آفتاب

قایم‌موشک بازی نفت با بخش خصوصی

قایم‌موشک بازی نفت با بخش خصوصی

یک کارشناس، نحوه برخورد دولت در امور جزئی شرکت‌های سرمایه‌گذار نفتی و فرار بخش خصوصی را به قایم موشک بازی این دو بخش تشبیه کرد.

نرسی قربان - کارشناس مسائل انرژی - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: دخالت دولت در IRR (نرخ بازده سرمایه) با ذائقه بخش خصوصی سازگار نیست. این ساز و کاری است که همواره در ایران دنبال شده و باعث شده تا شرکت‌های طرف قرارداد برای کاهش بازده، هزینه‌ها را افزایش دهند، لذا دولت برای مچ‌گیری مجبور است در جزئی‌ترین امور این شرکت‌ها دخالت کند. بخش خصوصی هم ممکن است مخفی‌کاری‌هایی انجام دهد. این قایم موشک بازی همواره باعث تضعیف بخش خصوصی در صنعت نفت ایران شده است.

وی افزود: قراردادهای نفتی باید بر مبنای تعیین معقول مالیات تنظیم شوند. دولت باید از بخش خصوصی بخواهد که بر اساس توانش بهره‌برداری کند و سهم مالیات دولت را بپردازد. در همه جای دنیا هم این‌گونه عمل می‌شود.

این کارشناس انرژی با اشاره به سخنان وزیر نفت درباره این‌که طی هشت سال گذشته بخش خصوصی در کشور ضعیف شده و گوشت آن از بین رفته و فقط استخوان باقی مانده، اظهار کرد: نحوه برخورد دولت در امور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نفت و گاز باید اصلاح شود. دولت باید پارامترهای درازمدت را به سرمایه‌گذاران اعلام کند، عوارض و مالیات را مشخص کند، از بخش خصوصی پیشنهاد بگیرد و قرارداد مشخصی را تنظیم کند.

قربان با اشاره به میدان گازی گنبد شمالی قطر که با پارس جنوبی ایران مشترک است، خاطرنشان کرد: این میدان با سرمایه‌های شرکت‌های بزرگ بین‌المللی توسعه پیدا کرد، نه با سرمایه قطر. قطر فقط در منافع شریک است. دلیل اصلی توسعه این میدان نیز عدم دخالت دولت قطر در امور شرکت‌های بین‌المللی سرمایه‌گذار در میدان گنبد شمالی بوده است.

وی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در صنعت نفت و گاز، ضروری عنوان کرد و گفت: نفت و گاز از جمله بخش‌هایی است که برای بخش خصوصی جذابیت دارد. لذا بسیاری از کشورهای جهان، سرمایه‌گذاری بخش نفت و گاز خود را به شرکت‌های خصوصی واگذار کرده و از منافع حاصل از آن برای توسعه زیرساخت‌های کشورها استفاده می‌کنند.

این کارشناس انرژی با بیان این‌که عمده صنعت نفت و گاز ایران در انحصار دولت قرار دارد، اظهار کرد: بخش‌هایی نیز که در قالب سهام بزرگ واگذار شده‌اند در انحصار خصولتی‌ها هستند که توسعه بخش خصوصی واقعی را با مشکل مواجه کرده است.

انتهای پیام

کد N531258

وبگردی