آفتاب
فیلمبردار «آرایش غلیظ» به مهر گفت:

اهمیت جغرافیا باعث شد از لنز باز استفاده کنم/ حسِ خوب فیلمبرداریِ نگاتیو

اهمیت جغرافیا باعث شد از لنز باز استفاده کنم/ حسِ خوب فیلمبرداریِ نگاتیو

علیرضا برازنده با اشاره به اینکه «آرایش غلیظ» به صورت نگاتیو فیلمبرداری شده است، عنوان کرد به دلیل جاده‌ای بودن فضای فیلم و اهمیت جغرافیا ناگزیر از لنز باز استفاده کرده است.

علیرضا برازنده درباره کم و کیف فیلمبرداری «آرایش غلیظ» به کارگردانی حمید نعمت‌الله به خبرنگار مهر گفت: پس از اینکه برای فیلمبرداری «آرایش غلیظ» دعوت شدم، گپ و گفت‌های بسیاری با حمید نعمت الله مبنی بر چگونگی فیلمبرداری و جهان‌بینی وی نسبت به این داستان داشتیم و این کارگردان تاکید بسیاری بر پر انرژی بودن و جنبه های سرگرمی «آرایش غلیظ» داشت بنابراین از ابتدا نوع دوربین و مشخصات لنز براساس میزانس کارگردان انتخاب و در نهایت مورد استفاده قرار گرفت.

برازنده با اشاره به فیلمبرداری این فیلم با نگاتیو درباره دلیل این انتخاب بیان کرد: طبق روال همه پروژه‌های سینمایی از ابتدا بنا داشتیم با دوربین های دیجیتال فیلمبرداری کنیم اما در آن زمان با توجه به حجم بالای تولید فیلم های سینمایی دوربین دیجیتال بی کار پیدا نکردیم بنابراین به ناچار سراغ نگاتیو رفتیم.

مدیر فیلمبرداری «پله آخر» درباره حس و حال خود برای کار با نگاتیو گفت: من با نگاتیو بزرگ شده ام اما واقعیت این است که دیر یا زود باید با پدیده نگاتیو خداحافظی کرد چراکه دنیا و زندگی امروز ما به سمت و سوی دیجیتال شدن پیش می رود، اما کار با نگاتیو برای من در هر شرایطی لذت بخش است و خوشبختانه فیلمبرداری «آرایش غلیظ» نتیجه قابل قبولی داشت. البته ناگفته نماند فیلمبرداری با نگاتیو در عرصه سینما جای خود را از دست نداده است و خود من در کنار کار با دوربین های دیجیتال، معمولا سالی دو بار با نگاتیو کار می کنم.

برازنده با اشاره به نزدیکی نگاه خود به عنوان فیلمبردار به حمید نعمت الله کارگردان «آرایش غلیظ» گفت: رمز موفقیت یک فیلم سینمایی در درجه نخست همسو بودن نگاه فیلمساز، فیلمبردار و فیلمنامه نویس با یکدیگر است و در این صورت است که یک فیلم خوب شکل پیدا می کند و معتقدم که این همسویی بین این سه عنصر در فیلم «آرایش غلیظ» اتفاق افتاد.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به نگاه حمید نعمت الله در کارگردانی «آرایش غلیظ» گفت: یکی از خواسته‌های مهم نعمت الله در بدو همکاری با یکدیگر این بود که می خواست فیلمی کاملا رئال و واقعی از آب در آورد و در همین راستا می‌دیدم که بسیار ساده به تک تک پلان ها نگاه می کند. اوایل فیلمبرداری این سوال برای من مطرح بود که چرا از عمد سعی می کند همه پلان ها را ساده کنار هم بچیند اما رفته رفته که پیش رفتم متوجه این موضوع شدم که نوعی جهان‌بینی ویژه ای پشت این سادگی وجود دارد.

این فیلمبردار با اشاره به استفاده از لنز باز در فیلمبرداری این فیلم سینمایی عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های این فیلم سینمایی جاده‌ای بودن آن است به این معنا که جغرافیای مناطق مختلف در «آرایش غلیظ» از اهمیت بالایی برخوردار است و حمید نعمت‌الله هم بر واقعی بودن صحنه‌های مختلف تاکید بسیاری داشت از همین رو سعی کردم از لنزهای باز استفاده کنم.

علیرضا برازنده در پایان صحبت های خود با اشاره به نورپردازی این اثر سینمایی گفت: فضای حاکم بر داستان و نوع روایتی که در این فیلم سینمایی وجود داشت طراحی نور ویژه‌ای را می طلبید ضمن اینکه باید نگاه کارگردان اثر را نیز در نظر می گرفتم اما در نهایت سعی کردم در نورپردازی همه آنچه را انتظار می رفت رعایت کنم تا داستان برای مخاطب باورپذیر باشد.

کد N539126

وبگردی