آفتاب

پرونده افشاگر ویکی‌لیکس به دادگاه عالی سوئد می‌رود

پرونده افشاگر ویکی‌لیکس به دادگاه عالی سوئد می‌رود

دادگاه عالی سوئد به درخواست استیناف "جولیان آسانژ"، بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی لیکس علیه حکم بازداشت وی در ارتباط با اتهام تجاوز و آزار جنسی رسیدگی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادگاه عالی سوئد با انتشار بیانیه‌ای بدون ذکر تاریخ مشخصی اعلام کرد: دادگاه عالی به درخواست استیناف آسانژ رسیدگی می‌کند.

سوئد در سال 2010 حکم بازداشتی را برای آسانژ صادر کرد که در پی شکایت دو زن که یکی ادعای تجاوز داشت و دیگری می‌گفت از سوی بنیان‌گذار ویکی‌لیکس مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته، صورت گرفت.

پس از آن هکر سابق استرالیایی در سال 2012 برای گریختن از اجرای حکم استرداد به سوئد، به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد.

آسانژ که در صورت ترک مکان سفارت بازداشت می‌شود، تاکنون با جدیت اتهام‌های مذکور را رد کرده است. درخواست استیناف آسانژ پس از آن به دادگاه عالی ارجاع شد که دادگاهی مدنی در سوئد ماه نوامبر درخواست استیناف وی را رد کرد.

آسانژ از سفر به سوئد امتناع می‌کند چراکه وی هراس دارد که از آن کشور به ایالات متحده آمریکا فرستاده شود و در آنجا در رابطه با افشای 500 هزار سند دیپلماتیک درباره عراق و افغانستان مورد بازجویی قرار بگیرد.

اسناد مذکور که سال 2010 منتشر شد، فایل‌های محرمانه ارتش درباره جنگ‌های عراق و افغانستان و نیز 250 هزار مکاتبه دیپلماتیک بود که موجب شرم‌زدگی آمریکا شد.

دادستان‌های سوئدی ماه مارس پیشنهاد دادند که در سفارت اکوادور در لندن از آسانژ بازجویی کنند و در واقع از درخواست پیشین خود مبنی بر اینکه آسانژ باید برای پاسخگویی به اتهاماتش راهی سوئد شود، عقب‌نشینی کردند.

این پرونده که پنج سال است به بن‌بست خورده است، در صورتی که زودتر مورد رسیدگی قرار نگیرد مشمول گذر زمان می‌شود.

انتهای پیام

کد N806012

وبگردی