آفتاب

موسیقی فولکوریک مخاطب بین‌المللی را جذب می‌کند

موسیقی فولکوریک مخاطب بین‌المللی را جذب می‌کند

یک پژوهشگر برجسته موسیقی نواحی معتقد است، موسیقی فولکور ایرانی بهترین انتخاب برای اجراهای بین‌المللی گروه‌های موسیقی است، چون برای جذب مخاطب عام، جذابیت لازم را دارد. همچنین اکسپو 2015 میلان یک فرصت بین‌المللی است که می‌توان از این فرصت برای عرضه موسیقی اصیل ایران بهره برد.

جهانگیر نصراشرفی در گفت‌و گو با خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: ساز اساتید موسیقی ایرانی مانند استاد کیانی به‌صورت طبیعی مورد توجه مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی است، ولی این گروه‌های موسیقی نواحی هستند که می‌توانند هزاران نفر را جذب اجرای خود کنند و مردم از اجرای آن‌ها لذت ببرند. این موسیقی فولکوریک است و برای اجرای عمومی جذابیت لازم را دارد. در حالی که ابعاد پژوهشی موسیقی ایرانی و گروه‌های اساتید برجسته مهم‌تر است.

وی ادامه داد: گروه‌هایی مانند استاد کلهر و علیزاده با تلفیق و خلاقیتی خود موسیقی ایرانی را به سمت موسیقی تحقیقی ارتقا می‌دهند، در حالی که موسیقی نواحی حافظ اصالت‌های موسیقی قومی ما است.

نصراشرفی با اشاره به این‌که اساتید منحصربه‌فرد موسیقی اقوام ایرانی مانند حاج قربان و محمد درپور از بین رفتند و جایگزینی هم برای آن‌ها نداریم، گفت: گروه‌های جوان موسیقی نواحی هم اصل و فرع دارند و از دل اصالت‌هایی بیرون آمده‌اند که ظرفیت‌های لازم را برای ارائه هنر قومی ایران در ابعاد بین‌المللی دارند.

وی درباره‌ی انتخاب صحیح گروه‌های مناسب برای اجرا در عرصه‌های بین‌المللی مانند اکسپو، گفت: هنرمندانی باید این گروه‌ها را انتخاب کنند که گروه‌های موسیقی نواحی را به خوبی می‌شناسند و با کیفیت آن‌ها آشنا هستند. بین گروهی که برای اجرا در دانشگاه انتخاب می‌شود با گروهی که در تالار وحدت اجرا می‌کند باید تفاوت باشد، باید در اجراهای بین‌المللی جوهره موسیقی قومی رعایت شود.

مولف فرهنگ سوگ آواهای مذهبی ایران تأکید کرد: باید گروه‌هایی برای جشنواره‌ها و صحنه‌های جهانی اعزام شوند که مبتنی بر اصل پژوهش در موسیقی نواحی باشند و فهم خوبی از موسیقی قومی داشته باشند تا اعتبار ایران را حفظ ‌کنند.

انتهای پیام

کد N834903

وبگردی