جوایز را گردآوری کرده‌اند ولی چیدمان و طراحی‌اش نیازمند تغییرات بسیاری است.

حیدری ادامه داد: آنچه در حال حاضر وجود دارد، موزه‌ای نیست که معرف سینمای ایران باشد. هرچند فضای بیرونی بسیار جذاب است، اما بسیاری از مراجعه کنندگان که از کافه و رستوران‌ها استفاده می‌کنند، نمی‌دانند فضای داخلی اینجا، موزه سینما است. همچنان که همه سینماگران از شیوه نگهداری آثارشان در این موزه انتقاد دارند.

وی یادآور شد: از تیر گذشته که به اینجا آمدم، تمام تلاشم این بود که فضای اینجا را که مورد انتقاد مردم و هنرمندان است‌، تغییر دهم که خوشبختانه فضای بیرونی باغ و بخش اداری ترمیم و بازسازی شده است.

این مدیر هنری ادامه داد: ایده‌های‌مان زیاد است، اما فعلا آنچه را که لازم نبوده جمع کرده‌ایم ولی در شکل جدید طراحی داخلی خود من هیچ نظری ندارم، چون کار کارشناسی انجام شده است.

بعد از ماه رمضان برنامه‌های مفصلی داریم

حیدری درباره برنامه‌هایش در موزه سینما توضیح داد: امسال روی فضای داخلی کار می‌کنیم و بعد از ماه رمضان هم برنامه‌های مفصل هنری خواهیم داشت.

او اضافه کرد: چند تیم کارشناسی طرح‌هایی را آماده کرده‌اند که تا اواخر خرداد طرح نهایی تصویب می‌شود و به اجرا در می‌آید.

این مدیر هنری که چندی پیش به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر نیز حکم گرفت‌، درباره احتمال کناره گیری‌اش از مدیریت موزه سینما به دلیل مشغله‌اش در دبیرخانه جشنواره فجر گفت: با داشتن برنامه و نقشه راه می‌توانیم کارها را در زمان معین شده پیش ببریم و مشکلی نخواهد بود.

حیدری اضافه کرد: علاوه بر این طراحی‌ها انجام شده و بعد از تصویب در هیات امنا، تیم اجرایی روی این طرح‌ها کار می‌کند و من دیگر کاری نخواهم داشت.

او درباره احتمال تعطیلی موزه توضیح داد: قطعا موزه در دوره‌ای تعطیل خواهد شد، اما این زمان طولانی نخواهد بود و بین دو تا سه ماه می‌شود.

مدیر موزه سینما همچنین خاطرنشان کرد که رئیس سازمان سینمایی بودجه تغییرات این موزه را به طور کامل پرداخت خواهد کرد‌.

وی در ادامه از برپایی شب‌های فیلمنامه خوانی ‌، تجلیل از هنرمندان ‌، مرور فیلم‌های روز ایران و جهان با زیرنویس انگلیسی‌، اکران فیلم‌های موضوعی‌، اکران فیلم‌های تاریخ سینما‌ و مرور آثار یک هنرمند خاص و ... به عنوان بخشی از مهم‌ترین برنامه‌های هنری موزه سینما خبر داد که بعد از ماه رمضان اجرایی می‌شوند.

حیدری همچنین با اشاره به تغییر کاربری غرفه‌های موزه سینما افزود: قرار است نمایشگاه دائمی تاریخ سینما در فضای باز برگزار شود. ضمن اینکه باشگاه فیلم را برای نمایش فیلم‌های خاص راه اندازی می‌کنیم. علاوه بر آن، فیلم‌های تاریخ سینمای ایران و جهان در این غرفه‌ها عرضه خواهند شد.

او با تاکید بر اینکه موزه سینما باید مانند تمام موزه‌های سینما در دنیا باشد‌، اضافه کرد: در حال حاضر موزه ما بیشتر شبیه آرشیو یا محل نگهداری وسایل است در حالی که تمام بخش‌های موزه سینما باید با کاراکتر افراد و خود سینما هماهنگی داشته باشد.

حیدری به شرایط موزه سینما در کشورهای دیگر اشاره کرد و افزود: بسیاری از کشورها متناسب با هنر سینما از ابزار مجازی استفاده می‌کنند و ما هم باید از این امکانات بهره ببریم.

مدیر موزه سینما با اشاره به اینکه در حال حاضر جای بسیاری از بزرگان سینما در این موزه خالی است، ادامه داد: در موزه مسکو آثار هنری تا 25 سال پیش هم نگهداری می‌شوند، اما مثلا ما هنوز جوایز اصغر فرهادی را نداریم. البته بسیاری از دوستان درخواست داشتند خودشان را غرفه‌شان را طراحی کنند، اما چون خیلی سلیقه‌ای می‌شد، چنین چیزی را نپذیرفتیم.

به هیچ وجه نگاه سیاسی نداریم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است به دلایل سیاسی غرفه بعضی از هنرمندان در طراحی جدید موزه جمع آوری شود، خاطر نشان کرد: این موزه تاریخچه سینمای ایران است و ما به هیچ وجه نگاه سیاسی نداریم و به دور از هرگونه هیاهوی جناحی آثار را نگهداری می‌کنیم. درست است برخی از فیلمسازان فیلم‌هایی ساخته‌اند که موفق بوده اما حالا نگرش‌شان تغییر کرده است ولی ما به این مساله کاری نداریم و فقط نگاه هنری به این موضوع داریم.

اتاق فرهاد جمع می‌شود

این مدیر هنری در ادامه از اضافه شدن سینمای مستند‌، انیمیشن و کوتاه و بخش دوبله در طراحی جدید موزه خبرداد و به ایسنا گفت: قرار است بخش‌هایی از این موزه که با سینما هماهنگی ندارد، حذف شود. مثلا اتاق فرهاد (مهراد) در عین اینکه بسیار جذاب است‌، سنخیتی با هنر سینما ندارد و بهتر است این اتاق در موزه موسیقی تعبیه شود.

دوستان اعتماد کرده‌اند

حیدری با تاکید بر لزوم توجه به وضعیت نگهداری اسناد و آثار هنری در موزه‌ها اضافه کرد: بسیاری دوستان اعتماد کرده‌اند و وسایل و جوایز خود را به موزه تحویل داده‌اند، اما متاسفانه این آثار به شیوه مناسبی نگهداری نمی‌شود. به همین دلیل باید برای این مساله راهکاری جدی داشته باشیم زیرا اگر اسناد و مدارک در شرایط مناسبی نگهداری نشود، از بین خواهند رفت بنابراین با نظر کارشناسان شرایط مناسبی را برای نگهداری آنها فراهم می‌آوریم.

او اضافه کرد: باید در سالن نمایش سینمای ایران ،‌ سینمای خود را با تمام امکاناتش همچون تندیس‌ها‌، اشیا ‌، بروشور ‌، فیلم ‌، عکس و ... به نمایش بگذاریم و فضای مجازی هم برای ارائه تاریخچه سینما تعریف کنیم. البته در انجام همه این امور از نظریه‌پردازان و کارشناسان کمک می‌گیریم.

آنچه هست بهترین نمونه‌ها نیست

مدیر موزه سینما درباره نبود نمونه‌های مناسبی از بعضی از عروسک‌های سینمایی در موزه توضیح داد: آنچه در حال حاضر وجود دارد، مانند ویترین است اما بهترین نمونه‌ها نیست ضمن اینکه باید در بخش کودک از تجربه‌های جهانی استفاده کنیم و کاراکترهای محبوب جهانی فیلم‌های کودک هم مورد استفاده قرار بگیرد.

حیدری درباره بخش موزه کودک نیز گفت: این بخش در طراحی جدید وجود دارد. خانم شاکری که پیش از این هم در این بخش فعال بود‌، فضایی را برای معرفی ابزار سینما به کودک فراهم کرده که در همین محوطه آن را خواهیم داشت. در کنار آن بخشی را به طور جداگانه به موزه سینمای کودک اختصاص می‌دهیم.

شخصا به طراحی داخلی دست نزده‌ام

حیدری ادامه داد: خود من به هیچ وجه به طراحی داخلی موزه دست نزده‌ام. بخش داخلی را از خود متخصصان سینما کمک می‌گیریم و با فیلمسازان کودک نیز همکاری خواهیم داشت.

اینجا چیزی به نام آرشیو نداشته است

مدیر موزه سینما در ادامه با ارایه توضیحاتی درباره آرشیو این موزه به ایسنا گفت: اینجا چیزی به نام آرشیو نداشته است. به همین دلیل فضایی را در لاله زار برای این منظور تعریف می‌کنیم و با توجه به کمبودهای سینما با دانشکده‌های هنری در مورد پایان‌نامه‌های دانشجویی تعامل خواهیم کرد. همچنان که کافه‌ای را برای ایجاد پاتوق هنری راه اندازی می‌کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که اگر از موزه برود، تکلیف طرح‌ها و برنامه‌هایش چه می‌شود، پاسخ داد: نبود ثبات مدیریتی جزو مشکلات ما درهمه حوزه‌ها است. معمولا سلیقه‌ای برخورد می‌شود و چیزی هم چیزی مصوب نمی‌شود تا به آیین نامه اجرایی تبدیل شود، اما وظیفه ما است تا زمانی که هستیم، کار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این تحولات تا پایان سال زمان می‌برد هرچند فرایند پیچیده‌ای نیست که خیلی طول بکشد. به طوری که پیش از جشنواره فجر، بین 80 تا 90 درصد موزه آماده بهره برداری خواهد بود.

محمد حیدری در پایان این گفتگو به ایسنا گفت: موزه سینما را بسیار دوست می‌دارم و برایش وقت زیادی گذاشته‌ام. دوستان می‌گفتند چرا کارها را رسانه‌ای نمی‌کنید اما من معتقدم با هیاهو چیزی پیش نمی‌رود. خوشبختانه در همین زمان کم هم اتفاقات خوبی افتاده و امیدوارم تغییرات داخلی هم به شکل مطلوبی اتفاق بیفتد. بعد از آن دیگر بودن یا نبودن من مهم نیست.

انتهای پیام

کد N837142

وبگردی