آفتاب

كودك و خانواده ايرانی به كالای فرهنگی ايرانی نیاز دارد

كودك و خانواده ايرانی به كالای فرهنگی ايرانی نیاز دارد

معاون اجرایی جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی معتقد است اگر از همان ابتدا کودکان را با فرهنگ اسلامی و ایرانی آشنا و در مقابل هجمه فرهنگی مقاومشان کنیم، آسیب‌پذیری کمتری خواهند داشت.

به گزارش روابط عمومی نخستين جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی و اسلامی، معاون اجرايي اين جشنواره گفت:‌ یکی از سیاست‌های کلی نظام اسلامی ما با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری موضوع خودکفایی در عرصه‌های مختلف به ویژه در حوزه فرهنگ است و همانطور که می‌دانید کالاهای فرهنگی مانند کتاب، لوازم‌التحریر و بازی‌های رايانه‌ای حاوي پیام‌هایی هستند، بنابراین باید کاری کنیم تا این کالاها برگرفته از الگوهای ایرانی و اسلامی باشد و بدین صورت می‌توانیم به انتقال فرهنگ به معنای صحیح آن کمک کنیم.

رضوانی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از نمادهایی که از نظر ما مروج فرهنگ غربی است؛ در دل اسباب‌بازی، لوازم‌التحریر و بازی‌های رايانه‌اي رسوخ پیدا می‌کند و ناخودآگاه خانواده‌ها و ذهن کودکان ما را درگیر می‌کند. بنابراین باید راه چاره‌ای برای آن پیدا کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از آنجایی که سال گذشته به عنوان سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نام‌گذاری شده بود جشنواره‌ای با عنوان جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی و اسلامی طراحي شد تا در زمينه فرهنگی نيز رسالتمان را انجام دهیم؛ ضمن اینکه محصولاتمان برگرفته از نشانه‌های ایرانی و اسلامی باشد که خوشبختانه گام خوبي است و شاهد استقبال خوبي در اين حوزه هستيم.

وي گفت: از آنجایی که فرصت برای خلق و ارائه این آثار محدود بود به درخواست موسسات و افراد فعال در اين عرصه فراخوان را تمدید کردیم تا فرصتی باشد و بتوانند آثارشان را عرضه نمايند و امیدواریم جشنواره به اهداف عالی خود برسد.

رضوانی با بیان اینکه این جشنواره قطعا تاثير بسیار زیادی بر نسل كودك خواهد داشت، افزود: اگر از همان ابتدا کودکان را با فرهنگ اسلامی و ایرانی آشنا کنیم و در مقابل هجمه فرهنگی مقاومشان کنیم، آسیب‌پذیری کمتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبري امسال در ديدار با كارگردان عزيز فرمودند وقتي محصولات مناسب و مطلوب در کشور داریم؛ لزومی ندارد محصولات مشابه آن را از خارج وارد کنیم؛ چرا كه باعث بیکاری جوانان و کارگران ايراني می‌شود و به نوعی اتلاف سرمایه‌ها است؛ بنابراين در این حوزه بايد آحاد جامعه توجیه شوند و بپذیريم که محصولات تاثيرگذار فرهنگي ما از قبيل لوازم‌التحریر، کتاب و اسباب بازي برگرفته از الگوي ايراني و اسلامي باشد و ما در اين زمينه ظرفيت بسيار بالايي داريم. وقتي ما سرمايه هاي ارزشمندي داريم چرا به آنها رجوع كنيم. درگذشت بزرگان و مفاخر ما، داستان ها و افسانه هاي ايراني و اسلامي بهترين فرصت را فراهم مي آورد تا طراحان و توليدكنندگان در قالب اسباب بازي و نوشت افزار آنها را ارائه نمايند.

رضوانی با بیان اینکه آثار قابل توجهي از سطح کشور به دبیرخانه رسیده است، افزود: در این جشنواره در وهله اول آثار شناسایی و جمع‌آوری می‌شود، پس از آن هیات داوران آنها را انتخاب می‌کند و در مرحله بعد تندیس جشنواره و جوايز نقدي به رتبه‌های اول تا سوم اهدا می‌شود.

وي یادآور شد: در این جشنواره سعی داریم تا براي ثبت آثار به تولیدکنندگان کمک کنیم و در سال‌های آینده با رایزنی که با  مراکز و نهادهي مختلف خواهيم داشت.

دبير جشنواره در پايان يادآور شد: جشنواره‌های از اين دست در حال برگزاري است و نمايشگاه هايي برپا شده  و مراكز و موسساتي نيز فعال شدند كه ما در همين ايام رايزني هايي براي همكاري و مشاركت در جشنواره به آنها رسيده ايم و اميدوار شديم و مطمئن هستيم برگزاري اين جشنواره شروع خوبي براي همدلي و همراهي دولت و ملت كه هم از كيان فرهنگي خود دفاع كنيم و هم آموزه هاي ايراني و اسلامي خود را به نسب امروز و آينده معرفي نماييم و حتي در آينده در جهت انتقال آن به ساير ملت ها گام برداريم و بازار جهاني را تحت تاثير كالاهاي فرهنگي خود قرار دهيم و حتي در آينده در جهت انتقال آن به ساير ملت ها گام برداريم و بازار جهاني را تحت تاثير كالاهاي فرهنگي خود قرار دهيم.

 

کد N836396

وبگردی