آفتاب

دیوان غزلیات فرزانه خجندی به فارسی و سیریلیک

دیوان غزلیات فرزانه خجندی به فارسی و سیریلیک

دیوان غزلیات فرزانه خجندی به خط فارسی و سیریلیک منتشر شد.

به گزارش ایسنا، دیوان غزلیات این شاعر اهل تاجیکستان، با دو خط فارسی و سیریلیک با همکاری وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خجند توسط مؤسسه «ناشر» به چاپ رسیده است. این دیوان که با همت صالح ظریف‌زاد از فعالان فرهنگی شهر خجند، در دو جلد و بیش از هزار صفحه منتشر شده دربردارنده 500 غزل از فرزانه خجندی است.

صالح ظریف‌زاد در مقدمه این کتاب ضمن سپاس از مسعود احمدوند وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خجند برای همکاری در انتشار دیوان غزلیات فرزانه، چنین نوشته است: «گردآوری غزلیات فرزانه، مدت‌ها قبل آغاز شده بود از جمله به اهتمام پرفسور مطلوبه میرزایونس سال 2008 با عنوان صد برگ غزل مجموعه اولین غزلیات فرزانه در شهر خجند به زیور طبع آراسته شد.» وی سپس به مجموعه شعرهای دیگر این شاعر که در تهران، خجند، دوشنبه، مسکو، سمرقند، لندن و مینسک منتشر شده، اشاره و دیوان غزلیات را بیست و پنجمین اثر او عنوان می‌کند.

او سپس نوشته است: «نظر پرفسور عبدالنی ستارزاده را تأکید می‌کنم که پیوندهای ادبی فرزانه با شعر گذشته و کنونی فارسی تاجیکی بخصوص با مولانا، حافظ، کمال، لایق، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی، ارتباط با عرفان، دین و مذهب، سهم این سیمای برجسته در رشد شعر حاضر تاجیکی و نوع‌های گوناگون آن (غزل، شعر نیمایی و سپید) ابتکارات نجیبانه و بی‌شک خلاقه‌شان در شعر از موضوع‌های مهم کارهای زحمت‌پسند پژوهندگان محسوب می‌شوند.»

در چاپ این اثر که با کاغذ گلاسه و حاشیه‌های اسلیمی چهاررنگ منتشر شده است احمد رحمت‌زاد، تاجی‌بای سلطانی، مفتونه رحمت‌الله و عبدالفتاح حاجی‌اف به عنوان ویراستار و مصحح متن و اعظم خجسته، مطلوبه عاقل اوا و گلسره محموداوا به عنوان برگرداننده به خط فارسی همکاری داشته‌اند.

فرزانه خجندی (عنایت حاجی‌یوه) متولد 1343 دارنده عنوان «شاعره خلقی تاجیکستان»، ساکن شهر خجند است. او در خانواده‌ای ادیب و دانشگاهی پرورش یافت و همسرش طالب کریمی (آذرخش) نیز از شاعران نوگرا و موسیقی‌دانان خوب تاجیکستان است.

بر اساس این خبر، فرزانه از پیشگامان شعر امروز فارسی در تاجیکستان به شمار می‌رود. او امسال در مراسم شعرخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب شرکت کرد و غزل «شبت خوش باد و روزت خوش» را خواند. همچنین از او در همایش شاعران پارسی‌گو که تیرماه سال جاری در اصفهان برگزار شد، تجلیل شد. گزیده‌ای از شعرهای او با نام «پیام نیاکان» در سال 1376 با انتخاب قیصر امین‌پور توسط انتشارات سروش در تهران منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N698069

وبگردی