آفتاب
عکاس برگزیده انجمن عکاسان سینما:

دستمزد عکاسان سینما پایین است/ بی‌توجهی برخی کارگردانان به عکس

دستمزد عکاسان سینما پایین است/ بی‌توجهی برخی کارگردانان به عکس

ایران انتظام که در جشن انجمن عکاسان سینما به عنوان عکاس برگزیده انتخاب شده است معتقدست دستمزد عکاسان در سینما پایین است.

ایران انتظام عکاس سینما که به تازگی جایزه بهترین عکس را از نخستین جشن عکاسان سینمای ایران از آن خود کرده است در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به عنوان یک عکاس در حوزه عکاسی فیلم روی این رشته بسیار حساسیت دارم و همین مساله سبب شده تا در انتخاب کارهای مختلف با مشکل مواجه شوم.

وی اضافه کرد: در دوران فعالیت خود در عرصه عکاسی سینما همیشه سعی کرده ام با کارگردانان و فیلمسازانی کار کنم که عکس برای آنها مهم است و بیشتر با کسانی کار کرده ام که شناخت کافی نسبت به حوزه عکاسی فیلم دارند. اهمیت دادن به عکاسی به این معنا است که کارگردان سلیقه بصری مناسبی دارد و روی قاب بندی فیلمش حساس است.

انتظام با تاکید بر اینکه گزیده کار کردن در حوزه سینما به معنای کم کار کردن است، بیان کرد: من خود علاوه بر عکاسی سینما، فیلمساز فیلم کوتاه هستم و به عکاسی هنری اهمیت می دهم، به همین دلیل همیشه به دنبال نتیجه مناسب در حوزه فعالیت خود هستم. در طول کار روی یک پروژه سینمایی همیشه سر صحنه حضور دارم و تلاش می‌کنم از لحظات مختلف عکس های خوب بگیرم و بارها بر گرفتن برخی از عکس ها در یک فیلم پافشاری کرده ام و همین مساله سبب شده تا از کار خود راضی باشم.

این عکاس سینمایی با اشاره به اینکه برای عکاسی در فیلم سینمایی «تابو» به کارگردانی خسرو معصومی جایزه بهترین عکس را از جشن عکاسان سینمای ایران دریافت کرده است، توضیح داد: کار با خسرو معصومی برای من بسیار مهم است، چرا که این کارگردان از جمله سینماگرانی است که عکس فیلم برایش از اهمیت بالایی برخوردار است. او به خوبی در فیلم های خود فضاسازی و کمپوزسیون را رعایت می کند.

وی ادامه داد: در طول فعالیت خود در این حوزه بارها پیشنهاد همکاری با پروژه هایی را داشته ام که می توانست من و کارم را بسیار مطرح کند زیرا فیلم و کارگردان مورد نظر در سینما به عنوان یک برند بودند اما زمانی که متوجه شدم تهیه کننده و کارگردان اهمیتی به حوزه عکاسی نمی دهند و تنها می خواهند چند عکس از فیلم داشته باشند، ترجیح دادم با آنها کار نکنم.

عکاس فیلم سینمایی «ابرهای ارغوانی» بیان کرد: البته در این میان تهیه کنندگان و کارگردانانی بودند که بعد از توضیحات من درباره اهمیت عکاسی فیلم، توجه آنها به این رشته زیاد شده است.

وی با اشاره به مشکلات حوزه عکاسی سینمایی توضیح داد: یکی از مهمترین مشکلات ما در این حوزه قراردادها و میزان اندک دستمزدهایی است که برای عکاسان در نظر می گیرند. در واقع بسیاری از سینماگران علاقه ای به افزایش دستمزد عکاسان ندارند و معمولا عکاسان فیلم با دستمزد بسیار کم در پروژه های سینمایی حضور دارند. این درحالی است که بسیاری از عکاسان از همین راه امرار معاش می کنند.

انتظام گفت: کافی است به میزان کار و تلاش عکاسان و تجهیزاتی که با خود به محل فیلمبرداری می برند، دقت شود تا دستمزد مناسب برای آنها در پروژه های سینمایی در نظر گرفته شود. در چنین شرایطی بسیاری از عکاسان حرفه ای سینما کمتر کار می کنند و در نهایت بسیاری از عکاسان جوان که هیچ سررشته ای از هنر عکاسی در سینما ندارند و تنها به دلیل علاقه مندی شان به هنر سینما وارد این عرصه می شوند.

وی با اشاره به عکاسانی مانند غوغا بیات که عکس های ماندگار و متفاوتی را از فیلم های مختلف گرفته اند، بیان کرد: زمانی وجود عکس هایی که توسط عکاسان حرفه ای در سینما گرفته شده بود، باعث شد تا ما به سمت هنر عکاسی برویم، اما امروز و در شرایطی که به وجود آمده فکر نمی کنم هنر عکاسی تا چند سال آینده دوام بیاورد.

انتظام در پایان با تشکر از هیات مدیره انجمن عکاسان سینمای ایران، گفت: افرادی مانند حافظ احمدی و علی نیک رفتار که خود اعضای هیات مدیره انجمن عکاسان سینمای ایران به شمار می روند، دلسوزانه تمام تلاش خود را می کنند و بدون هیچ چشم داشتی شبانه روز برای امنیت شغلی و حفظ حق و حقوق عکاسان سینمایی تلاش می کنند.

کد N833909

وبگردی