آفتاب
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مطرح کرد:

پیشنهاد تشکیل گروه پژوهشی قرآن و محیط زیست

پیشنهاد تشکیل گروه پژوهشی قرآن و محیط زیست

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور از راه اندازی مرکز مطالعات میان رشته ای قرآن کریم به همت جهاددانشگاهی کشور خبر داد.

دکتر مهدی فیض - معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور - در گفت  وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه گیلان، با بیان اینکه هدف از برگزاری همایش "بهجت فقیهان" زنده کردن یاد و خاطره و الگوی عملی آیت الله بهجت(ره) بود، اظهار کرد: ما نیازمند فعالیت مستمر در این حوزه هستیم، با توجه به اینکه گیلان زادگاه این عالم فرزانه است، می تواند از این حیث جایگاه بالاتری داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید تحرک مربوط به زنده کردن یاد آیت الله بهجت در فضای دانشجویی و در جمع دانشگاهیان پررنگ تر اتفاق بیفتد، افزود: امسال برای اولین بار حرکت خوبی توسط جهاددانشگاهی استان گیلان صورت گرفت که امیدواریم در سال های بعد شاهد حرکت هایی مشابه با رویکرد دانشجویی و با حضور پررنگ تر دانشجویان باشیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه وجه تمایز جهاد دانشگاهی با سایر دستگاه ها در دانشجویی بودن فعالیت هاست، تصریح کرد: ماموریت مهم جهاددانشگاهی کار برای محیط دانشجویی اعم از دانشجو و استاد است. لذا اگر دانشجویان در فعالیت های جهاددانشگاهی مشارکت بیشتری داشته باشند به هدف خود دست یافته ایم.

فیض با اشاره به برگزاری 33 طرح به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در سال تحصیلی 93-94، عنوان کرد: طرح جامع 7 شهر شایستگی به عنوان یک چارچوب برای فعالیت های فرهنگی جهاددانشگاهی درنظر گرفته شده بود، در این طرح به دنبال تربیت فارغ ‌التحصیلانی هستیم که در 7 نقش بتوانند بعد از فارغ التحصیلی تاثیرگذار و اثربخش حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه ترجیع  بند نقش های 7 گانه طرح جامع 7 شهر شایستگی مقوله بندگی است که از تاکیدات آیت الله بهجت نیز بوده است، گفت: وظایف بنده مومن خدا در امور عبادی و مناسک، خانواده، مردم و تعهدات اجتماعی، حکومت و سیاست، فعالیت های شغلی و اقتصادی، محیط زیست و منابع طبیعی این نقش های 7گانه را تشکیل می دهند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در این طرح جامع به دنبال آماده سازی فارغ التحصیلانی مطلوب در این 7 نقش هستیم، ادامه داد: عمده طرح های ما در قالب طرح جامع 7 شهر شایستگی تا 15 خرداد اجرایی خواهد شد و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در طول تابستان به ارزیابی فعالیت ها خواهد پرداخت و برنامه های سال تحصیلی بعد در شهریور ماه ابلاغ خواهد شد.

فیض با تاکید بر اینکه انتظار ما از جهاددانشگاهی حضور پررنگ در دانشگاه ها است، یادآور شد: حضور معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در فضای فیزیکی دانشگاه ها موجب می شود تا بتوانیم از ظرفیت دانشجویان در اجرای فعالیت ها بهره مند شویم که علاوه بر کاهش هزینه ها در جهت اهداف جهاد دانشگاهی است.

وی از راه اندازی مرکز مطالعات میان رشته ای قرآن کریم به همت جهاددانشگاهی کشور خبر داد و گفت: این مرکز به تصویب شورای گسترش فعالیت های فرهنگی رسید و مجوز آن به سازمان فعالیت های قرآنی دانشجویان داده شد تا با کمک به چند پژوهشکده یا واحد استانی، گروه پژوهشی مشترک با تخصص مربوطه و قرآن تشکیل دهند تا در گام های بعد پژوهشکده مطالعات میان رشته ای قرآن با تجمیع گروه های مختلف تشکیل شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به اینکه تاکنون امضای تفاهم نامه فعالیت در گروه های قرآن و سلامت، قرآن و علوم تربیتی و قرآن و اقتصاد از سوی جهاد دانشگاهی کشور صادر شده است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که جهاددانشگاهی استان گیلان گروه پژوهشی قرآن و محیط زیست را تشکیل دهد و با ایجاد کارگروه مناسب به تحقیق و پژوهش در این عرصه بپردازد.

انتهای پیام

کد N836871

وبگردی