آفتاب

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تغییر کرد

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تغییر کرد

روند تغییرات در سازمان میراث فرهنگی، ناخودآگاه به کمیسیون ملی یونسکو در ایران رسید و محمدرضا سعیدآبادی، دبیرکل این کمیسیون با حکم وزیر علوم و مصوبه‌ی هیات دولت،‌ جای خود را به سعدالله نصیری قیداری، معاون حقوقی و پارلمانی وزیر علوم داد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو‌ در ایران پس از هشت سال از سمت خود کنار رفت و قرار است سعدالله نصیری قیداری، معاون حقوقی و پارلمانی وزیر علوم به جای او سرپرستی این کمیسیون را بر عهده گیرد.

دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران با حکم وزیر علوم و با مصوبه هیئت دولت منصوب می‌شود، مسئولیت همکاری‌های بین جمهوری اسلامی ایران و یونسکو و همچنین هماهنگی ملی بین دستگاه‌ها و نهادهای کشوری را برای هم‌افزایی فعالیت‌ها در یونسکو و اجرای برنامه‌های یونسکو در ایران در چارچوب اولویت‌ها و منافع ایران به عهده دارد.

سعیدآبادی، دبیرکل سابق کمیسیون ملی یونسکو در دوران تصدی این مسئولیت که از بهمن 86 تا خرداد 94 بود، تعداد کرسی‌های دانشگاهی یونسکو را از 2 کرسی به 18 کرسی، تعداد مراکز منطقه‌ای و بین‌المللی وابسته به یونسکو در ایران را از 2 به 5 مرکز رساند.

همچنین ثبت 9 اثر میراث فرهنگی در فهرست جهانی یونسکو، ثبت 10 اثر میراث فرهنگی ناملموس، ثبت 7 اثر مکتوب در حافظه جهانی یونسکو، برای اولین‌بار بعد از انقلاب اسلامی، ثبت دو ذخیره‌گاه زیست‌کره دنا، تنگ صیاد و سبز کوه، ثبت 17رویداد و شخصیت‌های ایرانی- اسلامی در فهرست مشاهیر علم و ادب یونسکو، دریافت 19جایزه و بورس یونسکو برای محققان و پژوهشگران ایرانی، چاپ و انتشار 20 عنوان کتاب در حوزه‌های فرهنگی و علمی و برگزاری صدها سمینار، کارگاه آموزشی و کنفرانس ملی و منطقه‌ای را در کارنامه‌ی فعالیت‌های خود به ثبت رساند.

فعالیت‌های کمیسیون ملی یونسکوی ایران در سال‌های اخیر باعث شده که سازمان جهانی یونسکو، از این کمیسیون به عنوان بزرگترین و فعال‌ترین کمیسیون‌های ملی یونسکو نام ببرد.

دکتر سعیدآبادی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران تاکنون کتاب‌های متعددی را تألیف یا ترجمه و مقاله‌های علمی مختلفی را به فارسی و انگلیسی منتشر کرده است.

وی مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما، مشاور قائم‌مقام سازمان صدا و سیما، مدیر گروه مطالعات بریتانیای دانشکده مطالعات جهان، عضو گروه برنامه‌ریزی و استراتژیک اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه را در پرونده اجرایی خود دارد.

نصیری قیداری که اکنون معاونت حقوقی و پارلمانی وزارت علوم را بر عهده دارد، قرار است به عنوان سرپرست جدید کمیسیون یونسکو در تهران معارفه شود.

او نماینده وزیر علوم در هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی است و در دور هشتم مجلس شورای اسلامی نماینده استان زنجان بود. او دارای درجه استادی در رشته فیزیک و از اعضای هیات علمی دانشگاه زنجان است.

وی از سال 1382 به مدت ۳ سال به عنوان رئیس انجمن نجوم ایران بود. او از سال ۷۹ الی ۸۷ مدیریت کمیته مکانیابی طرح رصد خانه ملی ایران را به عهده داشت. از سال ۸۷ نایب رییس انجمن فیزیک ایران است. نصیری دارای ۳۵ مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی و ۴۰ مقاله در مجلات علمی داخل کشور و ۴۵ مقاله در کنفرانسهای علمی داخل کشور است..

انتهای پیام

کد N835223

وبگردی