آفتاب
دبیر پنجمین جشنواره فیلم شهر:

آثار منتخب جشنواره «فیلم شهر» مورد تایید وزارت ارشاد است

آثار منتخب جشنواره «فیلم شهر» مورد تایید وزارت ارشاد است

دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر از تایید فیلم های انتخاب شده در این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری پنجمین جشنواره بین المللی «فیلم شهر» با حضور سیاوش حقیقی دبیر جشنواره، یزدان اسیری مدیر روابط عمومی این جشنواره برگزار شد. در ابتدای این نشست خبری یزدان اسیری گفت: گفتمان سینمای شهری موضوع اجتناب ناپذیر سینما است و در جامعه ما که شاهد رشد کلانشهرها هستیم مولفه های سینمای شهری بیشتر از هر مساله دیگر باید مورد توجه قرار گیرد.

سیاوش حقیقی دبیر این جشنواره نیز بیان کرد: پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر بعد از چند سال توقف توسط حجت الاسلام شهاب مرادی رئیس سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران راه اندازی شد. در همان ابتدا در نظر داشتیم این جشنواره را به صورت یک جشنواره استاندارد برگزار کنیم و با توجه به اینکه دوره سوم جشنواره با دبیری علیرضا رضاداد برگزار شده بود سطح توقع ها نسبت به برگزاری این جشنواره بالا رفته بود به همین دلیل از افرادی چون محمد خزایی، محمدرضا عباسیان، محمد حیدری و کامران ملکی در بخش سیاست گذاری جشنواره استفاده کردم.

وی با اشاره به برگزاری بخش محله این جشنواره از سوم خردادماه جاری توضیح داد: در این بخش به صورت رایگان از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خدماتی به شهروندان برای ساخت فیلم های شهری ارائه شد که البته این خدمات رسانی وظیفه شهرداری به حساب می آید. در این راستا ۱۵۸ فیلم در بخش محله توسط همشهریان ما ساخته شد که در حال حاضر در پردیس سینمایی ملت در حال نمایش است.

دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر ادامه داد: مراسم افتتاحیه جشنواره چهارشنبه ۶ خرداد ساعت ۸:۳۰ دقیقه در محل ایوان شمس برگزار شده و در این مراسم از هنرمندانی چون مسعود کیمیایی، پوران درخشنده و زنده یاد مرتضی احمدی و زنده یاد رسول ملاقلی پور تجلیل می شود. در کنار آن بخش اهدای جوایز اقلام تبلیغاتی، بخش محله و بخش فیلمنامه نیز در مراسم افتتاحیه صورت می گیرد.

وی با اشاره به سیاست های ۱۸گانه شهرداری تهران که برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری است، توضیح داد: این سیاست ها در چگونگی برگزاری جشنواره فیلم شهر دخیل بوده و فیلم هایی را انتخاب کردیم که نگاه مهربانانه ای به مساله شهری داشته باشند.

حقیقی با اشاره به بخش بین الملل جشنواره بیان کرد: ۳۳۲ فیلم از ۵۲ کشور، متقاضی حضور در این جشنواره بودند که از این میان تعدادی فیلم توسط امیر اسفندیاری و تیمش انتخاب شدند. همچنین در این دوره از جشنواره ۵۰ هنرمند از کشورهای مختلف حضور دارند که کارگاه های آموزشی و مسترکلاس هایی با حضور این افراد برگزار می شود.

اسیری در ادامه این نشست گفت: در این جشنواره ۹ مسترکلاس و ۳ نشست رسانه ای با حضور داوران جشنواره و در محل پردیس ملت برگزار می شود. همچنین برای اولین بار طی قراردادهایی با آموزشگاه های آزاد سینمایی تصمیم گرفته شد تا این آموزشگاه ها هنرجویان و اساتید منتخب خود را به جشنواره معرفی کنند تا به صورت رایگان از برنامه های جشنواره فیلم شهر استفاده کنند. همچنین برای همه اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران کارت های حضور در جشنواره و استفاده از مسترکلاس ها فراهم شده است.

محمدی مدیرکل روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در بخش دیگی از این نشست با اشاره به پیام محمدباقر قالیباف به جشنواره فیلم شهر بیان کرد: شهردار تهران در این پیام صراحتا علاقه خود به برگزاری این جشنواره به صورت سالانه را اعلام کرده و ظرفیت این کار در جشنواره وجود دارد.

یزدان اسیری در ادامه اسامی نامزدهای بخش اقلام تبلیغاتی را اعلام کرد. در بخش عکس امیرحسین شجاعی برای «ملکه»، آرش صادقی برای «آوا»، ایران انتظام برای «تابو» کاندید شدند.

در بخش پوستر علی باقری برای «شیار ۱۴۳»، علیرضا نصرتی برای «برف» و در بخش آنونس فیلم آرش معیریان برای «سوت پایان»، حمید نجفی و میثم میرزایی برای فیلم های گروه هنر و تجربه، روح الله موحدی برای «حوض نقاشی».

حقیقی بیان کرد: مراسم اختتامیه جشنواره فیلم شهر همزمان با تولد امام زمان (عج) برگزار می شود.

دبیر پنجمین جشنواره «فیلم شهر» در پاسخ به خبرنگار مهر که تا چه اندازه انتخاب فیلم های اجتماعی همسو با سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است و انتخاب فیلم علیرضا امینی نکته مثبتی در روند جشنواره فیلم شهر گفت: مساله فیلم علیرضا امینی به دلیل اختلاف بین تهیه کنندگان به وجود آمده بود و خوشبختانه این مشکل برطرف شده و فیلم سینمایی «بلوک ۹ خروجی ۲» که یک فیلم پرت اما آموزنده است برای حضور در این جشنواره پروانه نمایش گرفته است اما نباید فراموش کنیم که سیاست جمهوری اسلامی ایران که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینما اجرا می شود در جشنواره ما نیز مورد توجه قرار می گیرد. بر همین اساس ما فیلم های خود را بر اساس سیاست های مورد نظر انتخاب کردیم و بعد از استعلام از وزارت ارشاد هیچ مشکلی در صدور پروانه نمایش آنها نداشتیم.

حقیقی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه همه فیلم هایی که در جشنواره «فیلم شهر» انتخاب شدند مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفتند.

کد N836482

وبگردی