آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد؛

جایی برای نمایش زیباترین مکتب فلزکاری/ اسب بالدار راهی باغ مفرغ می شود

جایی برای نمایش زیباترین مکتب فلزکاری/ اسب بالدار راهی باغ مفرغ می شود

کوهدشت - استاد محمدحسین آزادبخت تندیس ساز لرستانی از نصب چهارتندیس مفرغی دیگر تا پایان سال در باغ مفرغ خرم آباد خبر داد تا این باغ میزبان الگوهایی از شاهکارهای باستانی جهان باشد.

سازنده تندیس های مفرغی لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که تاکنون دو تندیس مفرغی در باغ مفرغ لرستان واقع در خرم آباد نصب شده است، گفت: چهار تندیس مفرغی دیگر در حال ساخت هستند که دو تندیس در ایام مبارک دهه فجر و دو تندیس دیگر تا پایان سال ۹۳ در این باغ نصب خواهند شد.

محمد حسین آزادبخت ادامه داد: تنوع مفرغ های لرستان بسیار گسترده است و نمی توان به ساخت و نصب همه آنها پرداخت، بنابراین با مشاوره کارشناسان تصمیم گرفتیم مفرغ هایی را که اصالت لرستانی بودن آنها محرز شده است را انتخاب کنیم.

استاد آزادبخت افزود: با توجه به تنوع مفرغ های لرستان، تعدادی انتخاب شد تا تندیس هایی با ترکیب فلز و سیمان همانند آنها ساخته شود.

این هنرمند لرستانی بیان داشت: دو ورد از این تندیس ها بر اساس ظروف مفرغی متعلق به سه هزار سال قبل ساخته می شود.

وی با بیان اینکه این ظروف مفرغی منحصر به لرستان هستند، اظهار داشت: یکی دیگر از این الگوها سرپرچمی مشبک مفرغی متعلق به لرستان است که در نوع خود یکی از شاهکارهای هنرهای تجسمی در جهان باستان به شمار می آید.

آزادبخت افزود: این اثر تاریخی درحال حاضر در موزه لوور پاریس نگهداری می شود و بازار بورس تهران فرم این سرپرچم را به عنوان لوگوی خود انتخاب کرده است.

این تندیس ساز لرستانی گفت: یکی دیگر از تندیس های درحال ساخت که قرار است تا پایان سال در باغ مفرغ لرستان نصب شود، تندیس اسبی بالدار و تزئین شده است که بسیار ماهرانه ساخته شده است.

محمدحسین آزادبخت ادامه داد: این تندیس براساس لگامی مفرغی ساخته می شود که در لرستان کشف شده است.

وی اظهار داشت: لگام ها از نفیس ترین اشیای مفرغی هستند که مهارت سازندگان آنها پس از هزاران سال تحسین هنرمندان هنرهای تجسمی امروز را برمی انگیزد.

استاد آزادبخت یادآور شد: اهمیت انتخاب این نمونه هنگامی دوچندان شد که سنگواره ای متعلق به اسب های باستانی کشف شد که میلیون ها سال پیش در لرستان می زیسته اند.

سازنده تندیس های باغ مفرغ لرستان که در حین ساخت این تندیس ها دچار آسیب دیدگی شده است ابراز امیدواری کرد که ادامه کار تکمیل این چهار تندیس را طی روزهای آینده از سر بگیرد.

بنابر این گزارش مفرغ لرستان، محصول هنرمندی قومی هنرمند و هنرآفرین است که آثاری آمیخته به چابکی و چیره دستی با الهام از طبیعت اطرافشان داشته‌اند؛ مکتب فلزکاری که ضرورت معرفی آن بیش از پیش احساس می‌شود.

بشر در هزاره پنجم ق. م توانست به تکنیک ذوب سنگ مس دست یابد و انقلابی در صنعت فلزکاری ایجاد کند که نتیجه منطقی این تحول، تنوع زیاد اشیاء فلزی بود. این تکنیک جدید نتایج مثبت دیگری را هم در فرهنگ و تمدن بشری به بار آورده بود، انسان هزاره سوم ق. م. توانست با آمیختن مس و فلزات دیگری همچون قلع، آلیاژی به نام مفرغ به وجود آورد.

به کارگیری این آلیاژ در صنعت فلزکاری که همزمان با تحولات دیگری نظیر پیدایش خط، پیدایش سیستم تجارت و شهرنشینی بوده، عصر مفرغ را نزد باستان شناسان از اهمیت خاصی برخوردار کرده است.

عصر مفرغ، یکی از شاخص ترین دوران های فرهنگ بشری به شمار می‌رود و شاهد زیباترین و عجیب ترین آثار در این دوره زمانی چند هزار ساله در میان ملل مختلف هستیم.

ابزار و سلاح‌های مفرغی از هزاره سوم ق. م. به بعد در درون گورهای سنگی دفن شده اند، لیکن پرکاربردترین مفرغ هایی که منحصر به فرد است از غرب ایران و در خطه لرستان پیدا شده و در حقیقت زیباترین مکتب فلزکاری را می توان در لرستان مشاهده کرد. مفرغ های لرستان در دوره زمانی از حدود ۲۶۰۰ تا ۷۰۰ ق. م. ساخته شده‌اند.

مفرغ لرستان، محصول هنر قومی کوهستانی است که هنری آمیخته به چابکی و چیره دستی با الهام از طبیعت اطرافشان داشته‌اند. نیروی تخیل این هنرمندان باستانی در روش کارشان اعجاب انگیز بوده که در انعکاس آن بر روی آثار مفرغی به وضوح نمایان است.

در راستای معرفی زیبایی های این هنر - صنعت به همت شهرداری خرم آباد باغ مفرغ در خرم آباد با دو تندیس افتتاح شد تا در انتظار دیگر تندیس ها باقی بماند، تندیس هایی که استاد محمد حسین آزادبخت سازنده آنها از مراحل پایانی ساخت چهار تندیس دیگر برای نصب در این باغ خبر داد.

کد N667163

وبگردی