آفتاب
معاون سازمان خصوصی سازی اعلام کرد

2 شرکت پالایشگاهی در لیست سهام عدالت/ سال آینده، پایان واگذاری‌ها

2 شرکت پالایشگاهی در لیست سهام عدالت/ سال آینده، پایان واگذاری‌ها

پالایشگاه‌های نفتی کشور در حالی سالی پرافت و خیز را در بورس به پایان می برند که نمادهای این گروه در بازار سرمایه هم چنان بسته مانده و واگذاری مهم ترین پالایشگاه های نفتی کشور را در ابهام قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پالایشگاه‌های نفتی آبادان و اراک که به عنوان قدیمی ترین و دیگری مدرن ترین پالایشگاه های نفتی کشور را یدک می کشند که اولی با 102 و دیگری با 21 سال تولید نفت در این عرصه فعالیت می کنند که هر کدام سالانه با 26 درصد تولید و شازند اراک با 12 میلیون لیتر بنزین در سال مطابق با آخرین استاندارد های اروپا توانسته هم چنان جایگاه ویژه ای برای خریداران سهام این شرکت ها داشته باشد.

هرچند در سال های اخیر زمزمه های عرضه این دو پالایشگاه با وجود ثبت آن ها در سازمان بورس از سوی مسوولان به گوش رسیده اما به باور برخی کارشناسان سقوط جهانی قیمت نفت و متوقف بودن این نمادها طی یک سال اخیر سبب شده تا واگذاری این پالایشگاها به تعویق بیفتد.

در این باره معاون سازمان خصوصی سازی گفت: با تصویب و موافقت هیات دولت مبنی بر اختصاص 40 درصدی سهام این دو پالایشگاه به سهام عدالت تا پایان سال جاری، ما شاهد اجرائی شدن این واگذاری در سال آینده خواهیم بود.

داود خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت واگذاری پالایشگاه‌های نفت آبادان و اراک اظهار کرد: با رایزنی‌ها و موافقت صورت گرفته وزارتخانه های نفت و اقتصاد، 40 درصد این واگذاری به سهام عدالت اختصاص خواهد یافت که در کمیسیون های اقتصادی دولت در حال بررسی و پیگیری است و امیدواریم که مجوز این واگذاری‌ها تا پایان سال از سوی دولت تصویب و نهائی شده تا در سال آینده اجرائی شود.

وی ادامه داد: 60 درصد سهام باقی مانده این دو پالایشگاه هم چنان در اختیار دولت باقی خواهد ماند و در بورس پذیرش نمی شوند.

معاون برنامه ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی در پاسخ به این سوال که آیا واگذاری‌ها در سال آینده ادامه خواهد داشت؟ گفت: سال 1394، وقت اضافه و پایان واگذاری ها است و هرآنچه را ما در سال 1393 نتواسته ایم عرضه کنیم باید در سال 1394 انجام دهیم. در سال جاری دو سوم این واگذاری ها به دلایل مشکلات ساختاری و حقوقی شرکت ها یا مشکلات حاکمیتی که دارند سهام آن ها مورد اقبال سهام داران قرار نگرفت که سازمان خصوصی هم چنان گزارشات این شرکت ها را برای عرضه در بورس، بررسی و پیگیری می کند.

خانی افزود: دولت نیز در لایجه بودجه سال1394 به مسئله واگذاری اشاره کرده و مجلس نیز مصوبات این لایحه را تصویب کرده تا واگذاری‌ها پایان یابد. سازمان خصوصی سازی نیز در لیست خود، شرکت هایی را که با رد دیون واگذار شده بودند را پس گرفته و دوباره واگذار خواهد کرد، هم چنین ماده2 اصل 44 آیین نامه سال 1388 را که قدیمی شده را مورد بازنگری قرار داده تا مصادیق گروه یک و دو باقی مانده در گروه واگذاری قرار گیرد.

وی هم چنین در پاسخ به این سوال که در صورت عدم موفقیت در واگذاری ها چه خواهید کرد؟ گفت: ما مباحث انحلال را نیز در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا در صورت عدم استقبال سهام داران حقیقی و حقوقی این گزینه را نیز دنبال کنیم.

واگذاری شرکت ملی پخش و فرآورده های نفتی منتفی شد/ عرضه جایگاه های پمپ بنزین به صورت یک جا

معاون برنامه ریزی، با بیان این که واگذاری شرکت ملی پخش و فرآورده های نفتی منتفی شده است تصریح کرد: به پیشنهاد وزارتخانه های نفت و اقتصاد قرار شده است تمام پمپ بنزین های سراسر کشور از این به بعد به صورت یک جا نه به صورت تک تک مانند آنچه که در استان گلستان رخ داد صورت بگیرد تا ما شاهد ریسک کم تر و بازدهی تجمیع شده باشیم و تقاضا کنندگان واقعی نیز که توانایی بالایی در این حوزه دارند به بحث واگذاری جایگاه ها وارد شوند.که این آگهی های واگذاری جایگاه های پمپ بنزین در سال آینده منتشر خواهند شد.

عرضه دوباره واگذاری های بیش از تعهد

وی در خصوصی واگذاری دوباره برخی از شرکت ها در بورس نیز افزود: در سال های گذشته ما شاهد واگذاری بیش تر از تعهد دولت مانند شرکت های پالایشگاهی بوده ایم که 30 تا 40 درصد سهام این شرکت ها به سهام عدالت اختصاص یافته بود که هر دو این شرکت های متضرر شده اند زیرا سهام عدالت نتواست هم پای بقیه سهام داران حرکت کند و هم این که سهام عدالت در جایی قرار داشت که بقیه سهام از آن اطلاعی نداشتند مثل پالایشگاه نفت تهران که بخش زیادی از آن را به سهام عدالت اختصاص داده بودند که با تلاش های فراوان در حال حاضر سهام این پالایشگاه در اختیار دولت قرار گرفته است و هم چنین برخی از پالایشگاه ها به سهام عمومی تامین اجتماعی که نهاد غیر تخصصی در این زمینه واگذار شده بود که دوباره به سازمان خصوصی سازی سازی بازگشت و زمینه عرضه آن ها در حال فراهم شدن است.

خانی با اشاره به عرضه ی دوباره ی پالایشگاه های نفت لاوان و بندرعباس تاکید کرد: نفت لاوان و بندر عباس بیش از تعهد دولت واگذار شده بودند که پس از یک دوره بررسی سازمان روی این شرکت ها دوباره در بورس عرضه خواهند شد.

اختصاص 30 هزار میلیارد تومانی برای انتشار آگهی در سال جاری

معاون برنامه ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی با رد هرگونه عدم تمایل دولت به خصوصی سازی گفت: دولت در سال جاری در دو تا چهار نوبت آگهی واگذاری منتشر که هزینه این آگهی ها به 30 هزار میلیارد تومان رسیده و فقط 3 هزار میلیارد تومان از این واگذاری ها نصیب دولت شده که نشان دهند عزم جدی برای خصوصی سازی بوده است.

شرکت ها براساس خالص دارائی ها واگذار شده اند

خانی در پاسخ به سوال بسته بودن نماد های پالایشگاهی و عرضه ی این شرکت ها در بورس نیز افزود: قیمت های صورت گرفته براساس دارائی منهای بدهی بوده که ارزش خالص دارائی ها به دست می آید. که شرکت نفت کرمانشاه نیز براساس این مدل در فرابورس تا پایان سال یا در سال آینده واگذار خواهد شد.

انتهای پیام

کد N764358

وبگردی