آفتاب

رافعی: محلی برای اکران فیلم‌های کودک و نوجوان وجود ندارد/ سینمای کودک اولویت مسئولان نیست

رافعی: محلی برای اکران فیلم‌های کودک و نوجوان وجود ندارد/ سینمای کودک اولویت مسئولان نیست

تسنیم نوشت:

کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده ایران گفت: همه ساله جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار می‌شود اما آیا کسی سئوال کرده فیلم‌هایی که در این جشنواره به نمایش درمی‌آید، کجا اکران می‌شوند و چه سرنوشتی پیدا می‌کنند.

عباس رافعی در گفت‌و‌گو با تسنیم در اصفهان پیرامون بیست‌و‌هشتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اظهار کرد: جشنواره فیلم کودک و نوجوان سبب می‌شود که تهیه‌کنندگان سینمای کودک ترغیب شوند و فیلمی بسازند که در جشنواره به نمایش دربیاید و بعدها به اکران عمومی برسد.

وی تصریح کرد: بهتر است متولیان سینمای ایران همچون دهه‌های پیشین، سینماگران را برای ساخت فیلم‌هایی که برای کودکان بوده، تجهیز کنند و این تشویق کردن‌ها باید در جشنواره فیلم کودک و نوجوان انجام شود.

کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده ایران افزود: متاسفانه در ایران سینما کودک و نوجوان نبوده که اگر فیلمی هم ساخته شود به صورت اتفاقی، محلی برای نمایش فیلم وجود ندارد، یا آن فیلم در تلوزیون پخش می‌شود یا در آرشیو باقی می‌ماند.

وی بیان کرد: همه ساله جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار می‌شود اما آیا کسی سئوال کرده فیلم‌هایی که در این جشنواره به نمایش درمی‌آید، کجا اکران می‌شوند و چه سرنوشتی پیدا می‌کنند.

رافعی افزود: بنده پیشنهاد می‌کنم موسسه رسانه‌های تصویری رایت ویدیویی تمام فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه جشنواره کودک را خریداری کند که خرید رایت این فیلم‌ها سبب می‌شود تا بخشی از سرمایه تهیه‌کنندگان فراهم شود و به نوعی آن‌ها را ترغیب کنند برای ساخت فیلم بعدی خود در حالی که خرید رایت این فیلم‌ها هزینه بالایی را به دنبال ندارد.

وی به تفاوت فیلم‌های کودک و نوجوان در ۲ دهه ۶۰ و ۹۰ اشاره کرد و گفت: نه تنها در بخش کودک‌و‌نوجوان بلکه سینمایی که به دنبال معنا بوده و قصد دارد مفاهیمی را به تماشاگر انتقال بدهد، رو به افول است.

کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده سینمای ایران تصریح کرد: سینمای کودکان و نوجوانان به این دلیل در دهه‌های قبل ارزشمند بود که قصد داشت آموزه‌های اخلاقی و تربیتی ایرانی اسلامی را به کودکان و نوجوانان آموزش دهد، اما بعدها سینمای کودکان و نوجوانان به سینمای سرگرم‌کننده‌ای برای کودک‌و‌نوجوان تبدیل شد که این تغییر و دگرگونی، تبدیل معنا به ساختار بود تا جایی که بعضی مواقع می‌توان گفت، رو به ابتذال بود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر سینمای کودک و نوجوان در اولویت اصلی مسئولان سینمای ایران نبوده و این روزها بیشتر شاهد هستیم که به ‌سرو‌کله هم زدن سینماگران یا به نوعی سینماگران را ترغیب به دعواهای ایدئولوژیک می‌کنند و تولید فیلم برای تمام اقشار جامعه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

 

23503

کد N531002

وبگردی