آفتاب
در جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس:

نمایش آیینی و مذهبی تعزیه اجرا می شود

نمایش آیینی و مذهبی تعزیه اجرا می شود

به منظور احیاء و ترویج مراسم آیینی تعزیه، این نمایش مذهبی در اجلاس میراث فرهنگی ناملموس، در محل تالار هنر و پشت میدان امام(ره) برای میهمانان داخلی و خارجی اجراخواهد شد.

دبیر اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس با تأكید بر اشاعه و گسترش نمایش های آیینی ملی و مذهبی گفت: تعزیه، نمایشی آیینی و كهن است كه مضمون اصلی آن روایت واقعه عاشورا می باشد كه با قدمتی ۳۰۰ ساله و ریشه های چند هزار ساله در تفكرات ایرانی اسلامی مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، مسعود حسین میرزایی به طور كلی هنر‌های آیینی را نمایش‌هایی با مضامین عرفانی و به ویژه تعزیه را نقطه عطف هنر متعهد توصیف و تصریح كرد: دبیر خانه اجلاس و جشنواره در راستای حفظ، احیاء و ترویج این نمایش آیینی ارزشی در نظر دارد در بخش جشنواره در محل تالار هنر و پشت میدان امام(ره) از ۱۶ تا ۲۰ مهر ماه مراسم آیینی تعزیه برگزار كند كه میهمانان داخلی و خارجی و همچنین شهروندان می توانند شاهد این اجراها باشند.

وی افزود: تعزیه، هنر نمایش مذهبی در سال ۱۳۸۹ در فهرست جهانی میراث فرهنگی ناملموس جای گرفت و در همه شهرها و روستاهای كشور هر ساله در ایام محرم و مناسبت های خاص به اجرا در می آید و همیشه مورد استقبال مردم می باشد؛ اما در میان نیاز به حمایت بیشتری توسط متولیان این امر احساس می شود.

حسین میرزایی تعزیه را دارای چهار عنصر اصلی شعر و موسیقی، آواز و حركت ذكر كرد و گفت: تعزیه هنر كهن و آیین گران‌قدری است كه دست به دست و سینه به سینه به ما رسیده است و در دنیای امروز اعتبار و اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل باید با حمایت‌های مناسب و به جا از آن در جهت تعمیق افكار و اندیشه‌های بر‌تر ایرانی و اسلامی از آن استفاده كرد.

كلان شهر اصفهان از ۱۶ تا ۲۰ مهرماه، میزبان اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس با محوریت شهرداری خواهد بود.

 

کد N505369

وبگردی