آفتاب

شیر بالدار ساسانی در تذهیب‌های آزرم گین

شیر بالدار ساسانی در تذهیب‌های آزرم گین

این روز‌ها نمایشگاه تذهیب و فوتومدیا مامک آزرم گین با عنوان «فیروزه‌های کویر» در گالری شکوه افتتاح شده است.

آزرم گین که بیش از ۲۵ سال است در زمینه خلق آثار تذهیب فعال است، در نمایشگاه آثار خود؛ ۱۹ اثر تذهیب و مینیاتور را به همراه شش اثر فتو مدیا، یک چیدمان و یک ویدئو آرت به تماشا گذاشته است که بخشی از عواید آن به کودکان تحت پوشش موسسه نیکوکاری مهر آفرین اختصاص می‌یابد.

به گزارش ایلنا؛ مامک آزرم گین در مورد آثاری که در این نمایشگاه ارائه داده؛ گفت: در این نمایشگاه آثار تذهیبی به تماشا گذاشته‌ام که به عنوان حاشیه و برای تزیین تابلوهای نگارگری و خط بکار گرفته نشده بلکه به تنهایی توانسته هنر مستقلی باشد و بصورت یک تکنیک اجرایی و تابلوی موضوعی معرفی شود. تذهیب می‌تواند بعنوان یک هنر تجسمی معنی و مفهوم داشته باشد. در این بین چند سالی است که احساس می‌کنم برای به روز شدن هنر تذهیب نباید فقط بر روی موضوع آن کار کرد بلکه باید از تکنیک‌های جدید بهره گرفت.

او اضافه کرد: وقتی افراد در دوره معاصر زندگی می‌کنند باید از امکانات معاصر هم استفاده کنند، بنابراین با توجه به علاقه‌ام به عکاسی و گرایش هنر جدید به عکس و کامپیو‌تر سعی کردم با تکنیک فوتومدیا که تلفیق عکس و تذهیب است آثارفتومدیایی ارائه دهم که عکاسی آن‌ها توسط علی اصغر دانش‌پور انجام شده است.

ژآزرم گین در مورد انتخاب عنوان «فیروزه‌های کویر» برای این مجموعه آثارش گفت: آثار تذهیب روی کاغذ‌هایی کار می‌شود که با چای رنگ می‌شوند و رنگ چایی شبیه به رنگ کویر است و رنگ‌های دیگر که بیشتر بر روی آن کار می‌شود لاجورد و فیروزه است. من معمولا در آثارم از فیروزه زیاد استفاده می‌کنم، حس می‌کنم رنگ‌های تذهیب مثل فیروزه‌ای در کویر می‌درخشند. از طرفی بخاطر مظلوم واقع شدن هنر تذهیب، فکر می‌کنم تذهیب مانند فیروزه‌ای در کویر گم شده است اما سعی دارم با تلاشم در این زمینه دوباره آن را نمایان سازم.

هنرمند در آثار تذهیب از نقوش و رنگ‌ها برای رسانیدن معانی ذهنی‌اش بهره گرفته است، موضوعات آثارش بیشتر مربوط به مسائل فلسفی و آفرینش است، او در اثری با عنوان «آفرینش» پس از مطالعه سمبل‌های آفرینش در تمامی ادیان آن‌ها را در این اثر تلفیق کرده است.

تذهیب‌ها روی کاغذ‌هایی با زمینه رنگ شده با پوست گردو و چای کار شده‌اند و آزرم گین در آن‌ها بیشتر از ورق طلا، لاجورد، فیروزه و سرنج ورنگ‌های سنتی که بصورت پودر هستند که امروزه کار با آن‌ها بسیار سخت است بهره گرفته.
او تابلوی شیر بالدار را هم بصورت تذهیب و هم در قالب آثار فتومدیا ارائه داده است، وی در این رابطه گفت: شیر بالدار یا شیر دال، شیری است که سر عقاب دارد و مجسمه‌ای مربوط به دوره ساسانی است، این اثر را هم با تکنیک هندسه و نقوش کار کردم و هم بصورت فتومدیا ارائه داده‌ام. این شیر اسطوره‌ای است که هم در ایران و هم در کشورهای اروپایی وجود دارد. بنا به علاقه شخصی‌ام به اسطوره‌ها و گربه سانان دوست داشتم بر روی آن بیشتر کار شود.

در بین آثار فتومدیا، آزرم گین یک اثر چیدمان به نمایش گذاشته است. او در تابلویی عکس‌هایی مچاله شده از آثار باستانی و بناهای تاریخی ایران را با پوست موزهایی تلفیق کرده است، در پایین این تابلو نیز چهار استوانه شیشه‌ای قرار دارد که عکس‌های آثار باستانی به صورت مچاله شده در آن دیده می‌شود، او در مورد این اثر توضیح داد: ایران گذشته غنی دارد و نشانه ظاهری آن آثار باستانی است اما متاسفانه توجه مناسبی چه از طرف افرادی که وظیفه حفظ و نگهداری از این آثار را دارند و چه از طرف مردم از این آثار نمی‌شود. از پوست موز به عنوان نماد زباله در این آثار بهره گرفته‌ام و دوست دارم از این طریق به مخاطبان تذکر دهم که به نگهداری و محافظت این بنا‌ها توجه کنند.

ویدئو آرتی با موضوع آفرینش و زمان سه دقیقه در فضایی از گالری نمایش داده می‌شود، این ویدئو با ایده خود هنرمند از تلفیق تصاویر کهکشان، آسمان و ستاره‌ها با آثار تذهیب وی توسط گروه «محراب» اجرا شده است. هدف از ارائه این اثر نشان دادن نمادهای تذهیب در طبیعت است.

مامک آزرم گین در طی بیش از ۲۵ سال فعالیت‌های هنری، در بیش از ۶۰ جشنواره، بینال و نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی در ایران و خارج از کشور چون: سوئد، روسیه، دبی و چندین شهر آلمان شرکت کرد و از بازخورد تاثیر آثارش بر مخاطبان برای تکامل آن‌ها بهره جست.

او عضو چندین انجمن هنری و محیط زیستی در ایران و خارج از کشور نیز هست و در طی سفر‌هایش کارگاه‌های تخصصی و آموزشی متعدد برپا کرده است؛ مقام‌ها و دیپلم‌های افتخار، مصاحبه‌ها و چاپ آثارش در مجلات و کتب معتبر دنیا در رزومه‌اش جای دارند. در سال۲۰۰۷ بورسیه آکادمی زولتیوره در شهر اشتونگارت آلمان بود و در سال ۲۰۰۹ از طرف جشنواره «هزار و یک ایران» در شهر کارسروههٔ آلمان دعوت شد و در کنار هنرمندان بنام زن ایرانی که در رشته‌های مختلف هنری دعوت شده بودند، در گالری gedok به صورت یک نمایشگاه انفرادی آثارش را به نمایش گذاشت.

نمایشگاه آثار تذهیب و فوتومدیا «فیروزه‌های کویر» تا پنجم آذرماه۹۳ در گالری شکوه واقع در بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹دایر است و علاقمندان می‌توانید همه روزه از ساعت ۴ تا ۸ عصر از این آثار دیدن نمایند.

کد N593559

وبگردی