آفتاب

دور باطل واگذاری سرخابی‌ها تکرار می‌شود؟

دور باطل واگذاری سرخابی‌ها تکرار می‌شود؟

بیش از یک دهه از طرح موضوع واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس می‌گذرد.در این مدت جلسات مختلفی برگزار شده و وعده‌های مختلفی داده شده است اما هیچ گاه وعده‌های مسئولان و حتی قانون بودجه نتواست این دو باشگاه ورزشی را به سمت بازار سرمایه هدایت کند و اکنون نیز بعد از گذشت 10 سال از خلف وعده‌ها، باور این موضوع که استقلال و پرسپولیس تا پایان سال خصوصی می شود، سخت شده است!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در حال حاضر بیش از یک دهه از قول مسئولان ورزشی و اقتصادی و حتی بالاترین مقام اجرایی کشور در واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می گذرد اما بنا به دلایل مختلف هیچ گاه وعده مسئولان در این خصوص عملی نشده و سرخابی ها با وجود گذر از هفت خوان رستم نیز نتوانسته اند به بخش خصوصی واگذار شوند.

گرچه سال‌ها است که 2 باشگاه ورزشی در لیست واگذاری سازمان خصوصی سازی قرار داشته و این دو باشگاه تا پای قیمت گذاری و تعیین زمان برای عرضه پیش رفته است،اما هیچ گاه این موضوع محقق نشده و چشم میلیون ها هوادار به خصوصی شدن این دو باشگاه خشک شده است بر این اساس شاید دیگر باور این موضوع که پرسپولیس و استقلال به زودی خصوصی می شوند، سخت باشد.

این در حالی است که بر اساس دلایل اقتصادی اشکالات موجود در اساسنامه، ساختار مالی نامناسب و نداشتن دارایی و زیان انباشته در کنار شفاف نبودن دارایی و بدهی، واگذاری این دو باشگاه را به تعویق انداخته است اما از بعد دیگر، نگرانی از در اختیار گرفتن بخش خصوصی و آینده این دو باشگاه پرطرفدار بعد از خصوصی سازی، مانع از واگذاری این دو باشگاه ورزشی شده است.

به این ترتیب و از آنجایی که هر سال تصمیمات جدیدی برای واگذاری این دو باشگاه گرفته می‌شود، در سال 90 قرار شد تنها برند و امتیاز ورزشی این دو باشگاه واگذار شده و دارایی و بدهی آن به دلیل ساختار مالی نامناسب و نداشتن دارایی و زیان انباشته آن به وزارت ورزش منتقل شود بر این اساس تنها حق امتیاز و برند باشگاه قیمت‌گذاری شد ولی به تصویب هیات واگذاری نرسید و مورد قبول این هیات واقع نشد.

در سال 91 نیز مجددا موضوع واگذاری 2 باشگاه ورزشی مطرح شد و در تیر ماه همان سال اقداماتی برای بهبود وضعیت این دو باشگاه صورت گرفت به طوری که اساسنامه این دو باشگاه اصلاح شد و ساختار زیان دهی و زیان انباشته این دو باشگاه که مانع اصلی واگذاری آنها بود باعث شد تا 2 باشگاه درفشی فر و مرغوبکار به این دوباشگاه واگذار شده و حقوق صاحبان سهام آنها مثبت شود؛ اما تغییر وضعیت سودآوری و افزایش سرمایه 30 میلیارد تومانی این باشگاه ها نیز نتوانست سهام سرخابی ها را از دروازه بازار سرمایه رد کند.

این روند در سال 92 نیز ادامه پیدا کرد و قبل از انتخابات ریاست جمهوری خبرهای مثبتی مبنی بر آماده سازی باشگاه پرسپولیس برای واگذاری منتشر شد اما این وعده نیز همانند دیگر وعده های به فراموشی سپری شد و تنها این اقدام صورت گرفت که نمایندگان مجلس مقرر کردند تا 49 درصد از سهام آنها به هواداران منتقل شده و 51 درصد به بخش خصوصی که اهلیت و قابلیت آنها به تایید وزارت ورزش و جوانان رسیده باشد، واگذار شود.

عرضه نشدن سهام استقلال و پرسپولیس قبل از پایان سال 91 و نیز سال 92نشان داد که با وجود واگذاری دو باشگاه ورزشی به این دو باشگاه و خارج شدن آنها از ساختار زیاندهی، همچنان موانع زیادی پیش روی این دو باشگاه قرار دارد و به گفته ی معاون سابق سازمان خصوصی سازی در واگذاری این دو باشگاه اراده به خصوصی سازی وجود ندارد!که این شاید این موضوع از دلایل اصلی و مهم تعویق واگذاری سرخابی ها باشد.

با این حال و در شرایطی که هنوز باشگاه های استقلال و پرسپولیس به دلیل عدم ارائه اطلاعات و شفاف سازی لازم، مجال حضور در بازار سرمایه را پیدا نکرده است که واگذاری استقلال و پرسپولیس در سال 93 وارد فاز جدیدی شده و اقداماتی برای واگذاری آنها در حال انجام است.

به طوری که بعد از محقق نشدن واگذاری سرخابی ها در سال گذشته ،در آخرین روز خرداد ماه امسال، نشست خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به منظور ارائه گزارش و نیز هم‌اندیشی در جهت نیل به بهترین روش واگذاری این دو تیم، با حضور نماینده تام الاختیار وزیر ورزش و جوانان از مدیران عامل دو باشگاه، نمایندگان مجلس، سازمان خصوصی‌سازی و فرابورس، وزارتخانه‌های امنیتی و نظارتی، سازمان بازرسی و کارشناسان روز گذشته در ساختمان مرکزی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

در این نشست راهکارهای اجرایی واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس مورد بررسی قرار گرفته و بیشترین تاکیدها در این جلسه بر روی مشخص شدن چارچوب و مراحل واگذاری بود.اما در این جلسه نماینده تام الاختیار وزیر ورزش در واگذاری دو تیم سرخابی ، سرنوشت استقلال و پرسپولیس پس از واگذاری، عدم شفافیت مالی و پایان مهلت واگذاری در سال جاری را از جمله نکات نگران کننده در واگذاری سرخابی ها اعلام کرد.

مسئول خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس درخصوص نگرانی‌هایش نسبت به خصوصی‌شدن این دو تیم گفته است"در حال حاضر ما سه نگرانی برای خصوصی‌شدن این دو تیم داریم. اول اینکه شاهد سرگردانی و بلاتکلیفی دو تیم بعد از خصوصی‌شدن هستیم. همان اتفاقی که برای راه آهن و ابومسلم افتاد که یکی در حالی که در آستانه آغاز لیگ برتر هستیم هنوز مالک ندارد و دیگری به دسته پایین‌تر سقوط کرده است. دومین نگرانی درباره شفافیت مالی و حقوقی دو تیم است. ما چون تجربه خصوصی سازی در این اندازه را نداریم انتظار داریم که وزارت اقتصاد مشکلات پیش رو را مشخص کند و اطلاعاتی که لازم دارد را به ما اعلام کند. دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نه اسناد معتبر مالی دارند و نه دارایی و بدهی مشخصی دارند. سومین نگرانی ما این است که باید دو تیم تا پایان سال 93 خصوصی شوند و این مسئله باعث می‌شود که خصوصی‌شدن دو تیم در حد یک شوخی نباشد. ما با صراحت اعلام می‌کنیم که واقعا دغدغه وضعیت این دو باشگاه را داریم."

همچنین در این راستا کارگروهی از نمایندگان مجلس، کارشناسان ذیربط و مدیران دو باشگاه برای بررسی و مشخص کردن اهلیت ها و شرایطی که افراد یا گروه ها که خواستار خرید این دو باشگاه هستند تشکیل شده و مقرر شد تا کلیه مدارک و مستندات مالی و حقوقی که در دو باشگاه موجود است توسط مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس طی 2 ماه آینده در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار بگیرد و این سازمان شرایط را برای بحث واگذاری تعیین نموده و مزایده برگزار شود.

در حالی که مشکلات مربوط به حسابرسی و صورتحساب مجمع این باشگاه ها برطرف شده و مولفه‌های واگذاری از قبیل حق پخش تلویزیونی، اسپانسر پیراهن، فروش پیراهن، بهره‌برداری از ورزشگاه‌ها تعیین شده است که به نظر می رسد بحث اصلی در خصوص تعویق واگذاری،همان نگرانی از آینده این دو باشگاه پرطرفدار در کنار مشخص نبودن دارایی و بدهی های آنها باشد به طوری که در گام اول برای واگذاری باید مسائل مالی استقلال و پرسپولیس روشن و شفاف شود اما در حال حاضر و با گذشت بیش از یک دهه از آماده سازی این دو باشگاه همچنان دارایی ها و بدهی های این دوباشگاه شفاف نبوده و رقم های متفاوتی در این خصوص اعلام می شود که این موارد واگذاری استقلال و پرسپولیس را با مشکل رو به رو می کند.

از سوی دیگر مطرح شدن واگذاری باشگاه پرسپولیس و استقلال و پیشنهادات مختلفی که در این راستا از سوی افراد مختلف داده شده پایان این ماجرا را کاملا گنگ و مبهم کرده و مشخص نیست در نهایت چه تصمیمی در این رابطه گرفته می‌شود.

اما با این حال برگزاری نشست های هم اندیشی برای واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس و نیز راه اندازی کمتیه ای در این خصوص مسئولیت سازمان خصوصی سازی را در خصوص واگذاری این دو شرکت پر طرفدار و حساس سنگین تر کرده است زیرا علاوه بر قیمت گذاری مناسب این دو باشگاه ،باید بررسی های همه جانبه در خصوص نحوه واگذاری به هواداران و بخش خصوصی دارای اهلیت صورت گیرد.

به گزارش ایسنا،در حالی که باید بعد از شفاف سازی ، هیات واگذاری در مورد میزان قیمت سهم و شرایط واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس تصمیم گیری کند که باید دید با برگزاری نشست های هم اندیشی و راه اندازی کمیته و نیز الزام مجلس به واگذاری سرخابی ها از طریق مزایده تا پایان سال، آیا راهی برای واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس تا پایان سال باز می شود یا همانند سال های گذشته نسبت به واگذاری این دو تا پایان سال تاکید می شود اما دوباره واگذاری آنها به سرنوشت نامعلومی دچار شده و در سال بعد در معرض تصمیمات جدید رییس‌جمهور و مقامات اقتصادی قرار می گیرند و این دور باطل دوباره تکرار می شود؟

انتهای پیام

کد N357663

وبگردی