آفتاب

بازار کتاب‌های تعاملی در حال شکل‌گیری

بازار کتاب‌های تعاملی در حال شکل‌گیری

رییس مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از انتشار 40 تا 50 کتاب تعاملی در آینده نزدیک خبر داد.

سیدمسعود صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: با توجه به همکاری تیمی از نویسندگان زیر نظر حدیث ازرغلامی، از فعالان انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، قریب به 40 تا 50 کتاب تعاملی در گروه‌های سنی مختلف تهیه شده که به زودی راهی بازار خواهد شد.

به گفته او، بیشتر این کتاب‌ها ویژه کودکان پیش از دبستان بوده و محتویات اغلب آنها آموزشی -سرگرمی همراه با بازی‌های ساده است. از ویژگی‌های این تولیدات آن است که قابلیت نصب بر روی موبایل را دارد.

«مانیا» نوشته عذرا جوزدانی، «اتوبوس قرمز» مشتمل بر شعرهایی از علی‌اصغر سیدآبادی و «دوستت دارم» از حدیث لزرغلامی بخشی از این آثار هستند.

پیش‌تر حسین شیخ‌الاسلامی از تولید کتاب‌های تعاملی یا کتاب‌های زنده‌ توسط نشر چکه خبر داده بود. در بیست و هشتیمن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز مجموعه کتاب‌های «مانیا» که به آموزش‌ مهارت‌های زندگی به بچه‌ها می‌پردازد در قالب بسته‌ای با عنوان «پک و مک مانیا»به صورت سی دی نرم‌افزاری که قابلیت نصب بر روی کامپیوتر و لپ تاپ‌ها را داشت‌، برای دومین‌بار در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

شیخ‌الالسلامی تاکید کرده بود‌، کتاب‌های تعاملی به سبب داشتن حرکت و تاثیری که خواننده می‌تواند در ایجاد تحول در خوانش داشته باشد، برای بچه‌ها جذاب‌ترند و اگر نویسندگان ما امروز به بحث ابتکار و نوآوری در حوزه توسعه فرهنگ مطالعه توجه نکنند، بیش از پیش در این زمینه عقب خواهیم ماند.

او تولید کتاب‌های تعاملی را کمک‌کار حوزه نشر کاغذی دانسته و گفته بود: تجربه جهان ثابت کرده است نشر کتاب‌های تعاملی در کنار نشر سنتی می‌تواند بر افزایش میزان مطالعه موثر باشد. خوشبختانه در حال حاضر جامعه ما در شرایطی قرار دارد که پس از پشت سر گذاشتن دوره آزمون و خطا، امروز می‌تواند در زمینه تولید انبوه کتاب‌های تعاملی که به مراتب جذاب‌تر و گیراتر از کتاب‌های کاغذی هستند، وارد عمل شود.

پنج‌جلدی «ترانه‌های بازی» علی‌اصغر سیدآبادی، پنج‌جلدی «یک اسم و چند قصه» به قلم گروهی از نویسندگان و چهارجلدی کتاب «قطار آبی» مشتمل بر شعرهایی از غزاله کیان از دیگر مجموعه آثاری هستند که در قالب کتاب‌های تعاملی تهیه شده و به زودی راهی بازار خواهند شد. کتاب‌های تعاملی به کتاب‌هایی گفته می‌شود که خواننده در چگونگی دنبال کردن متن آنها نقش فعال دارد.

انتهای پیام

کد N835998

وبگردی