آفتاب

همکاری ارشاد در ساخت یک مستند

همکاری ارشاد در ساخت یک مستند

تهیه‌کننده و کارگردان 3 مجموعه مستند آسیب‌های اجتماعی از ساخت برنامه‌های تولیدی گروه مستندسازان آزاد با همکاری دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 94 خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهرداد کاظمی با قدردانی از تلاش‌ها و حمایت‌های حجت الله ایوبی ، رییس سازمان سینمایی و محمد علی منفرد، نماینده تام الاختیار وزیر ارشاد در دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی افزود: دیدگاه آقای ایوبی نسبت به تهیه و تولید فیلم‌های مستند با موضوع آسیب‌های اجتماعی بسیار مثبت است و ایشان با طرحی که در این زمینه ارائه شده بود جهت پخش در سینماهای کشور و شبکه نمایش خانگی موافقت کردند.

وی با بیان اینکه برای اولین‌بار است که بعد از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی چنین طرحی مورد موافقت قرار می‌گیرد، افزود: با دستور ایشان جلسات متعددی برای بررسی جوانب کار با مدیران سازمان سینمایی برگزار و زمینه‌های اجرائی شدن این طرح مورد بررسی قرار گرفت.

کاظمی افزود: از آنجایی که آسیب‌های اجتماعی ، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی فراروی هر دولت بوده و موجب اضطراب و نگرانی اکثریت خانواده‌ها است باید با نگاهی عمیق و کارشناسانه ضمن تجزیه و تحلیل ناهنجاری‌های اجتماعی ، سبب شناسی وقوع و افزایش آنها و تدوین سیاستهای پیشگیری و مقابله در شرایط حاضر وارد میدان شد.

وی گفت: 22 سازمان و نهاد پیشگیری کننده در این کشور با بودجه‌های قابل توجه فعالیت می‌کنند اما متاسفانه تعداد مراکز تصمیم گیری و تنوع سیاست‌گذاری‌ها باعث اتلاف انرژی و سرمایه شده و کمتر شاهد نتایج مطلوب هستیم.

کاظمی با اشاره به اینکه با شعار دادن و رفتارهای سلیقه‌ای نمی توان از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد افزود: دولت باید در مسیر تدبیر و امید با حمایت از طرح‌های مشاوره و بهره‌گیری از تجارب و تخصص روان شناسان ، مشاوران و آسیب شناسان و برنامه سازان از نگاه نرم افزاری اجازه ندهد جامعه را مورد تهدید قرار دهد.

کارگردان مجموعه «چراغها هنوز سبز نشده‌اند» گفت: پیامدهای منفی رسانه‌های غرب بر نهاد اجتماعی خانواده باعث سست شدن پیوندهای درونی خانواده،خشونت خانوادگی،افزایش طلاق، بروز کج رفتاری‌ها، افول سرمایه و اعتماد اجتماعی، قانون گریزی و... می‌شود.

کارگردان مجموعه مستند «شوکران» گفت: بهترین روش در این میان گوش جان سپردن به رهنمودهای مقام معظم رهبری و به کاربردن صحبت های ایشان برای نجات از این شرایط است.

کارگردان مجموعه «کافه مروارید» اظهار امیدواری کرد: با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری که سال دولت و ملت ، همدلی و همزبانی نام گرفته است ، باید تمام دستگاه‌ها دولتی بیشتر به معضل آسیب‌های اجتماعی در کشور بپردازند و فقط شعار، محوربرنامه‌های آنان نباشد و از برنامه سازان که به بحث آسیب‌های اجتماعی در کشور می‌پردازند، حمایت‌های بیشتری به عمل آورند و این را بدانند که فرزندان آنان هم فرزندان این کشور هستند و در برابر آسیب‌های اجتماعی مورد تهاجم قرار گرفته‌اند.

این کارگردان کشورمان ادامه داد: این 3 مجموعه تلاش 3 سال بی وقفه پژوهش و مطالعات در حوزه آسیب‌های اجتماعی است و دوربین مستند نگار گروه مستندسازان آزاد در دل جامعه کنکاش و طی گفتگو با هزاران نوجوان و جوان ایرانی و مشکلاتی که از سوی آنها و خانواده هایشان عنوان شده طراحی و تهیه شده است و چون از دل مشکلات خود نوجوان‌ها و جوان‌ها بر آمده به طور قطع مخاطبان خاص خود را جذب می‌کند ، چرا که در این مجموعه‌ها سعی شده از جنبه‌های کلیشه‌ای و تکراری مانند بسیاری از مستندات از جمله نشست‌ها ، میزگردها و سخنرانی‌ها ... دور باشیم و نگاه مستقیم به دل جامعه داشته باشیم.

کارگردان مجموعه تریبون دهم گفت: امروز دستگاه‌هایی همچون وزارت آموزش و پرورش ، وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، وزارت ورزش و جوانان، ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری ، معاونت اجتماعی ناجا و دهها دستگاه دولتی دیگر باید تمام عزم خود را در کنار دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار گیرند و با توجه به بودجه های فرهنگی که در این زمینه دارند، هزینه نمایند.

کاظمی افزود: طی دیدار صمیمانه‌ای که با ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم ایشان به موضوع آسیب‌های اجتماعی در کشور توجه ویژه‌ای داشته و تاکید کردند با توجه به تاکید دین بزرگ اسلام باید در ریشه کن نمودن معضلات جامعه گام برداشت.

وی ادامه داد: ایشان همچنین تاکید کردند در تولید این مجموعه‌ها سعی شود از طلبه‌های هنرمند به عنوان کارشناس فیلمها برای اثر بخشی بهتر روی مخاطب، استفاده از بیانات معصومین (ع) در ساخت هر قسمت و ساخت آیتم های کوتاه از روی آیات قرآن در خصوص موضوعات مختلف و علل رفتن به سمت معضلات اجتماعی استفاده شود.

وی در پایان گفت: پیش تولید این 3 مجموعه را با دریافت پروانه ساخت از سازمان سینمایی آغاز کرده‌ایم و توجه و نگاه هوشمندانه آقای علی جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به بحث آسیب‌های اجتماعی در کشور شایسته تقدیر است.

به گفته کاظمی؛ گروه مستند سازان آزاد پیش تولید 3 مجموعه مستند شوکران با موضوع اعتیاد ، چراغها هنوز سبز نشده‌اند با موضوع آسیب‌های اجتماعی پنهان طلاق در جامعه و کافه مروارید با موضوع الگوی سبک زندگی ایرانی - اسلامی در 100 قسمت 35 دقیقه‌ای و 300 قسمت آیتم کوتاه 2 دقیقه‌ای را آغاز کرده است.

انتهای پیام

کد N836981

وبگردی