آفتاب

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم در انتظار خط ریلی و طرح توسعه

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم در انتظار خط ریلی و طرح توسعه

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم، با بیان اینکه سلفچگان در انتظار خط ریلی و طرح توسعه است، گفت: با توجه به اینکه سلفچگان قلب تپنده اقتصاد ایران است باید تمهیدات لازم جهت راه اندازی خط ریلی هرچه زودتر فراهم شود.

محمود زمانی قمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، با تاکید بر اهمیت راه اندازی خط ریلی در منطقه افزود: در راستای توسعه اقتصادی استان نیاز به یک خط ریلی متصل به خطوط مهم ریلی کشور است.

وی ادامه داد: اتصال خط راه آهن با جدیت کار خود را آغاز کرده است که طی ماههای آینده ریل گذاری راه آهن آغاز می شود امید است طی 15 ماه آینده خط ریلی سلفچگان به بهره برداری برسد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در مورد قابلیت‌های مهم خط ریلی در منطقه اظهار داشت: اتصال راه آهن می تواند هزینه‌های انتقال را به یک سوم کاهش دهد ضمن اینکه صاحبان کالا از مبادی ورودی کشور با اطمینان کامل کالای خود را وارد می کنند و حتی نگرانی‌های موجود ستاد مبارزه با قاچاق کالا از بین خواهد رفت.

وی عنوان کرد: با سرعت بخشی به راه اندازی راه آهن و وصل آن به راه آهن کشور و 1500 هکتار طرح توسعه منطقه شاهد شکوه بیشتر سلفچگان خواهیم بود به ویژه اینکه تحریم‌های اقتصادی در سالهای اخیر بسیاری از واحد را تعطیل کرد امید است تلاش دولت در توسعه زیرساختهای این منطقه موثر باشد.

زمانی قمی درباره پتانسیل های فعلی منطقه سلفچگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 110 واحد تولیدی و خدماتی با اشتغال زایی 2500 نفر به صورت مستقیم و 6 هزار نفر غیر مستقیم فعال می باشد.

وی در ادامه در خصوص جایگاه منطقه اقتصادی سلفچگان و ضرورت رفع موانع و مشکلات فراروی فعالان اقتصادی گفت: در جهت ایجاد این منطقه اهداف و سیاست های راهبردی در تسهیل فعالیت های تولیدی و صادراتی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه سلفچگان با اشاره به مهم ترین ویژگی های این منطقه افزود: سلفچگان در واقع قلب تپنده اقتصاد ایران است چرا که دارای مزیت های متفاوتی با سایر مناطق اقتصادی دارد که شامل قرار گرفتن در مرکز کشور و در میان راههای دسترسی به استان های پر جمعیت صنعتی و مراکز تصمیم گیر همچون تهران و امنیت بالا می باشد.

وی ارائه مجوزهای لازم و کاهش پیچیدگی های اداری را از مشخصات مهم مناطق آزاد اقتصادی برشمرد و تصریح کرد: اولین هدف منطقه اقتصادی سلفچگان سهولت بخشی به فعالیت سرمایه گذاران و کارآفرینان است چرا که برخی از بروکراسی‌های اداری راندمان فعالیت های اقتصادی را کند می کند.

زمانی قمی اظهار داشت: قوانین موجود در منطقه اقتصادی سلفچگان راهگشای توسعه فعالیت‌های تولیدی و صادراتی خواهد بود و با سهل شدن بروکراسی‌ها واحدهای اقتصادی سریع تر استقرار می یابند به همین دلیل سلفچگان ظرفیت‌های مهمی دارد که می تواند سرمایه گذاران خارجی را جذب نماید.

وی با بیان اینکه باید پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در منطقه سلفچگان را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی معرفی کرد گفت: حضور سرمایه گذاران می تواند به استعدادهای تولیدی و صادراتی در منطقه جهت بدهد و حتی تولیدات ایرانی فرصتی را برای حضور در بازارهای جهانی به دست بیاورند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان درباره پنجره واحد تجاری در سلفچگان نیز افزود: این واحد یک ظرفیت بالنده در رفع موانع و مشکلات اقتصادی فراروی سرمایه گذاران است زیرا دستگاه‌های اداری استان که هر یک باید به مدت طولانی جوابگوی نیازهای سرمایه گذاران در اخذ مجوزها باشند در یک جلسه حضور می یابند و پرونده‌ها را ارزیابی می کنند.

زمانی عنوان کرد: این یک مدل موفقی است که باید در کل کشور پیاده شود تا همه تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و کارآفرینان با خیالی آسوده وارد عرصه‌های صنعتی و تولیدی شوند ما می توانیم این مدل موفق را در کل کشور نهادینه نمائیم.

وی با ابراز خرسندی از نتایج به دست آمده از پنجره واحد تجاری در سلفچگان اظهار کرد: وجود بروکراسی ها و پروسه‌های طولانی تولید توسط دستگاههای متعدد و ارائه پاسخ‌های نسنجیده و غیر کارشناسی می تواند سرمایه گذار را دلسرد کند در حالی که پنجره واحد تجاری مانع از سرگردانی سرمایه گذار می شود و می تواند او را جذب نماید.

وی حضور شرکت‌های دانش بنیان را یکی از نیازهای مهم در منطقه دانست و افزود: می توان با رفع موانع و معرفی منطقه، از شرکت های دانش بنیان در جهت انتقال تکنولوژی و دانش روز بهره گرفت زیرا جهانی شدن صنعت متناسب با آخرین تکنولوژی می تواند دستاوردهای مهمی در تولید و صنعت به وجود بیاورد و ما را به توسعه ای پایدار برساند.

مدیر عامل منطقه ویژه سلفچگان بیان داشت: سلفچگان به عنوان یک بندر خشک برای بنادر دریایی یک کرانه محسوب می شود و می توان سلفچگان این قلب اقتصادی کشور را به محلی برای دپوی کالا و بارانداز تجاری مورد استفاده قرار داد.

انتهای پیام

کد N678450

وبگردی