نشست مشترک سیاستگذاران، صاحبنظران و اندیشمندان تبلیغات محیطی ایران برگزار شد.
به گزارش ایسنا، کنفرانس ملی تبلیغات محیطی در ایران، آبانماه امسال همزمان با «نخستین نمایشگاه توانمندیهای تبلیغات کشور (IranAdEx2015)» برگزار خواهد شد. به همین مناسبت دانشگاه علم و فرهنگ (وابسته به جهاد دانشگاهی) میزبان سیاستگذاران، صاحبنظران و اندیشمندان حوزههای مرتبط در قالب نشستی تخصصی بهعنوان مقدمهای بر کنفرانس ملی تبلیغات محیطی و به منظور ارتقا هرچه بیشتر کیفیت آن بود.
رییس دانشگاه علم و فرهنگ در این نشست با اشاره به ظرفیتهای بالقوه تبلیغات محیطی در حوزه توسعه کسب و کارها، فرهنگسازی، توسعه ارتباطات، هویت بخشی اجتماعی، زیباسازی شهری و ... بر لزوم بازتعریف علمی و بومی این مفهوم تاکید کرد و افزود: این ظرفیت ها در کنار ماهیت چند بُعدی و بین رشته ای تبلیغات محیطی، برپایی محفلی علمی به منظور تجمیع آرای صاحبنظران، پژوهشگران، متولیان و عاملیتهای این حوزه را ایجاب می کند.
دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو در ادامه اعلام کرد: کنفرانس ملی تبلیغات محیطی در ایران، اولین کنفرانسی است که با این نگرش انشاءالله در آبان 1394 برگزار شده و این حوزه جذاب تحقیقاتی، کاربردی و اجرایی را موشکافانه مورد بررسی قرار خواهد داد.
تلاش برای شناسایی خلأها در حوزه تبلیغات محیطی
دبیر علمی نشست تخصصی اولین کنفرانس تبلیغات محیطی برگزاری این نشست را مقدمه ای بر کنفرانس ملی تبلیغات محیطی و به منظور ارتقای هر چه بیشتر کیفیت آن دانست و افزود: دو پنل تخصصی با موضوعات "ابعاد فرهنگی، اجتماعی و هنری تبلیغات محیطی" و "اخلاق، الزامات، قوانین و فعالان در تبلیغات محیطی" در قالب این نشست برگزار شد.
دکتر فواد نجمالدین با اشاره به حضور پژوهشگران و استادان با تنوع رشته ای چشمگیر در نشست تاکید کرد: در این نشست تخصصی تلاش کرده ایم، پدیده پیچیده تبلیغات و تبلیغات محیطی را، نه از یک منظر، بلکه از منظرهای ترکیبی متنوع مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم تا از این رهگذر، نقاط خلأ علمی موجود در حوزه تبلیغات محیطی و همچنین بنلایههای فرهنگی و ارتباطی حاکم بر آن در ایران امروز آشکار شده و زمینه کاوش علمی و نظاممند در این حوزه فراهم آید.
او گفت: همراهان این سمینار هریک از منظری تخصصی چون مدیریت شهری و زیبایی شناسی شهری، فرآیند فنی تولید تبلیغات محیطی و نیز نسبتهای قابل تبیین میان فرهنگ و ظرفیتهای اجتماعی با تبلیغات محیطی، و سپس از منظر مدیریت و سیاستگذاری فرهنگی و شهری و مناسبات صنفی به این پدیده پیچیده پرداختند تا ظرفیتهای پژوهشی، پرسشهای مطرح و حائز اهمیت و مفصلبندیهای روششناختی و علمی ناظر بر تبلیغات محیطی آشکار و طرح شود و مسیر برای علمی کردن و علمی دیدن این حوزه هموارتر شود.
وی افزود: اگر چنین شود، بیشک شاهد تغییرات جدی در چهره شهری و تبلیغات شهری ایران خواهیم بود.
ضرورت کالبد شکافی آسیبها و ظرفیتهای تبلیغات در توسعه پایدار شهر
دکتر سیدامیر منصوری دیگر سخنران نشست با تاکید بر اینکه در چارچوب ادبیات منظر 3 هدف اصلی هویت، زیبایی و کارکرد اقدامات مدیریت منظر شهری را هدایت می کند گفت: در راستای برنامه ها و اقدامات ارتقای کیفیت منظر، موضوع تبلیغات محیطی در سرفصل های "هویت شهر در تعامل با تبلیغات محیطی"، "کارکرد های تبلیغات محیطی در منظر شهر" و "زیباسازی و تبلیغات محیطی" مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد.
ادارک ما از تبلیغات محیطی کلیشهای شده است
دکتر افسانه کامران که در بخش دیگری از نشست صحبت می کرد تاکید کرد: توجیه نابسامانی و آشفتگی تبلیغات محیطی در ایران با طراحیهای ضعیف و تکراری و انداختن بار گناه بر شانههای نه چندان ستبر طراحان گرافیک و یا حتی توجیه اقتصادی چون بازگشت سرمایه و ... نشان از آن دارد که ادارک ما از تبلیغات محیطی و کارکردهای آن در جامعه ساده و کلیشهای شده است.
وی تاکید کرد: به نظر میرسد اکنون زمان مناسبی است تا به بهانه کنفرانس تبلیغات محیطی در دانشگاه علم و فرهنگ در بسیاری از این کلیشهها که مانع نزدیک شدن به ژرف ساختهاست به دیده تردید بنگریم و راه تحقیق و پژوهش در این زمینه را برای دانشجویان و محققان بگشاییم.
کامران در ادامه تصریح کرد: تفسیر ژرف ساختها در تبلیغات محیطی لاجرم باید نظامهای بازنمایی در تبلیغات محیطی در ایران را بررسی و مطالعه کند.
وی افزود: این جستوجو بدون مطالعه در نظامهای ادارکی ایرانیان از فضا و محیط و نیز نظامهای بازنمایی تصویر در نزد آنان امکانپذیر نخواهد بود.
فرآیند طراحی، یک فرآیند دقیق و نظاممند است
دکتر طبیبزاده در سخنرانی خود با اشاره به شرح فرآیندهای دقیق و قانونمند حاکم بر شکلگیری تبلیغات محیطی که از فنی ترین و پیچیده ترین اشکال این فن است تاکید کرد: فرآیند طراحی، یک فرایند به شدت حساب شده، دقیق و نظاممند است و از مرحله ایدهپردازی تا متناسب سازی و پیاده سازی آن متناسب با رسانه و محیط، در هر فاز، متغیرهای پیچیده ای مورد توجه طراح یا گروه طراحان قرار می گیرد تا نهایتا محصول نهایی در شکلی ساده و در عین حال محاسبه شده در منظر عموم قرار گیرد.
او صحبت های خود را در سه گام اصلی خلاصه کرد و افزود: در گام نخست روند پدیداری ایده و ایده پردازی در محیط های داخلی و خارجی و مدل های ناظر بر ایده خلاق مورد نظر است. سپس هدفگذاری مبتنی بر ایده های تجسم یافته در محیط موضوع مطرح می شود و در گام سوم بسترهای ایجاد اثر در محیط، برمبنای گونه های ثابت و متحرک تبلیغ محیطی مورد توجه قرار می گیرد.
نقش سازمان زیباسازی به عنوان مرجع تبلیغات شهر
دکتر هادی صادقی که در بخش پایانی نشست صحبت میکرد گفت: اگر سازمان زیباسازی به عنوان اتاق فرمان و مرجع وجود نداشته باشد و 22 مدیر زیباسازی در 22 منطقه یا 123 ناحیه بخواهند با سلیقه خود شهر را آرایش دهند نه تنها شهر زیبا نمی شود بلکه شاهد آلودگی، آشفتگی و شلختگی بصری، خواهیم بود.
معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی در ادامه و در قالب پنل درباره قوانین مرتبط با تبلیغات محیطی و رویکردهای معاونت تبلیغات و درآمد در مدیریت و نظارت برتبلیغات محیطی در شهر تهران توضیحاتی را ارائه کرد.
دانشگاه علم و فرهنگ بر آن است تا با رویکرد علمی برای آشنایی مردم و دانشجویان به اهمیت تبلیغات، خاصه تبلیغات محیطی که موجب افزایش آگاهی مردم نسبت به محصولات ارائه شده در بازارها است، تبلیغات را با چهار رویکرد جامعهشناسی، هنر، کسب و کار و علوم ارتباطات مورد بررسی و بازخوانی قرار دهد تا به این ترتیب با ارتباط نزدیک بین سیاستگذاران، فعالان تبلیغاتی و جامعه دانشگاهی بتواند در آینده نزدیک با تخصصی کردن تبلیغات، حذف تبلیغات بیرویه و آلودگی تصویر صورت گیرد و بازتولید فرهنگ ایرانی - اسلامی در تبلیغات محیطی به زیباسازی محیط و جامعه شهریمان کمک کند.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است