آفتاب

تظاهرات هزاران مکزیکی در اعتراض به قتل‌عام دانشجویان

تظاهرات هزاران مکزیکی در اعتراض به قتل‌عام دانشجویان

سه ماه پس از ناپدید شدن و قتل‌عام 43 دانشجوی مکزیکی، هزاران تن از مردم این کشور به خیابان‌های مکزیکو سیتی آمدند و شعار "عدالت، عدالت" سر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این دانشجویان در 26 سپتامبر مفقود شدند و طبق گزارش‌ها، به دست یک گروه تبهکار تحت حمایت پلیس قتل‌عام شده‌اند و همین امر موجی از اعتراضات سراسری را به راه انداخت و به بحرانی برای انریکه پنانیتو، رئیس‌جمهوری مکزیک تبدیل شد.

در تازه‌ترین دور از اعتراضات مکزیکو سیتی، خانواده، بستگان و دوستان دانشجویان قربانی روز جمعه به خیابان‌ها آمدند و پس از آن سایر دانشجویان و استادان به آنها پیوستند که مجموعا حدود 3000 تن بودند. معترضان با حمل تصاویر دانشجویان و حمل پرچم بزرگی از مکزیک، شعار «ما آنها را زنده می‌خواهیم» سر دادند. البته معترضان به جای رنگ قرمز و سبز پرچم کشورشان، از رنگ مشکی استفاده کرده بودند تا تاثر خود را از تراژدی به وقوع پیوسته، اعلام کنند.

رهبر معترضان با اشاره به نام دانشکده دانشجویان مقتول، فریاد می‌زند: «آیوتزیناپا چه می‌خواهد؟» و مردم نیز پاسخ می‌دادند: «عدالت عدالت».

چنانچه مرگ تمام دانشجویان تایید شود، این تراژدی بدترین قتل‌عام در جنگ با مواد مخدر است که تاکنون بیش از 80 هزار کشته بر جای گذاشته و 22 هزار تن از سال 2006 در جریان آن در مکزیکو ناپدید شده‌اند.

طبق اعلام مقام‌ها، پلیس مرتبط با تبهکاران در ماه سپتامبر به اتوبوس حامل دانشجویان در شهر ایگوآلا حمله کرد. گفته می‌شود حمله مذکور به دستور شهردار و همسرش انجام شده و شش تن دیگر نیز در جریان آن کشته شده‌اند. پلیس بعدا دانشجویان را به اعضای باند مواد مخدر "گوئرروز یونیدوس" تحویل دادند و این گروه تبهکار نیز می‌گوید که آنها را با کامیون به منطقه‌ای دورافتاده برده و آنها را کشته و سوزانده است.

طبق اعلام این گروه، بقایای آنها نیز در رودخانه ریخته شده است و تاکنون تنها جنازه یکی از دانشجویان شناسایی شده است.

انتهای پیام

کد N643978

وبگردی