آفتاب

از آلفونس گابریل تا مسعود سعد سلمان

از آلفونس گابریل تا مسعود سعد سلمان

نشست بررسی آثار آلفونس گابریل برگزار می‌شود.

نشست بررسی آثار آلفونس گابریل برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، در روز سه‌شنبه یازدهم آذر ساعت ۱۵ نشست ویژه‌ای برای بررسی آثار آلفونس گابریل در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود که در این نشست، مهندس برنهارد ویدر معمار و نویسنده‌ اتریشی درباره‌ آثار آلفونس گابریل سخن می‌گوید.

از علاقه‌مندان دعوت شده برای حضور در این نشست به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود.

آلفونس گابریل که جغرافی‌دان، پژوهشگر، پزشک و سفرنامه‌نویس اتریشی بود به همراه همسرش سه بار به ایران سفر کرده است. سفر اول در ۱۹۲۸ و سفر دوم و سوم او در ۱۹۳۳ و ۱۹۳۷ روی داد که گزارش آن با عنوان «در شرق دور از دنیا» منتشر شد. او پنج کتاب درباره‌ کویرهای ایران نوشت و در یک بررسی علمی آن‌ها را از نظر جغرافیایی، زمین‌شناسی، گیاه‌شناسی و جانورشناسی مورد مطالعه قرار داد. کتاب «عبور از صحاری ایران» گابریل به قلم فرامرز نجدسمیعی به فارسی ترجمه شده است.

***

کتاب «گفت‌وگو با مسعود سعد سلمان» بررسی می‌شود.

کتاب «گفت‌وگو با مسعود سعد سلمان» از مجتبی عبدالله‌نژاد به تازگی به همت انتشارات هرمس منتشر شده است. نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه یازدهم آذر ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی این کتاب اختصاص دارد که با حضور شمس لنگرودی، مهدی محبتی و مجتبی عبدالله‌نژاد در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود.

در خبر برگزاری این نشست عنوان شده است: مجتبی عبدالله‌نژاد در فرصتی مناسب به دیدار مسعود سعد سلمان رفته است و در گفت‌وگویی مبسوط از زندگی و آن‌چه بر او گذشته، پرسیده است. از شعرهایش و از دوره‌ زندان او، از تولدش در لاهور و از زندگی‌اش در غزنین، از چگونگی حکمرانی سیف‌الدوله، از این‌که چگونه از بزرگ‌ترین قصیده‌سرایان زبان فارسی شد، از حبسیه‌ها و شهرآشوب‌هایش پرسیده است. مسعود سعد سلمان هم به دقت به پرسش‌های عبدالله‌نژاد پاسخ گفته و به اشتباهاتی که در تذکره‌ها و تواریخ درباره‌ او نوشته شده اشاره و آن‌ها را تصحیح کرده است.

انتهای پیام

کد N602813

وبگردی