آفتاب

انتخابات سوئد و احتمال سقوط دولت راستگرا

انتخابات سوئد و احتمال سقوط دولت راستگرا

تهران – ایرنا – انتخابات پارلمانی سوئد روز یکشنبه در حالی برگزار می شود که بر اساس نظرسنجی ها، احتمال سرنگونی دولت راست میانه و قدرت گرفتن سوسیال دموکرات های چپگرا پس از هشت سال افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بازگشت سوسیال دموکرات ها به قدرت در سوئد، به معنای بازگشت به شرایط طبیعی در این کشور خواهد بود چرا که اصولا همین حزب، نظام سوسیالیستی مبتنی بر رفاه اجتماعی را در سوئد تاسیس کرد و از سال 1920 که برای نخستین بار به قدرت رسید، تاکنون سابقه نداشت که به مدت 8 سال از قدرت برکنار باشد.

'فردریک راینفلت' (Fredrik Reinfeldt)، نخست وزیر کنونی، که از سال 2006 به این مقام دست یافت نیز رکورددار طولانی ترین مدت نخست وزیری از سوی محافظه کاران است. اگرچه برخی 'راینفلت' را در عرصه بین المللی به خاطر هدایت اقتصاد سوئد در جریان بحران های مالی و بدهی اروپا می ستایند، اما در داخل کشور، بسیاری از شهروندان نگران هستند که سیاست های بازارمحور او، نظام رفاه اجتماعی را دگرگون کند.

دولت راست میانه راینفلت، مالیات بر درآمد شرکت ها و مالیات بر سرمایه را کاهش داده و از مزایای رفاه اجتماعی هم کاسته است. این دولت همچنین قوانین استخدامی در سوئد را آسانتر و برخی شرکت های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

در همین حال، فاصله طبقاتی میان فقیر و غنی در سوئد، بیش از هر کشور توسعه یافته جهان افزایش یافته است هرچند سوئد همچنان بر اساس آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، یکی از برابرگراترین* کشورهای جهان است.

اگرچه فاصله میان رقیبان در هفته های اخیر کاهش یافته است، اما همچنان نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب سوسیال دموکرات به رهبری 'استفان لوفون' (Stefan Lofven) در رای گیری نهایی پیروز خواهد شد.

نظرسنجی ها همچنین حاکی از آن است که حزب 'سوئد دموکرات' که مخالف مهاجرت خارجی ها است نیز رای بالایی در پارلمان به دست خواهد آورد که اگر این اتفاق رخ دهد، دموکرات ها می توانند نقش ایجادکننده توازن قدرت داشته باشند و همچنین حضورشان پاگشای بالقوه برای فمینیست ها در پارلمان خواهد بود.

حزب دموکرات های سوئد در سالیان گذشته، چهره تند خود را اصلاح کرده، اما همچنان در مخالفت با سیاست های لیبرال مهاجرتی در این کشور تنها است. شمار مهاجران سوری، اریتره ای، سومالیایی، افغان و عراقی به سوئد، امسال احتمالا به 80 هزار تن خواهد رسید.

===

برابرگرا یا مساوات طلب (egalitarian): هواداران این نظریه معتقدند که همه شهروندان باید از حقوق اقتصادی و اجتماعی برابر برخوردار باشند.

رسانام**9163** 1337
کد N501747

وبگردی