آفتاب

چهارطاقی تیموری، بنایی با نقوش اسلیمی

چهارطاقی تیموری، بنایی با نقوش اسلیمی

بنای تاریخی چهار طاقی تیموری در شش کیلومتری شیروان و در قسمت شمال‌شرقی مقبره امام زاده حمزه رضا(ع) در شهر زیارت واقع شده‌است.

بنای تاریخی چهار طاقی تیموری در شش کیلومتری شیروان و در قسمت شمال‌شرقی مقبره امام زاده حمزه رضا(ع) در شهر زیارت واقع شده‌است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، این مقبره به یکی از سرداران تیمور با نام عید خواجه منسوب است که بنای آن با خشت و آجر ساخته شده و در مواردی با چوب استحکام بخشی شده‌است.

بنای چهارطاقی از بیرون نمای هشت ضلعی دارد و با عناصر مختلف از جمله طاق نماهایی با پوشش جناقی و آجرچینی خفته راسته در قسمت ساقه گنبد تزئین شده‌است.

ارتفاع گنبد این مقبره تاریخی از قسمت فوقانی بنا دومتر و ٥٠ سانت و تا زیر گنبد چهارمتر و ٢٠ سانتی‌متر است.

فضای درونی چهار طاقی دارای اندود گچی است و در جاهای مختلف و به ویژه تقاطع اضلاع از گچبری استفاده شده، همچنین این بنا سردابه‌ای دارد که سقف آن از بین رفته است.

بالای سردرهای بنای تاریخی چهار طاقی، دور تا دور به رنگ فیروزه‌ای گچبری و کتیبه ایجاد شده که آثار آن بخوبی مشاهده می‌‎شود و در گچ‌برها و کتیبه‌ها علاوه بر خط از نقوش اسلیمی نیز استفاده شده است.

امامزاده حمزه رضا نیز یکی از بقاع متبرکه اماکن تاریخی شهرستان شیروان است که در شهر زیارت قرار گرفته و به حمزه ابن موسی الکاظم(ع)، از برادران امام رضا (ع) منسوب است.

بنای این آرامگاه پلان مستطیلی است و چهار ورودی در جهات اصلی آن قرار دارد.

دیوارهای خارجی بنای امام زاده با طاق‌نماهای قوس‌دار نماسازی شده و ایوان ورودی اصلی در ضلع جنوبی کاشی‌کاری شده است.

به طور دقیق تاریخ ساخت این بنا مشخص نیست، ولی با توجه به نوع پلان، نماسازی­‌ها و شیوه اجرای گنبد و طاق و قوس‌ها به احتمال فراوان در دوره صفوی بنا شده و بعدها طی چندین مرتبه تعمیر شده است.

انتهای پیام

کد N767126

وبگردی